Reportage: BMW Int. GS TROPHY 2020

Artikelindex

 

ETAPP 8

Enligt traditionen att lämna det bästa till sist, erbjöd dag åtta några av de tekniskt mest krävande körningarna i årets International GS Trophy, med en spännande körning på berömda Nevis Road - Nya Zeelands högsta allmänna "väg" - som är mycket mer än en väg, med närmare 30 vattenpassager och lite tuffare steniga avsnitt längs dess nära 70 kilometer långa sträcka.

Vi var sista gruppen ut och tillsammans med vårt sällskap för dagen, Team Mellanöstern, fick vi äran att lasta allt bagage på följelastbilen innan avfärd.

Efter att ha lämnat Wanaka strax före klockan 08.00 fick vi först njuta att ett slingrande vägavsnitt i passagen till Cardrona, där molntäcket satte stopp för den vanligtvis så spektakulära soluppgången. Som tröst var det med sina 18 grader en varmare morgon än vi fått uppleva tidigare under äventyret, vilket gjorde det till en behaglig inledning på dagen.

Efter Crown Range, cirka en timme in i dagens körning, dök ”The Remarkables” upp, den 2300 meter höga bergskedjan som tornar upp sig intill äventyrarnas huvudstad, Queenstown. Men just som vi fått en skymt av bergen var det dags att fortsätta vidare ner för en brant stig som ledde till det historiska guldrush-samhället Arrowtown.

Men för att komma in i Arrowtown var vi först tvungna att korsa över floden Arrow River, som på sina håll var över en meter djup, vilket orsakade att flera förare tog sig vatten över huvudet innan de nådde stranden på andra sidan. Väl i Arrowtown var det en och annan som tog tillfället att tömma sina stövlar på vatten under kaffepausen på något av kaféerna bland byns historiska byggnader.

Pausen var onekligen välbehövlig för en del. Härifrån - efter en stunds landsvägskörning, som förde deltagarna fram längs de östra stränderna vid den fantastiska sjön Wakatipu

- var det dags att ge sig på Nevis Road. Först kom den dramatiska 1300-meters-stigningen upp till det högplatån vid Nevis Valley. Sedan kom utmaningen med mängder av vattenöverfarter. Med så mycket stora stenar och leriga sektioner sattes förarnas körteknik på prov, och vid det här laget var mångas energireserver på minus, så det blev en hel del vurpor, fastkörningar och ett och annat dopp.

Nära ”vägens” (här var det terrängfordon som gällde) slut,  kom vi fram till dagens första specialprov - ”Jerrycan Challenge”. Här gällde det att köra fram på en liten gräsbevuxen och hal stig i kanten på en fjällfors, förare inklusive passagerare som greppade två bränsledunkar med innehåll. En bit in på slingan väntade den tredje lagmedlemmen. Här var det dags för passageraren att hoppa av, och tillsammans med den tredje lagmedlemmen springa till fots med dunkarna, via forsens stenbädd, korsa forsen, och fortsätta in till mål. Under tiden återvände föraren av motorcykeln till start-/mållinjen, och så snart alla, inklusive de två bensindunkarna passerat målet stoppades tidtagaruret. Så här nära slutet på GS Trophy var tävlingsnerverna på helspänn hos många, och reglerna var stenhårda. Att sladda omkull på det hala gräset var lätt gjort, och innebar noll poäng. Team Nordic klarade uppgiften snyggt och säkert, återigen utan vurpor eller andra missöden, men var inte snabbast.

