Reportage: BMW Int. GS TROPHY 2020

Artikelindex

 

ETAPP 7

Under dag sju av BMW Motorrad International GS Trophy 2020 fortsatte vi vidare längre söderut och lämnade Mackenzie Basin-bergen bakom oss, tillsammans med Team USA, för de första sträckorna i nordliga delen av Otago-regionen, inte en helt enkel övergång eftersom bergen är mer eller mindre ett konstant hinder vid körning från en plats till en annan här på sydön. Och ofta handlar det om att ta sig igenom olika pass och raviner – som vanligtvis är det enda sättet att nå nytt territorium, och under dagens GS Trophy-rutt avverkade vi fyra bergspass och massor av vattenkorsningar innan vi nådde till lägret vid sjön Wanaka, som tidigt på kvällen låg i skuggan av det imponerande berget Mount Aspiring (3 033 meter över havet).

Under körningen slogs vi av den ena storslagna naturupplevelsen efter den andra i dessa högländska regioner, som har blivit världsberömda efter att ”Sagan om ringen” spelades in här. Men landet har en lång och verklig historia helt på egen hand och människan har brukat dessa områden sedan lång tid tillbaka, vare sig det var maorierna som letade efter grön sten (jade) eller de europeiska pionjärerna som kom hit under guldruschen i slutet av 1800-talet.

Den magnifika soluppgången över sjön Wanaka gav extra guldkant på tillvaron innan det var dags att ta sig an dagens första specialprov ”Akrapovic Challenge”, på väg mot Hakataramea-passet. Detta test krävde att samtliga tre lagmedlemmar körde en uppslingad bana i ett miniatyr-grustag som avslutades med en 360-graders runda runt fyra konor. Precis som vanligt kördes testet på tid, och fällda eller flyttade konor eller vurpor resulterade i tidstillägg. Det gällde således att köra snabbt, men utan att riskera allt för mycket.

Efter testet fortsatte vi upp för passet på slingrande grusvägar och som bjöd på häftig utsikt västerut mot södra Alperna där den snöiga toppen av Mt. Cook - belystes av orange och guldskimrande strålar från morgonsolen.

Väl över detta pass fortsatte rutten västerut in i Danseys Pass (935 möh), som bjöd på betydligt mer teknisk körning där de branta dalsidorna duggade tätt - liksom flockar av Merinofåren, som flockades på och vid sidan av leden vi körde på. En stund senare skingrade sig dammet och det var dags att njuta av en lunchpaus vid Danseys Pass Hotel, som cirka 600 meter över havet – ligger vackert alldeles intill foten av bergsmassivet Kakanui.

Härifrån fortsatte körningen på lite lägre höjd, omgiven av mindre kullar mellan betesmarkerna och allehanda grödor. Guld-rush-småstäderna Naseby och Wedderburn passerades - du kan fortfarande se en del övergivna gruvplatser här och där - men idag är dessa samhällen framförallt beroende av jordbruk.

Under eftermiddagen var det åter dags att ge sig på ännu ett bergpass, upp genom Thomson Gorge, och vid den högsta punkten var det dags för dagens andra specialprov "Gate clutch start”. Här var utmaningen att respektive lag, med start från passets topp, spring-starta igång en BMW F 850​​GS på kortast möjliga sträcka, från start till stopp, med motorn fortfarande igång efter bromsningen. Här varierade taktiken återigen en hel del mellan de olika teamen, där vissa tog det säkra före det osäkra och sprang betydligt längre än andra innan de försökte starta GS:en. Mer vågade lag, som Mexico, satsade järnet från början innan de släppte ut kopplingen, fick igång motorn och bromsade - allt gjort på cirka fem meter. För Team Nordics del behövdes ytterligare någon meter, vilket resulterade i en topp-fem-placering i detta moment. Samtidigt var det ett antal team som inte fick igång motorn överhuvutaget inom maxtiden (1 minut) eller maxsträckan (20 meter).

Efter fullbordat specialprov avslutades dagens körning ned till sjön Wanaka, med ett antal vattenövergångar och ett antal grindar att öppna och stänga. Wanaka ligger i en enorm glaciärformad dal med fält prickade med jättelika stenar. Mount Pisa ”hindrade” oss från att köra längre söderut medan Mount Aspering (3033 möh) var som en imponerande mörk stenmur som stod likt en barriär mot västkusten.

Dagens rutt från starten vid Rotorua var magnifik, ibland utmanande, men framförallt en fantastisk motorcykel- och naturupplevelse. Nu har GS Trophy-deltagarna bara en dag till för att njuta av körningen i det mest dramatiska och vackraste av länder som jag någonsin fått uppleva.

Efter dagens körning stod Sydafrika som fortsatt ledare, med Italien på andra plats och Frankrike som trea: Team Nordic klättrade upp till 14:e plats. Nu återstår endast en dag, en dag som kommer att ge minnen för resten av livet.

 KLICKA PÅ "NÄSTA" NEDAN FÖR ATT KOMMA VIDARE TILL NÄSTA ETAPP