Efter att kraftigt regn försenade starten, blev årets  Suzuka 8-Hour World Endurance Championship endast ett lite mer än sex timmar långt endurancerace, eftersom bara sex timmar och trettiofem minuter passade in i tävlingens tidslucka. Trots detta bjöds åskådarna på härlig racing, där tyvärr FCC TSR Honda kraschade bort sig från ledningen i ett tidigt skede.


Kosuke Akiyoshi gav F.C.C. TSR Honda dess tidiga ledning, och stark insats från Jonathan Rea tycktes stärka teamets position. Men under sin nästa vända råkade Akiyoshi ut för en kraftig krasch vid 130R-kurvan. Trots ett brutet lårben, körde AkiYoshi tillbaka teamets Honda CBR1000RR tillbaka till depån, men efter den dråpliga olyckan fick FCC TSR slutligen nöja sig med 40:e placering totalt.


Kraschen gav ledningen till Musashi RT HARC-PRO-teamet, som gjorde anspråk på det översta pallsteget på Suzuka för andra året i rad. Det japanska teamet, som bestod av Takumi Takahashi, Leon Haslam och Michael van der Mark, gjorde en imponerande prestation under Suzuka 8-timmars, men hade bara ungefär en minuts marginal tillgodo då de passerade mållinjen.


Tävlingen snabbaste varv gick till Musashi RT HARC-PRO också, efter att Michael van der Mark noterades för varvtiden 2'08 0,620 halvvägs in i racet.


På andra plats var det Yoshimura Suzuki Shell ADVANCE team med Takuya Tsuda, Randy de Puniet, och Josh Waters, som var ett välkommet resultat efter att Yoshimura Suzuki Legends team inte kom längre än till varv 6, då Nobu Aoki kraschade och fick tas till sjukhuset.


På grund av Aokis dråpliga krasch fick Kevin Schwantz inte att köra ett enda varv i årets Suzuka 8-Hour - en stor besvikelse för den amerikanska GP-legenden, som fick kliva upp på pallen under förra årets evenemang.

På tredje plats kom teamet som Schwantz körde för förra året, Team Kagayama. Med förarna Noriyuki Haga, Dominique Aegerter, och Yukio Kagayama, är det andra gången i rad som Team Kagayama placerar sig trea på Suzuka.