Inför 2025 har den populära äventyrsmaskinen fått flera uppdateringar, inspirerade av företagets rallyhojar och kundfeedback. Vid sidan om att den nu är Euro 5+-anpassad har den också moderniserats elektroniskt, chassimässigt med ny fjädring och fått en del uppdateringar baserat på kundfeedback. Johan Ahlberg har provkört.

Utsikten är fantastisk. Till skillnad från Saharaöknen med dess landskap som mer eller mindre uteslutande består av bottenlös sand är Agafay ett stenigare område, som av inhemska marockaner inte anses vara öken överhuvudtaget. Hursomhelst är området perfekt för den här provkörningen, ett minst sagt kuperat område, med dess närhet till Atlasbergen, där Marockos högsta berg Jbel Toubkal tornar upp sig 4167 meter över havsytan. Vart jag än tittar så har jag en för mig underbar utsikt. Och inte blir det hela sämre av att jag får den från bakom styret på nya Yamaha Ténéré 700. 

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 010 03

Det är inte svårt att förstå varför allt fler väljer att köra en så kallad adventure-motorcykel. Enbart under de senaste fyra åren har marknadsandelarna för Adventure-segmentet i Europa ökat med 68 procent.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 007 03 

Yamaha beskriver sin populära äventyrshoj Ténéré 700 som en modell som inte behöver någon introduktion. Jag är beredd att hålla med. Ténéré 700 blev snabbt mycket populär efter sin lansering 2019 och har sedan dess varit en rejäl storsäljare, med över 70,000 modeller sålda i Europa. Och det är med högt uppskruvade förväntningar som jag äntligen fått möjlighet att provköra den populära ”T7:an”.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 009 03

Förutom att Yamaha genomfört den nödvändiga översynen av motorn för att anpassa den till utsläpps-standarden Euro 5+ har T7, som modellen också kallas, uppdaterats med ett nytt chassi, optimerad ergonomi, ny elektronik och andra förbättringar. Förutom den nya standardversionen finns det en version med kortare fjädringsväg och lägre sadelhöjd. 

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 008 03

För den som vill ha en mer extrem rallyupplevelse finns Ténéré 700 Rally. Den kommer med en högt monterad främre stänkskärm, Lite häftigare fjädring med längre fjädringsväg, fetare 4mm aluminium-hasplåt och en dedikerad rally-grafik med Yamahas klassiska ”speedblock”-design. Uppe på det kommer instrumenteringen med Raid-temat, med dubbla trippmätare. Jag har även provkört den versionen, och en separat artikel kommer på Fastbikes.se inom kort.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 006 03

Bland de mest märkbara förändringarna är nya plastdetaljer och grafik, samt en ny position för bränsletanken. Genom att flytta fram och placera tanken lägre har Yamaha förbättrat viktfördelningen fram/bak och samtidigt fått ner tyngdpunkten, till förmån för bättre balans och smidigare hantering. Som förare får du en fin känsla för fronten, och en trygg helhetskänsla. Mittsektionen har också omarbetats för att ge dig som förare större rörelsefrihet vid aktiv körning i terräng. Det jag slås av direkt av är hur slimmad och smal modellen är. Det är lätt att glömma bort att det inte är en liten enduromaskin jag drar fram med, då den är lekande lättkörd även vid rejält extrema förhållanden. 

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 05934RV 36

Designen fokuserar på enkelhet och funktion, där motorcykeln och förarens ben och fötter ska erbjudas bra kontakt med motorcykeln samtidigt som luftflödet optimeras både vid sittande och stående körning. Skönt när termometern närmar sig 30-strecket ute i öknen…

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 020 03

För att möta de ökade kraven från förare som pressar hårt offroad har Yamaha förstärkt flera komponenter. Bland annat har ljuddämparens fäste modifierats och förstärkts, liksom fästpunkterna för packväsksystemet. Dessutom har sidostödsbrytaren flyttats 15 millimeter högre och försetts med ett robust skydd.

2025 YAM Tenere700 PRESS EU IconBlue Pack DET 1472HL

På plats sitter också större fotpinnar, 10mm bredare och 12,5mm längre är standard (totalt +36% större yta), till förmån för bättre körstabilitet, kontroll, och ökad komfort. En annan uppdatering som säkerligen kommer att uppskattas av många är att motorcykelns bakdel nu är uppdelad i fler sektioner än tidigare, där bland annat sidokåporna nu är separata enheter. 

