Under måndagskvällen presenterade HONDA flera nya nakennyheter, inför tisdagens mässpremiär på EICMA i italienska Milano. Dessutom presenterades en uppdaterad version av ”SUV”-skotern X-ADV och en mer äventyrsinriktad variant av Africa Twin, tillsammans med en portion uppdateringar för basversionen.
Neo Sports Café CB1000R fyller på Hondas nakna street-modellprogram. Här finner vi flera motorprogram, 20hk(15kW)-effektökning och 12kg viktminskning jämfört med tidigare CB1000R ger en helt ny prestandanivå. Nya CB300R och CB125R delar samma moderna, minimalistiska utseende, och en uppsjö av premiumspecifikationer.
Africa Twin "Adventure Sports"-versionen markerar 30-årsdagen av originalet och erbjuder ännu mer äventyrsinriktad kapacitet.
Africa Twin själv får fyra körlägen som manövreras genom nya Throttle-by-Wire-systemet och en mängd prestandahöjande uppgraderingar.
2018 Gold Wing gör nu sitt första europeiska uppträdande; med nya nivåer av körglädje, komfort, lyx och premiumspecifikationer.
X-ADV - den första "motorcykel-SUV:en" - erbjuder nu ännu bättre offroad-prestanda med Honda Selectable Torque Control och G-switch för sin dubbelkopplingstransmission.
Populära NC-serien får tekniska uppgraderingar; Precis som tidigare även som 35kW-versioner för A2-körkortsinnehavare.
Två Hondalegender - Super Cub and Monkey – visades också upp, som konceptmodeller.
Africa Twin Adventure Sport, har en större tank - upp från 18,8 liter till 24,2 liter (ska enligt Honda ge en räckvidd på över 50 mil) – För bättre offroadbruk är sadeln med en plattare profil och 50 mm högre (nu med 900/920 mm sadelhöjd), och där styret 32,5 mm högre och 5 mm längre bak än tidigare, för mer upprätt körställning. Dessutom erbjuder modellen större markfrigång (20mm högre än standard) och längre fjädringsväg, plus uppvärmda handtagsgrepp och 80 mm högre kåpglas.
För 2018 har Africa Twin fått en modifierad luftburk som ska bidra till ökad gasrespons på mellanregistret. Ett modifierat avgassystem ska ge ett ännu maffiga ljud och bidra till förbättrad prestanda.
Ett viktigt tillskott till Africa Twin-plattformen för 2018 är det nya Throttle By Wire-systemet (TBW), vilket medför 3 körlägen för att justera motorns karaktär för att passa olika körförhållandena.
Den unika DCT-versionen (Dual Clutch Transmission) har standard manuellt läge, vilket gör det möjligt för att växla med knapparna på vänster styrhalva - och två automatiska lägen. D-läget ger bästa balans mellan bränsleekonomi och komfort, medan S-läge ger tre olika, sportigare växlingsmönster att välja mellan. DCT är också fullt utrustad att fungera i terrängmiljö och där offroad-funktionen ska förbättras med G-knappen. Genom att trycka på G-knappen i något körläge ändras styrningen av kopplingssystemet för att ge mer direktdrift.
Vaggramen av stål ska enligt Honda ge den idealiska balansen mellan höghastighetsstabilitet och äkta terrängförmåga genom att kombinera ren styrka med flexibilitet. Den 998-kubikcentimeter stora parallelltwinnen är monterad i 6 stycken motorfästen, vilka sägs hålla vibrationer till ett minimum, och samtidigt gör att det inte ska finnas något behov av styrdämpare. Det nya litiumjonbatteriet sparar 2,3 kg i jämförelse med 2017 års Africa Twin, och Adventure Sports-versionen delar flera detaljändringar som görs för att förbättra plattformens offroad-förmåga och hållbarhet.
Fullt justerbar, upp-och-ner-vänd, 45mm Showa-framgaffel, fullt justerbar bakstötdämpare, dubbla radiellt monterade Nissin fyrkolvsok och 310mm vågformiga flytande skivor är oförändrade för år 2018. De 21-tums fram och 18-tums bakhjulet är konstruerade av rostfritt stål.
2018 års CRF1000L Africa Twin Adventure Sports kommer att finnas tillgänglig i ett 30-årsjubileum Tricolore-färgschema för att fira XRV650:s lansering 1988.
2018 HONDA CB1000R
Hondas sportiga nakenmodell CB1000R kommer i det här utförandet med en modern caféracer-inspirerad minimalistisk styling. Dess fyrcylindriga motor får 20 hästkrafter ökad toppeffekt och förbättrat vrid på mellanreigstret, och där motorkraften styrs via elektronisk gasreglering, Throttle By Wire.
Dess fyrcylindriga motor har blivit inställd för att erbjuda 16% mer toppeffekt vid drygt 10 000 varv/min och 5% mer vridmoment på mellanregistret.
Modellens Throttle By Wire (TBW) kommer med 3 förinställda körlägen plus en USER-inställning. Kraft (P), Motorbroms (EB) och Honda Selectable Torque Control (HSTC) samverkar för att ge optimal fördel för föraren beroende på aktuella körförhållandena.
2018 års CB1000R är 12kg lättare än den tidigare versionen, vilket ger en 20% förbättring i effekt/ viktförhållande. Den är också mindre, men sägs samtidigt ha en mer avslappnad körposition.
Fjädringen sköts av en Showa Separate Function Fr Fork Big Piston (SFF-BP) USD-framgaffel och en Showa enkelstötdämpare bak. Radialmonterade frambromsar, ABS och ett 190-bakdäck kompletterar chassiuppgraderingen.
2018 HONDA CB300R
Honda CB300R är framförallt inriktad mot föraren som vill ta nästa steg i sin motorcykelkarriär. Neo Sports Café-stukade CB300R har en 286-kubikcentimeters vätskekyld motor, sexväxlad växellåda plus ett helt nytt chassi bestående av en stålram, 41 mm USD-framgaffel, 4-kolvs bromsok fram och flytande bromsskiva plus stötdämpare bak med justeringsmöjlighet av fjäderförspänningen. Specifikationen inkluderar full LED-belysning, LCD-skärm och IMU-baserad ABS.
2018 HONDA CB125R
Här har vi Hondas nya nakna instegsmodell, inriktad mot stilmedvetna yngre förare. CB125R har en vätskekyld encylindrig fyrtaksmotor, sexväxlad växellåda plus helt nytt chassi bestående av rörformad/pressad stålram, 41 mm USD-framgaffel, radiellt monterat 4-kolv frambromsok och stötdämpare bak med justeringsmöjlighet av fjäderförspänning. Specifikationen inkluderar full LED-belysning, LCD-skärm och IMU-baserad ABS.