Kawasaki ER-6n Cup är en nyhet för 2014, och klassen kommer att köras som del av nya Speedster Cup. Här kan du läsa mer om upplägget, vad som krävs, och hur mycket prispengar som finns i potten…

I samband med motorcykelmässan i Göteborg meddelade Kawasaki att de drar Kawasaki ER-6n Cup för säsongen 2014. Målsättningen är att det ska vara enkel och rolig racing med nakna motorcyklar, något som länge varit mycket stort i södra Europa, med racingklasser för bland annat Kawasaki ER-6 och Z800 och det vill Kawasaki nu överföra upp till våra breddgrader.

Racing med Sveriges mest sålda motorcykel, Kawasaki ER-6 sedan 2006 innebär att det finns gott om begagnade exemplar på marknaden i prisintervall 30 000 - 70 000 kronor vilket gör med möjligt att köra race till en rimlig peng. En annan aspekt är att reglementet är restriktivt när det gäller dyra modifikationer av de färdiga racecyklarna samt att andrahandsvärdet lär vara tämligen stabilt den dagen man vill sälja sin racecykel.


BoOve har tagit fram ett basracing-kit för ER-6n som kostar cirka 8 000 kronor och innehåller följande delar: kedjeskydd, fotpinnesats, hel bakkuts, bromslangar. Delarna finns att köpa hos BoOves  auktoriserade återförsäljare. http://www.boove.se/sok_butik.html

Prispengar

Som förare av Kawasaki ER-6n i denna nya klass ingår du automatiskt i Kawasaki ER-6n Cup och tävlar då om prispengar. De tre förare som i slutet av säsongen placerar sig i topp, kommer att få prischeckar (Originalreservdelar/tillbehör) från Kawasaki Sverige på följande summor:

1a plats 8 000 kr

2a plats 5 000 kr

3e plats 3 000 kr

MER INFORMATION HOS SVEMO

Speedster Cup är i princip öppen för alla motorcyklar över en minimi-effekt på bakhjulet på 35 hästkrafter. Klassen kommer att köras som supportklass på alla SM-tävlingar 2014 och som klass i några enskilda tävlingar.

Reglementet för Speedster Cup kommer att publiceras inom kort under avdelningen Regler på Svemos webbsida. Redan nu går det bra att välja startnummer via sin profil på Svemo-TA.