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 004 03

Ténéré 700 behåller sin klassiska rally-look, medan strålkastaren har fått en ny design med fyra rektangulära LED-ljus monterade i en Y-formad aluminiumstruktur.

2025 YAM Tenere700 PRESS EU IconBlue Pack DET 1732HL

Själva ryggraden hos Ténéré 700 består av en dubbelvaggs-stålrörsram kombinerad med en gjuten aluminiumsvingarm. Ramen är tillverkad av stålrör, där materialets styrka möjliggör användning av tunnare material för att hålla maskinens totala vikt så låg som möjligt. Ramens nedåtgående rör fungerar tillsammans med aluminium-hasplåten som ett skydd för motorn, inte minst oljesumpen, från allvarliga skador vid kraftiga stötar, medan den integrerade bakramen möjliggör montering av packväskor (som bland annat erbjuds i Yamahas sortiment av originaltillbehör).

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 005 03

Fjädringen har också uppdaterats rejält. Den upp-och-ned-vända 43 mm KYB-framgaffeln har fått längre fjädringsväg och är fullt justerbar. Bakfjädringen, som även den är fullt justerbar, har uppdaterats med ny länkage-utväxling och enklare justeringar för att ge bättre återkoppling och hållbarhet, även under tuffa förhållanden. Mer om detta längre fram i artikeln.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 001 03

Yamahas rosade parallelltwin på 689 kubikcentimeter har uppdaterats inför 2025. Bland annat med införandet av Yamahas elektroniskt styrda gasreglage YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle). Enligt Yamaha var det samtidigt mer eller mindre ett måste för att anpassa motorn till det allt striktare avgaskraven, och motorn lever nu upp till Euro5+-kraven. 

CP2:s linjära motorkaraktär, med dess 270-graders vevaxel, har varit en av Ténéré 700:s unika egenskaper, och något som bidragit mycket till modellens popularitet. Yamaha anger en toppeffekt på 73,4 hästkrafter vid 9000 varv per minut, och maximalt 68 Newtonmeter vridmoment vid 6500 varv per minut.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 4621HL 36

Införandet av YCC-T ger nu möjlighet att välja mellan två körprogram, Sport och Explorer, där den senare erbjuder en mjukare effektleverans.

En annan uppdatering från tidigare Ténéré 700-versioner är luftinsuget, som nu är kortare och uppges bidra till något förbättrat vridmoment vid lägre varvtal.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 004 03

Ett antal andra mekaniska uppdateringar har införts, fokuserade på att förbättra samspelet mellan förare och maskin. Bland annat har kopplings-länk-armen hos kopplingskåpan flyttats framåt (35° medurs) samtidigt som kopplingskåpan fått en mer slimmad design, till förmån för bättre rörelsefrihet. Framförallt vid stående körning under lite extremare förhållanden.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 7075HL 36

Även växellådan har uppdaterats för mjukare växlingar genom att öka antalet ingreppsklackar hos dreven (från fem till sex mellan första och tredje växeln), vilket ger mjukare växelfunktion. Klackvinkeln på växlarna fyra till sex har också modifierats för att minska känslan av glapp vid gaspådrag och avslag. Uppe på det finns Quick-shifter som tillbehör, för den som vill kunna växla upp- och ner utan att behöva använda kopplingen.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 006 03

Den nya 6,3-tums TFT-färg-skärmen ger bättre överblick och har smartphone-anslutning via MyRide-appen. Via vänster styrreglage kan du styra samtal, musik och navigation. Som jag nämnt tidigare finns nu två olika körlägen att välja mellan: Sport (kvickare gasrespons) och Explorer (mjukare kraftleverans). Allt styrs enkelt med hjälp av nya reglagen, med en femläges-joystick, och blinkers, som vi känner igen från nya Yamaha MT-09.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 7302HL 36

Standardmodellen har en sadelhöjd på 875 mm. Det finns även en ny lägre version som med 860 mm sadelhöjd gör modellen mer tillgänglig för fler förare. Sadeln är nu smalare och i ett enda stycke, istället för tvådelad som tidigare.

