Spännnade utveckling i Superbike VM på Brno

Max Biaggi (Aprilia) och Ben Spies (Yamaha) fick en vinst vardera i helgens VM-race i Brno inför 75000 åskådare. I första racet gick 25 poäng gick till Max Biaggi efter att hotet från Spies hade utplånats av Michel Fabrizio (Ducati Xerox), vilket samtidigt gav Aprilia sin första seger sedan märkets comeback i WSB. I det andra racet fick vi se Ben Spies ta en välförtjänt seger, efter att amerikanaren lyckats hålla Biaggi stången i slutfasen. Michel Fabrizio kom trea, medan mästerkapets ledare Noriyuki Haga, lyckades hålla fast vid sin mästerskapsledning med sju poängs marginal.

 

Race 1
Biaggi fick sin första seger för säsongen och hans första seger sedan Vallelunga 2007 i helgens första Superbikerace på Brno i Tjeckien. Det var också Aprilias första seger i klassen sedan Régis Laconi seger på Imola 2001. Andra- och tredjeplatsen gick till Hondaduon Carlos Checa och Jonathan Rea.


Biaggi kunde tämligen ohotad passera den rutiga målflaggan med sin Aprilia. Detta efter att hans främsta rivaler Ben Spies (Yamaha) och Michel Fabrizio (Ducati) försvann efter att Fabrizio kraschade och tog med sig sin amerikanske rival med i fallet. Det var en stor dag även för BMW, efter att vi fick se Troy Corser leda de två inledande varven, och australiensaren avslutade med en femteplats.


Dessvärre var det inte bara glädje för BMW, då Ruben Xaus kraschade på första varvet och skadade sitt högerben.


Sjätteplatsen gick till den tjeckiska föraren Jakub Smrz (Ducati) medan sjundeplatsen gick till Stiggyföraren Leon Haslam.


- Vad kan jag säga! När jag passerade mållinjen jag var så glad över att vinna detta race och jag har så många härliga minnen från Brno, som är en av mina favoritbanor. Naturligtvis vill jag inte ta någonting ifrån Spies och Fabrizio som båda var mycket snabba, men jag minns att Barry Sheene brukade säga "För att vinna måste du först ta dig i mål" och detta är en del av racingen. Jag satsade allt och gjorde inte några misstag, så ett stort tack till alla i mitt team, Aprilia och i synnerhet Gigi Dall'Igna, "pappan" till vår cykel!, berättade en glad Max Biaggi.

Resultat -Race 1
1. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 40'18.306 (160,863 kph); 2. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 3.631; 3. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 9.948; 4. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 12.952; 5. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 14.599; 6. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 19.359; 7. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 19.680;8. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 20.731; 9. Lagrive M. (FRA) Honda CBR1000RR 21.923; 10. Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 27.807; 11. Nieto F. (ESP) Ducati 1098R 35.263; 12. Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 36.535; 13. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 38.586; 14. Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 40.061; 15. Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 40.280; 16. Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 40.641

 

Race 2
Spies tog ledningen kort efter start och körde mot hans elfte seger för säsongen. Det var inte lätt då Yamahaföraren fick kämpa för att hålla Biaggi på avstånd: Till sist fick Max Biaggi nöja sig med andraplatsen. Tredje platsen gick till Fabrizio, som förlorade kontakten med den ledande duon under slutskedet. Trots hans vinst, lyckades ändå Spies inte ta sig förbi Haga i poängtabellen. Den japanska Ducatiföraren lyckades köra till sig en sjätte plats.


Tredjeplatsen i andra racet gick till Ducatiföraren Michael Fabizio.

-Det var en tuff tävling, Fabrizio var där och jag var tvungen att satsa allt och sätta bra varvtider. När jag såg att Max var där, han kom fram ganska snabbt och jag var tvungen att bromsa mycket sent för att han inte skulle komma förbi mig, sa Ben Spies.

Resultat Race 2:
1. Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 40'15.420 (161,055 kph); 2. Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 0.213; 3. Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 0.657; 4. Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 8.311; 5. Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 8.915; 6. Haga N. (JPN) Ducati 1098R 21.175; 7. Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 21.384; 8. Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 21.599; 9. Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 21.726; 10. Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 25.180; 11. Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 Factory 25.612; 12. Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 25.622; 13. Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 26.246; 14. Lagrive M. (FRA) Honda CBR1000RR 31.098; 15. Lanzi L. (ITA) Ducati 1098R 32.706; 16. Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 33.173


Poängställning (efter 10 av 14 rundor): 1. Haga 326; 2. Spies 319; 3. Fabrizio 273; 4. Rea 206; 5. Biaggi 200; 6. Haslam 180; 7. Sykes 150; 8. Checa 145; 9. Byrne 134; 10. Smrz 132. Manufacturers: 1. Ducati 412; 2. Yamaha 362; 3. Honda 306; 4. Aprilia 207; 5. Suzuki 133; 6. BMW 87; 7. Kawasaki 53