MV Agusta har presenterat detaljer om två nya raceinspirerade motorcyklar för 2018 års modellprogram, specialversionerna F3 675 RC och F3 800 RC.
Den italienska tillverkaren har uppdaterat F3-motorcyklarna för att leva upp till Euro 4-kraven, vilket innebär lägre avgasutsläpp och mindre buller jämfört med vad som var tillåtet enligt Euro 3-restriktionerna. Motorcyklarna har fått uppdaterade balansaxlar, växellådor, nya kamprofiler på insugssidan och ventiler. Växellådorna hos både 675 och 800 har reviderats till förmån för förbättrad växling och smidigare kopplingsmanövrering.
MV Avgusta har också omarbetat avgasgrenröret och i det här fallet sitter ljuddämpare från SC Project på plats, inspirerade av det kit som används på MV:s racehojar.
F3 675 RC sägs pumpa ut 128 hästkrafter vid 14 500 rpm och ge 71 Newtonmeter vridmoment vid 10 900 rpm. F3 800 RC levererar 148 hästkrafter som bäst vid 13 000 rpm och maximalt 88 Newtonmeter vridmoment vid 10 600 rpm. I kittet som medföljer vid köp ingår även en dedikerad mappning som ska erbjuda 133 hästkrafter vid 14 570 varv per minut (rpm) hos F3 675 RC och 153 hästkrafter vid 13,250 rpm hos F3 800 RC.
Båda modellerna får också nya motorkåpor, som ska ge bättre skydd vid omkullkörning samtidigt som de även uppges minska mekaniska ljudet, utan att för den sakens skull hämma det karaktäristiska MV Agusta-ljudet.
Motorerna huserar i stålramar som fått nya monteringspunkter, vilka ska förbättra chassits styvhet.
MV Agusta uppges dessutom ha förfinat ”Ride-by-Wire-systemet”, bättrat på prestandan med nya mappnings-möjligheter, uppdaterad traction-kontroll med åtta lägen och där den elektroniska växlaren EAS 2.0 också uppdaterats.
MV Agusta kommer att producera 350 enheter av respektive modell.