2025 YAM Tenere700 PRESS EU IconBlue Pack DET 1733HL

Som förare kan du välja mellan två olika teman hos instrumenteringen, som visar information på det sätt som du föredrar. Det så kallade landsvägstemat visar informationen i klassisk stil, där skärmen domineras av en digital visualisering av en analog varvräknare, medan Explorer-temat är mer dynamiskt utformat för att vara mer lättläst under offroad-körning, där den viktigaste informationen återfinns centralt.

2025 YAM Tenere700 PRESS EU IconBlue Pack DET 1450HL

Oavsett vilket tema som väljs så ger den nya TFT-skärmen information om aktuell körhastighet, motorvarvtal och navigering, vid sidan om bränslemängdmätare, genomsnittlig bränsleförbrukning, utetemperatur och växelindikator. 

2025 YAM Tenere700 PRESS EU IconBlue Pack DET 1458HL

Instrumenteringen erbjuder smartphone-anslutning som låser upp en mängd funktioner, inklusive sömlös integrering av telefonsamtal och meddelanden, samt musik och sväng-för-sväng-navigering via MyRide-appen. Dessa funktioner kan styras med den kontrollenheten på vänster styrhalva, vilket gör det möjligt att hantera detta även under körning.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 7102HL 36

Yamahas kostnadsfria MyRide-app finns tillgänglig för iOS- och Android-enheter och kan också spåra och spara valda hojturer samtidigt som den gör det möjligt för användaren att lägga till bilder och information till sina turer och dela dem på sociala medier. MyRide ger även användarna möjlighet att visa all körstatistik, inklusive total körsträcka, stigning, topphastighet, genomsnittshastighet, acceleration och lutningsvinkel, för att jämföra med andra förare. 

Uppe till höger om instrumenteringen återfinns ett USB-C-ladduttag, skyddat av ett vattentätt lock, som standard.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 011 03

De nya reglage-enheterna kompletterar den nya TFT-instrumenteringen och erbjuder mer funktionalitet än de som återfinns hos föregående generation Ténéré 700, vilket gör att bläddringen genom de många funktionerna blir enkel och intuitiv. Enkelt beskrivet, du duttar till på ”Mode”-knappen med högertummen varpå en meny poppar upp i nederkant på TFT-skärmen och därifrån kan du välja vänster eller höger med femlägesreglaget (joysticken) på vänster styrhalva, för att snabbt och enkelt reglera ABS, antispinn (TCS) och körprogram. Men bara vid stillastående. Valda lägen förblir aktiverade om du stannar motorn med ”stoppknappen” (Kill-switch) men nollställs om du stänger av tändningen.

TCS har två lägen, på och av, och kan stängas av via menyn på TFT-skärmen. ABS-systemet har tre lägen.ABS-läge 1 är standard och aktiverar låsningsfria bromsar på båda hjulen. ABS-läge 2 deaktiverar ABS på bakhjulet och ABS-läge 3 stänger av ABS helt och ger föraren full kontroll över bromsningen.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 007 03

ABS-funktionen kan precis som TCS regleras via menyn på TFT-skärmen. Dessutom, för snabbare och smidigare justering, finns en dedikerad ABS-knapp på vänster sida om instrumenteringen. Genom att hålla inne ABS-knappen en liten stund stängs ABS-av, medan ett lite kortare tryck på ABS-knappen aktiverar ABS-funktionen igen.

Dessutom har körriktningsvisarna uppgraderats med tre-blinkläge eller kontinuerlig blinkers med automatisk avstängning. Själva blinkersreglaget är lite ”annorlunda” utformat mot vad som oftast anses som standard, och jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad jag tycker om reglaget. Det funkar. Men jag är inte helt såld. Ännu.

Även om Yamaha har förädlat specifikationerna för Ténéré 700 genom att införa det elektroniska YCC-T-gasreglaget, flera körlägen och uppgraderad fjädring, uppges designteamet ha varit noga med att inte lägga till teknik bara för teknikens skull. Elektroniska hjälpmedel i det här fallet ska öka förarens samspel med motorcykeln utan att bli överväldigande eller onödiga, medan justeringar för att möta förarens personliga behov eller vägförhållanden alltid ska vara enkla att utföra och verkligen betyda något för körupplevelsen. 

