Höjdpunkten på årets endagars evenemang på tyska Nürburgring för fans och samarbetspartners för BMW Sauber F1 Team var fordonsbytet mellan tyska Formula One föraren Nick Heidfeld och den australienske Superbikeföraren Troy Corser - mer än 700 hästkrafter på fyra hjul i utbyte mot omkring 200 hästkrafter på två hjul. Över 700 gäster kom till Eifel för att njuta av en exklusiv rundtur och överskåda BMW: s tävlingsverksamhet.

 

Detta är vad Heidfeld hade att säga efter hans körning med S1000RR: "Det var en sensationell upplevelse - tack till alla! Jag hade enormt kul under träningen på landsvägscykeln nu på morgonen och lyckades då få till mina första knäskrap. Det var oundvikligt. Och givetvis ville jag göra det igen då jag körde racemaskinen. Jag hade förväntat med att skillnaden mellan landsvägsversionen och racemaskinen skulle vara stor. Men i slutändan blev jag ändå förvånad. Å ena sidan är Superbikeracern mer aggressiv, erbjuder mer grepp och har bättre bromsar, men å andra sidan är den lättare att köra eftersom du kan kontrollera den så bra. Hanteringen är mycket exakt. Självklart är jag fortfarande långt från gränsen med Superbikeracern och jag skulle älskat att köra många fler varv. "
fb_P90049557
Tvåfaldige världsmästaren i Superbike
, Troy Corser, var också imponerad av Formel 1-bilen: "Det var häftigt! Bilen känns så balanserad och bromsarna är fantastiska, däcken har otroligt väggrepp och styrningen är mycket direkt men har fortfarande en hel del känsla. Jag har svårt att inse hur hårt och sent kan du bromsar. Jag vet att jag bromsade för tidigt och jag skulle verkligen vilja ha en ellerl två dagar till med bilen för att verkligen se vad jag kan göra med den. Jag vill tacka alla inblandade som gav mig den här möjligheten - och jag hoppas jag snart får göra det igen. "

fb_P90049525

fb_P90049509fb_P90049548

fb_P90049521

fb_P90049503