Efter specialprovet fortsatte färden runt ”The Remarkables”, på grymt läckra grusvägar, och vidare ut på landsvägen för att ta den slingrande bergsvägen upp till skidorten Coronet Peak för att ge sig på det sista specialprovet - ”Parcour”. Denna final gav dubbla poäng och med de tre bästa lagen poängmässigt så nära varandra skulle detta moment visa sig vara högst avgörande. Specialprovet krävde en rejäl portion kompetens i välbalanserad körteknik i kombination med ett visst mått av ”aggression” för att säkerställa en snabb tid med ett minimum av misstag. Samtliga tre av teamens förare körde specialprovet, i ett stafettrace - och igen betalade det sig rikligt att inte tappa motorcykeln, eller köra omkull, eller flytta på någon av alla konor, om tiden och tidsstraffet skulle hållas till ett minimum. Allt detta utspelade sig med den fantastiska utsikten över Queenstown och sjön Wakatipu, närmare 900 meter längre ner.

Efter åtta dagar och cirka 2500 km har BMW Motorrad International GS Trophy 2020 nu nått sitt slut vid skidorten Coronet Peak nära Queenstown.  Och när poängen väl hade räknats, och kontrollräknats, hade nykomlingar till International GS Trophy, Team Nederländerna, dominerat finaldagen och lyft sig till fjärde platsen i slutställningen, medan Team Sydafrika, trots en nervös start på dagen, hade gjort precis nog för att hålla sig före deras närmaste rivaler Frankrike och Italien och säkra Sydafrikas tredje GS Trophy-vinst på raken (Thailand 2016 och Mongoliet 2018). Totalt sett hade Team Nordic ännu en bra dag, utan missöden, som resulterade i 14 plats totalt.

Brandon Grimsted, Team Sydafrika: ”Med bara fem poängs ledning i morse var det en skrämmande start på dagen, vi var nervösa, låste oss och tänkte för mycket! Så i jerrycan-specialprovet hade vi en del problem, men vi kom tillbaka och kämpade på. Det avslutande parcour-provet var en av de mest skrämmande händelserna jag någonsin har upplevt. Men det var fantastiskt, vi satte en snabb tid med perfekt körning, vi kände att vi hade gjort allt vi kunde. Och det räckte! Vi är superglada över att säkra segern, och för GS-fansen där hemma vet jag att detta är anledning till ett rejält firande. Sydafrikas tredje vinst, det känns underbart.

”Vi har också haft en väldigt rolig vecka. Vi njöt rakt igenom hela eventet och ärligt talat fick jag uppleva några av de bästa offroadkörningarna någonsin. Som ett team var vi redan tajta, men den här veckan, då vi varit i varandras sällskap ständigt varje dag, har bundit oss samman för livet! Och de vänner vi har fått längs vägen, från alla olika länder - det gör upplevelsen komplett. "

Oavsett resultat i den totala tävlingen har deltagarna i GS Trophy fått uppleva åtta dagar med fantastisk äventyrskörning. Nya Zeelands två öar levererade ett stort antal naturliga underverk; från läckra havsstränder till utsikten av mäktiga Mt. Cook, där deltagarna fått se så mycket av terrängen, floran och faunan som gör detta avlägsna land till en så intensiv upplevelse. Och längs vägen har det skapats många nya vänskapsband bland de 22 internationella teamen, med mycket skratt, bus och annat skoj. Och i slutändan är det just det här BMW Motorrad International GS Trophy handlar om, att förena motorcyklister från hela världen, som tillsammans får vara med om ett unikt motorcykeläventyr i världsklass. Och att göra det, uppbackad av ett gigantiskt och välsmort team av service- och sjukvårdspersonal, är en lyx som få andra någonsin lär få uppleva.

BMW Motorrad International GS Trophy 2020 - Poängställning totalt efter 8 etapper:

1 Sydafrika 394

2 Frankrike 382

3 Italien 380

4 Nederländerna 375

5 Sydkorea 361

6 Latinamerika 355

7 Brasilien 335

8 Ryssland 316

9 Mexiko 295

10 Argentina 278

11 Mellanöstern 268

12 Australien 264

13 USA 254

14 Nordic 246

15 UK 238

16 Thailand 222

17 Japan 218

18 Malaysia 208

19 Indien 200

20 Int. Female Team I 169

21 Nordafrika 146

22 Int. Female Team II 118