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 4740HL 36

Enligt mig så märks skillnaden tydligt mellan exempelvis Explorer och Sport-körläget. Explorer-läget ger en snäll motorkaraktär, där du får vrida lite längre på gasrullen för att det så att säga ska hända något. Med Sportläget aktiverat är läget helt annorlunda, och här förändras motorkraften mer direkt vid minsta förändring hos gashandtagets läge, vilket gör Sport-läget till det som alltid gäller vid mer aktiv körning. Men precis som vanligt är smaken som baken, delad. 

Jag gillar när motorn svarar direkt, som om den är direktansluten till min hjärna, då jag vrider på rullen. Jag vill att det som ska ske ska hända exakt när jag vill, och inte en sekund senare. Men samtidigt förstår jag att en del vill ha en lite mjukare respons, vilket kan passa bättre i vissa fall. Inte minst gillar jag att det verkligen är skillnad mellan Sport och Explorer. 

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 4736HL 36

T7:an har rosats för sin smidiga hantering. Samtidigt har tidigare version fått en del kritik för att den upplevs som aningen framtung. Och det är feedback som Yamaha lyssnat på. Jämfört med tidigare version har bränsletanken flyttats längre fram. Den övre delen av 16-liters tanken är också lite lägre. Dessa förändringar är avsedda att bidra till en mer balanserad viktfördelning och smidigare hantering. Tanken har även fått ett nytt, integrerat tanklock.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 4747HL 36

Midjan har utformats för optimal kontakt mellan föraren och motorcykeln både vid stående och sittande körställning. Den nya, rallyinspirerade, sadeln är en enda lång och smal enhet, vilket ger större rörelsefrihet jämfört med den tidigare tvådelade designen. Perfekt för alla som prioriterar att köra riktigt aktivt.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 002 03

De nya, färgmatchade handtagsskydden erbjuder skydd mot stenskott, busk-snärtar och kylande fartvind.

Även fjädringen har uppdaterats. Den upp-och-ner-vända-framgaffeln är fullt justerbar, och mer robust utformad än tidigare, med förstärkta 43 mm-ben och en fjädringsväg på 210 mm fram (190 mm för versionen med lägre sadelhöjd). Fjäderförspänning och returdämpning kan finjusteras genom att vrida på skruvarna i ovankant på respektive gaffelben, medan kompressionsdämpningen kan justeras via en skruv i nederkant. En annan nyhet är 15 mm justering av fjäderförspänningen. Yamahas designteam har också utvecklat nya gaffelkronor med en nedre krona av smidd aluminium och en övre krona av gjuten aluminium för extra styrka. Med de nya fjädringsenheterna har 2025 års Ténéré 700 en markfrigång på 240 mm (225 mm för versionen med lägre sadelhöjd).

 2025 YAM XTZ700 EU DPBMC STA 001 03

Precis som nya Ténéré 700:s framfjädring överträffar förväntningarna som jag har på en serieproducerad äventyrsmaskin i mellanklass-segmentet, så höjer den omarbetade bakfjädringen ribban rejält med sin mjuka, men samtidigt väl avstämda och progressiva funktion och lättåtkomliga justeringsmöjligheter.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 013 03

Fjädringen bidrar till jämn och stabil körning både på landsväg och på grusvägar och ute i det oförlåtande ökenlandskapet vi kör i, och kombinerar en helt ny bakre länkage-konstruktion med en omarbetad bakre stötdämpare som förenklar justeringen av fjäderförspänning, kompressions- och returdämpning.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 05938RV 36

Det nya progressiva länksystemet, utvecklat som ett resultat av feedback från Yamahas fabriks-rallyförare, har fått en mer banan-böjd form samtidigt som stötdämparens slaglängd ökat från 94 till 101 millimeter. Stötdämparen bibehåller däremot samma 200 mm fjädringsväg som hos föregående Ténéré 700 (180 mm på modellen med lägre sadelhöjd).

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 015 03

Med fokus på att erbjuda förbättrade fjädringsprestanda under de mest krävande förhållandena, utan avkall på komfort vid vanlig körning, är huvuddelen av den bakre stötdämparen tillverkad av aluminium, för hög värmeavledande förmåga. Detta, i kombination med en separat ”piggy-back” reservoarbehållare, håller nere oljetemperaturen och motverkar att luftbubblor bildas. Den hydrauliska fjärrjusteringen av fjäderförspänningen sker med ett vred, så att ändringar kan göras snabbt och utan verktyg, medan en rejäl gummidämpare ska motverka eventuella genomslag under extrema körförhållanden.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 014 03

Resultatet är en bakfjädring som ger enastående förarfeedback och konsekvent prestanda oavsett hur krävande förhållandena är. Även om komforten finns så vill jag lyfta fram hur pass bra stötdämparen hanterar alla ojämnheter och allt den får utstå under provkörningen ute i Marockos steniga och oförlåtande landskap. Och det som genomsyrar min upplevelse under hela provkörningen är att allt är åt det lite mjukare hållet, snarare än hårt, eller stötigt. 

