Om några veckor, närmare bestämt torsdag 2 juni presenteras HRC NSF250R på Catalunya Circuit, Barcelona i Spanien. Det är en 4-taktsracer för framtida Moto3-klassen och ersätter den nuvarande 2-taktsmodellen RS125R i GP125 klassen.

NSF250R uppges ha höga prestanda och lär vara en lätt och kompakt racingmaskin som får ärva viktiga komponenter från RS125R.Den är skapt för att ge förarna samma känsla av komfort och smidighet som de är vana vid från RS125R, samtidigt som de lär sig grunderna för att flytta upp från nybörjare till Premier klassen. NSF250R är tänkt att fungera som en språngbräda för framtida MotoGP förare.

Från 1976-2009 års modeller av MT125R och RS125R, har det levererats omkring 15 000 maskiner från HRC. Under dessa 34 år, har Honda breddat basen för den tvåhjuliga motorsporten både i Japan och i världen, samtidigt som man sponsrar ett antal team och förare.

Under samma period har Honda plockat hem alla 29 Japanska mästerskap i 125-klassen och hela 130 GP-segrar, 11 fabriksmästerskap och 9 "Championtitlar" med RS125R. Dani Pedrosa och Andrea Dovizioso som nu kör RC212V i MotoGP, vann båda VM på RS125R och har den vägen byggt upp en stor racingerfarenhet. Honda Racing Corporation (HRC) har också stöttat förare genom att sälja kit-delar för att göra motor och andra komponenter mer kraftfulla.