Mikael Samuelsson begav sig till solsäkra Algarvekusten i Portugal för att tampas med en ny sportig tiger från Triumph. Det skulle dock visa sig att det inte går att fullt ut lita på vädret. Det blev en stundtals blöt och kylig upplevelse. Kunde nya Triumph Tiger Sport 800 ändå lyfta humöret och få till en positiv upplevelse?
En kraftfull och mångsidig mellanklass-sporttourer sägs det. Kan man beskriva den som det? Jag tycker det, för kraftfull är den, om vi börjar där. Triumphs helt nya och omdesignade trecylindriga motor på 798 kubik levererar hela 115 hästkrafter vid 10 750 varv/min och 84 Nm vid 8 500 varv/min. Detta slår med råge det mindre syskonet Tiger Sport 660 (81 hästkrafter), men även Tiger 900 (108 hästkrafter). Triumph har tagit all sin tidigare erfarenhet när det gäller deras motorer och finslipat till denna slutprodukt placerad i Tiger Sport 800. Nya komponenter i form av vevhus, cylindrar, topplock med mera har tillkommit. Den morrar härligt likt ett större kattdjur, som den tiger den de facto är. Vill man ha ännu mera av den varan så finns det en Akrapovic-dämpare att införskaffa.
Mångsidig då? Jo, självklart även det. Det sportiga finns där, även om körställningen är bekvämt upprätt så infinner sig just den sportiga känslan. Mycket beroende på lättviktschassit, den kraftfulla motorn och fjädringens förmåga att ”tighta” till det. Sedan med många och gedigna utrustningsalternativ går det ju att skapa en motorcykel avsedd för det mesta. Pendling, stadsturer, nöjeskörning eller semester. Med eller utan passagerare. Även i grundutförande känns det som den kan tilltala de flesta, utom då de riktiga offroadentusiasterna kanske.
Med sina gjutna femekrade fälgar på 17 tum, både fram och bak samt Michelin Road 5 däck (120/70 R17 fram och 180/55 R17 bak) är greppet mycket bra och gör att motorcykeln känns stabil och säker även vid högre hastigheter och genom alla kurvor vi fick uppleva. Då vi fick känna på en hel del regn som sagt och våta vägbanor kunde man ju tro att det skulle kännas osäkert men så var inte fallet. Tiger Sport 800 känns trygg i alla lägen. Men som alltid så gäller det att anpassa sig efter sin egen förmåga och yttre förutsättningar.
När det kommer till fjärdringskomponenter så finns här en ställbar 41 millimeters Showa-upside-down framgaffel med 150 millimeter i fjädringsväg vilket även gäller för bakdämparen. Plus att den sistnämnda går enkelt att justera via ett lättåtkomligt vred på vänster sida vid sadeln som gör det möjligt att anpassa fjädringen snabbt och enkelt beroende på körförhållandena.
Bromsarna består av dubbla 310 millimeters flytande skivor fram med radiellt monterade fyrkolvsok och bak finns en enkel, fixerad 255 millimeters skiva. Bromsarna fungerar utmärkt för såväl sportig körning som touring och ABS-systemet fick verkligen bekänna färg på den stundtals glansiga asfalten.
Triumph Tiger Sport 800 erbjuder tre körlägen: Road, Sport och Rain. Jag provade framför allt sportläget, och det ger verkligen en dynamisk körupplevelse där motorns potential och respons på gasen verkligen märks av. Även regnläget passade ju bra en dag som denna med nederbörd som påverkade vägbanorna. För att anpassa körningen ytterligare finns även en del elektroniska hjälpmedel som standard: Avstängningsbar, optimerad traction control, optimerad kurv-ABSoch Triumph Shift Assist som gör växlingen mellan alla sex växlar smidigare än någonsin.
Belysningen är LED runt om och fram formas ett ”V” som Daytime Running Lights (DRL) vilket också blir ett signum för denna modell. En sensor känner av när det mörknar och då tänds halvljuset. Den sportiga designen och de fyra olika färgalternativen: Sapphire Black, Cosmic Yellow, Caspian Blue/Phantom Black och Graphite/Sapphire Black, ger motorcykeln ett modernt och lite aggressivt utseende. Värt att nämna är också att alla färger fås mot ett pristillägg på 1 000 kronor förutom grå som ingår i standardutförande. Den har en sadelhöjd på 835 mm, men det finns även en lägre sadel som sänker höjden med 20 millimeter som tillval, vilket kan vara praktiskt för kortare förare. Den manuellt justerbara vindrutan går att ändra under färd med en hand, vilket gör det enkelt att anpassa den efter väderförhållanden och körstil. Dock får man ta i en del innan man lärt sig ordentligt och att det kanske nött in sig lite. Standard sitter det även två vindavvisare på vardera sidan av vindrutan fram på kåpan.
Multifunktionsdisplayen med LCD-överdel ovanför en integrerad TFT-skärm är av lite enklare snitt än Triumphs toppmodeller av Tiger. Den är lättavläst och överst finner man varvräknare, bränslemätare och hastighetsmätare tillsammans med växelindikator. Kontrollamporna sitter på vardera sida av TFT-skärmen och längst ner syns år, månad och dag. My Triumph Connect-systemet är monterat som standard, vilket underlättar sväng-för-sväng-navigering, telefon och musikinformation. Allt styrt via Bluetooth och navigeringsnapparna till vänster på styret.
Bensintanken rymmer 18,6 liter. Triumph uppger att det ska vara möjligt att köra upp till 380 km på en tank. Deras officiella förbrukning landar då på 4,7 liter/100 km. Den väger 214 kg redo för gatan.
Farthållare är standard men även handtag för passagerare och integrerade fästen för sidoväskor. För den som vill optimera sin körning ytterligare finns Akrapovič slip-on som sagt, däcktrycksövervakning, extraljus och värmehandtagsom tillbehör för att nämna några. Det finns såklart ännu mer att välja till när man bläddrar bland konfigureringsalternativen på Triumphs hemsida. Det finns även ett GT-paket att köpa till får jag information om, det ska innehålla: Handtagsvärmare, handtagsskydd och färgmatchande sidoväskor på totalt 57 liter. Du kan också välja att utrusta motorcykeln med en toppbox på 49 liter. Detta gör att du enkelt får plats med all tänkbar utrustning du behöver på just din resa.
Triumph Tiger Sport 800 är riktigt lättkörd. Den har en kraftfull men samtidigt mjuk, spinnande motor, som en katt, förlåt tiger. Jag satt mycket bekvämt och hemmastadd under de dryga 22 mil som avverkades. Denna motorcykel kombinerar stil, prestanda, och komfort på ett bra sätt och de elektroniska hjälpmedlen gör körningen både säker och bekväm. Med en prislapp på 142 900 kronor i grundutförande får man mycket motorcykel för pengarna och med alla tillvalen kan du skapa en motorcykel som passar just din körstil och dina behov. Det går även att hålla nere bränsleekonomin om du inte gasar för ofta och för mycket. Serviceintervallerna är 16 000 km eller 12 månader, det som inträffar först.
Personligen tycker jag ändå att handtagsvärmare borde varit en del av standardutrustningen och jag tackar ödmjukast för att testcyklarna var utrustade med detta. För när vi sedan avslutade dagen något blöta och nedkylda fanns ändå leendet och den positiva känslan där som jag inledningsvis hoppades på.