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 009 03

Det samma gäller bromsarna, med dubbla tvåkolvsok som bettar kring 282mm bromsskivor fram, och ett enkolvsok tillsammans med en 245mm bromsskiva bak. I ärlighetens namn så använde jag bakbromsen mycket sparsamt under provkörningen i det lösa underlaget, och i stor sett enbart med ABS-funktionen avstäng, men med det sagt så vill jag ändå rosa just bakbromsen för att funktionen har ett lite längre slag, snarare än en av-och-på-känsla, vilket bidrar till god bromskänsla även då jag bär kraftiga stövlar. Frambromsen har även den en funktion som initialt är åt det mjukare hållet, men med rejäl bromsverkan. Det gör att jag känner mig trygg, även då vi kör nedför på slingrande bergsvägar, på hårdpackat, ojämnt underlag toppat med en hel del rullgrus.

2025 YAM XTZ700LOW EU MYNM2 STA 004 03

Jag gillar också hur lätt och smidigt det är att röra sig fritt, som på en enduromotorcykel. Det går smidigt att växla från sittande till stående körställning, och vice versa. Samtidigt känns det helt naturligt att växla körställning, från stående långt fram till en mer tillbakaflyttad körställning. Yamaha har tidigare fått en del kritik för kopplingskåpan och framförallt kopplingsarmen som en del upplevt inverka negativt på just den fria rörligheten. Nu är detta problem som bortblåst. 

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 018 03

En annan betydelsefull detalj är att körställningen är riktigt bra även för lite längre förare, med rejält avstånd mellan fotpinnar och styre redan från start, vilket gör att jag med min 183 centimeter och några av mina längre kollegor kan stå upp och köra med en känsla av en naturligt avslappnad körställning.

Det märks med all tydlighet att 2025 års Yamaha Ténéré 700 fått ta del av alla erfarenheter som vunnits genom årtionden av racing, som i det här fallet resulterat in en harmonisk blandning av funktionalitet, ergonomi och prestanda. Frontkonstruktionen med den stora helvindrutan ger både utmärkt sikt och skyddar föraren, och den slimmade midjan och bakdelen möjliggör en körställning som erbjuder gott om rörelsefrihet, perfekt för förare som kör stående och ofta byter körställning under offroad-körning.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 7065HL 36

När en av Yamahas produktansvariga personer ber mig att lyfta fram tre förbättringspunkter är mitt svar, att jag tycker att alla motorcyklar som saluförs i norra Europa, såsom Sverige, ska ha handtagsvärmare som standard. Något som inte bara är skönt och bra vid riktigt kyliga årstider, utan även kan vara bra och skönt i regn och rusk sommartid. 

En annan sak som jag gärna skulle se är möjligheten att kunna skifta mellan antispinn på och av även under körning. Något som nu enbart är möjligt vid stillastående. Den tredje saken är handtagsgreppen, som har ett klassiskt fyrkantsmönster, som används flitigt inom enduro- och motocross under många års tid, men som enligt mig är väl extrema. Givetvis gäller det att alltid slappna av, och inte krama hårt kring styret med händerna. Personligen kör jag i regel med tvåfingersfattning, och så även under denna provkörning. Vilket betyder att jag mer eller mindre för jämnan kör med två fingrar på kopplings- respektive frambromsgreppet. Trots det så blir känslan att handtagsgreppens gummimönster äter sig in genom handskarna och ökar risken för ömmande, eller i värsta fall såriga handflator.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 019 03

En annan punkt som det finns anledning att fundera lite kring är monteringen av TFT-instrumenteringen. Om det inte vore för att instrumenteringen monterats i lodrätt position hade det varit perfekt för att montera roadbook-hållare eller navigeringsenhet ovanför. Även nu fungerar det, men med en horisontellt monterad instrumentering hade det funnits bättre med plats för detta. En detalj som kanske inte betyder något för en del och mer för andra. Instrumenteringen i sig är bra, och innehåller allt det nödvändigaste och lite till. Så för de allra flesta lär detta vara en icke-fråga.  

