Reportage: BMW Int. GS TROPHY 2020

Artikelindex

 

ETAPP 4

Nästa etapp kördes tillsammans med Team Frankrike. Det var nu dags för 2020 års BMW Motorrad International GS Trophy att förflytta sig från Nordön till Sydön. Många av deltagarna hade tolkat detta som en chans att vila och ladda sina batterier, efter att klockan 3:30 på morgonen bege sig till frukost - för att därefter köra till hamnen vid Wellington, Nya Zeelands huvudstad, och den tidiga färjan mellan öarna. Deltagarna blev snart varse att det verkligen inte finns mycket tid för vila i GS Trophy förrän efter målgång.

Idag gavs det ändå stor möjlighet för GS-förarna att dela erfarenheter mellan sig, eftersom de med tre timmar på färjan hade gott om tid att mingla. Men först gällde det att gnugga geniknölarna i dagens första utmaning ”40 år med GS Quiz” där deltagarnas kunskaper om BMW:s ikoniska GS-motorcykel testades. I själva verket var det en färjetur i tre delar: kunskapstest, sömn och sightseeing, den senare när färjan gled fram i det spektakulära Queen Charlotte-sundet, som påminner om en norsk fjord, till sydöns hamn vid Picton. Medan många av GS-deltagarna tog en tupplur passade Team Nordic på att inta kommandobryggan, för att tillfälligt ta över som befälhavare, styrman, och utkik. Bildbeviset blev teamets bidrag till dagens fototävling.

I Picton skapade GS Trophy-sällskapet en mäktig kolonn när samtliga 140 F850​​GS körde av färjan, följt av det stora support-följet av bilar och lastbilar. Räddningshelikoptern var också i krokarna.

Efter att ha utforskat vackra Picton till fots, och njutit av en härlig glasspaus i solen, var det dags att dra vidare.  Väl ute ur samhället - som inte tog mycket mer än ett par minuter att avverka, kunde vi njuta av en naturskön resa längs Marlborough-sundet. Trots att denna region är världsberömd för sin vinproduktion, följde rutten nationalparkspåret utmed vattnet och sedan vidare i det kuperade landskapet innan vi nådde den lilla staden Havelock (befolkning: 486) där vi njöt av ännu en svalkande fikapaus i den 30-gradiga värmen. Härifrån var det en kortare resa till Pelorus Bridge och kvällens campingplats djupt inne i en djungelliknande urskog. Denna gång med en sällskapssjuk Kiwi-fågel som närmaste granne.

Trots den tidiga eftermiddagen var det inte läge att slappa och vila, då deltagarna hade ytterligare två utmaningar på dagens agenda. Först "GPS Challenge" där teamen, med hjälp av en BMW Motorrad Navigator VI GPS-enhet, skulle finna vägen - till fots - genom skogen för att hitta en undangömd Navigator VI-enhet från vilken de skulle överföra data, ett gäng koordinater, till den medhavda GPS:en, som i sin tur skulle inrapporteras till domaren vid målgång. Här gick det inte riktigt som planerat för Team Nordic som var lite för ivriga, och sprang lite för långt. Efter några minuters letande hittades äntligen den undangömda GPS-enheten, och en kort stund senare kunde laget springa i mål. Surt med tanke på att själva handhavandet av GPS:en var mer eller mindre perfekt.

Kort därpå var det dags att ta sig an näste specialprov - ”Metzeler Challenge”. Här skulle de tre lagmedlemmarna samarbeta med att ta loss bakhjulet, springa med det ett varv runt motorcykeln, för att sedan montera det igen. Förutom att arbetet skulle avklaras så snabbt som möjligt behövde lagen även se till att hjulet monterades korrekt, med rätt kedjespänning, bromsbeläggen på plats, hjulaxelmuttern väl åtdragen, och inte minst viktigt se till att bromstrycket var på topp. När samtliga verktyg var återsamlade i verktygsfodralet, och alla förare stod upp med händerna i luften, stoppades tidtagaruret. Team Nordic klarade detta perfekt utan minsta anmärkning från domarna, på en av tävlingens snabbaste tider, vilket vägde upp en del för GPS-missödet. Team Brasilien vann momentet på tiden 1 minut och 28 sekunder.

Så här halvvägs in i tävlingen tog Frankrike över ledningen, med Sydafrika på andra plats och Italien som trea. Team Nordic tappade ytterligare, trots ännu en totalt sett bra dag, ner till 18:e plats. Med tanke på glädjen som infunnit sig efter det kvicka hjulskiftet kändes det onekligen surt. Små saker ger stor påverkan i resultatlistan, där exempelvis Sydkorea rasade till fjärde plats efter att legat i ledning under de tre första dagarna.

Ronnie Lundberg, Team Nordic:

”Detta är vår första int. GS Trophy sedan 2010. Det är fantastiskt att vara här. Vi

njuter av varje sekund. Det har varit fantastiskt att köra på stränderna och lära känna nya vänner från hela världen. Landskapet är sagolikt. Under dag ett sa vi: 'Wow, det här är det häftigaste landskapet vi någonsin har sett!' Men vår marshall sa 'vänta, det blir bättre'. Och han hade rätt, varje dag blir det än mer magnifikt. Och motorcykeln, F 850 ​​GS, jag älskar den - fjädringen, kraften, hur smidig den är, den är fantastisk på gruset, bra på landsvägen, allt det som GS står för. Det är en sporthoj, det är en allt-du-vill-motorcykel! "

 

 KLICKA PÅ "NÄSTA" NEDAN FÖR ATT KOMMA VIDARE TILL NÄSTA ETAPP