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 05984RV 36

Något jag verkligen vill lyfta fram är att Yamaha verkligen har lyckats skapa en motorcykel som inte har en massa gimmick-funktioner, utan där allt fyller en viktig funktion för helheten. Det är visserligen även därför som eluppvärmda handtag inte är standard, får jag förklarat för mig. Liksom farthållare. Yamaha har valt att satsa på grundläggande funktioner som ska göra att du som förare ska kunna fokusera och njuta av grus-smiskandet i stället för att hålla på och ideligen fippla med mängder av olika körprogram, antispinnlägen eller annat under körningen. Och enligt mig bidrar det till att göra Ténéré 700 till en motorcykel som lämpar sig synnerligen bra för alla som älskar att köra på löst underlag, men som även transporterar sig mellan olika grusvägar. Givetvis fungerar den även som pendlarfordon, för den som alltid längtar efter nästa äventyr.

Sadeln är en annan detalj som jag blir positivt överraskad över. Eftersom jag aldrig tidigare kört eller suttit bakom styret på en Ténéré 700 så var min förutfattade mening att sadeln skulle vara betydligt hårdare än den visade sig vara. Faktum är att komforten är riktigt bra. Samtidigt vill jag påpeka att jag i ärlighetens namn inte satt ner särskilt mycket under denna provkörning, utom vid kortare transportkörningar på landsväg, eller då jag så att säga tvingade mig att sitta ner för att just få en bättre helhetsuppfattning om sadeln och körkänslan vid sittande körställning.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 017 03

När jag senare hoppade upp bakom styret på Ténéré 700 Rally så blev jag ännu bättre tillfreds. Sadeln hos Rally-versionen går upp lite längre i framkant, uppför bensintanken, och har ett överdrag med tvärgående ribbor, och som erbjuder mer grepp, men med fortsatt rejält med stoppning och riktigt bra komfort. Mer om detta i separat Rally-artikel.

Nu är sannolikt inte sadelkomfort det som kanske avgör valet för den som är på jakt efter en riktigt bra offroadhoj, för att smiska grusvägar med. Men det ena behöver inte utesluta det andra. För precis som många felaktigt tror att stenhård fjädring är något bra, behöver inte en mjukare, skönare sadel betyda att det påverkar körningen negativt. Men som man brukar säga, smaken är som baken, delad. Och det är något som i allra högsta grad gäller just sadeln och dess form, hårdhet och huruvida sadelöverdraget ska erbjuda rejält med grepp eller inte.

2025 YAM XTZ700 EU DPBMC DET 012 03

Personligen gillar jag sadeln hos standardversionen, men om jag ”måste” välja en favorit så är det tveklöst sadeln hos Rally-versionen. Och här kan jag passa på att nämna att allt hos Rally-versionen kan monteras på standardversionen och vice versa. Exempelvis kan du montera sänkningskittet hos såväl standard- som rallyversionen, vilket ger lite kortare fjädringsväg bak, och lägre sadelhöjd.

Allt som allt är jag mycket imponerad, och har stor förståelse för den smått hysteriska hås det råder kring Yamahas T7-modeller. Med rätta anser jag. Även om det är en modell som Yamaha menar fungerar perfekt som pendlarmaskin, eller jorden-runt-farar-motorcykel, så är det en maskin som jag mer än gärna smiskar grus med. Och att den redan i standardutförande har det rätta rallystuket gör det hela inte sämre.

2025 YAM Tenere PRESS EU 250404 1601RV 36

För den som vill förädla hojen ytterligare finns gott om tillbehör, GYTR-godis och annat för att personifiera motorcykeln helt efter eget tycke och smak.

Till säsongen 2025 kommer Ténéré 700 även med nya färgval. För modellerna med standard- och lägre sadelhöjd finns valet mellan "Frozen Titanium" och Yamahas klassiska "Icon Blue" – en variation av den klassiska lackeringen som sedan 1996 pryder Yamahas YZ-motocross och WR-enduromotorcyklar.

2025 YAM XTZ700LOW EU MYNM2 STA 003 03

Yamaha erbjuder även en version för A2-körkort.

LÄNK: MER INFORMATION OM YAMAHA TÉNÉRÉ 700