Nu är det äntligen allvar igen. Säsongen har för varje dag som gått allt mer närmat sig det första racet som iår gick av stalpeln i Tyskland och på banan Lausitz Ring.

Till säsongen 2011 så har vi i teamet Backlund Racing tillsammans med alla våra partners valt att göra en satsning på både Sverige och Tyskland, vilket nu blev startskottet.

Vi har tyvärr aldrig tidigare varit på Lausitz Ring men åkte fortfarande ner med höga förhoppningar om bra resultat då alla försäsongstester har gått så otroligt bra. Vi kom ner till Lausitz Ring på torsdagen den 21:a och samtliga fria träningar startade på fredagen. Vi startade med att packa upp allting och gjorde oss så väl förberedda som möjligt.

På fredagen så hade vår klass 3st 30 minuters träningar, vilket kändes jättebra för vår del. Desto mer körning desto bättre är det. Efter den första dagens testande så kändes det väldigt bra, vi hade aldrig tidigare varit på banan men låg endast lite drygt en sekund från toppförarna. Vi diskuterade en hel del efter dag ett vad vi skulle ändra på motorcykeln för att det skulle kunna gå ännu fortare under morgondagen då dom två kvalen skulle vara. Vi gjorde en ganska stor ändring på fjädringen fram som vi då trodde skulle bli bättre med att få med sig mer fart genom svängarna och även ut ur sväng.

Tyvärr så visade det på första kvalet att detta inte kändes bra alls. Så vi jobbade vidare och gjorde till andra kvalet ytterligare stora förändringar på fjädringen med att ändra lite bak för att på så sätt klara ut dom problem som jag hade runt banan. Mitt problem var att jag hade problem med att få med mig fart igenom sväng, hade hela tiden framhjulssläpp och framhjulstjatter genom svängarna vilket gör att jag tappade en väldans massa tid tyvärr.

Till andra kvalet så visade det sig att dom ändringar vi nu gjort inte heller blev till det bättre, utan snarare till det sämre. Detta gjorde att vår kvalposition inför söndagens race blev från 16e start ruta, vilket jag inte alls blev nöjd med. Vi hade ganska mycket jobb kvar för att hitta rätt. Hittills så kändes det bäst under fredagen, och då körde vi också fortare än under kvalen på lördagen.

Inför söndagens warmup så valde vi att gå tillbaka till dom inställningar som vi hade under fredagens fria träningar, men med några små ändringar på framgaffeln som vi tänkte testa för att se hur det skulle fungera. Det kändes direkt mycket bättre, och jag kunde direkt få med mig mer fart igenom svängarna igen. Nu var vi åter tillbaka vid ruta ett men åter också åt rätt håll vilket kändes bra.

Till race ett så valde vi att köra på dom inställningar vi åkte med på warmupen. Jag fick till en okej start, inte bra men inte dålig heller. Efter första varvet så låg jag kvar på min 16e plats som vi också hade kvalat in på, men avancerade direkt väldigt fort och var snabbt uppe på en tionde plats. Vilket vi också mäktade med att hålla ända in i mål. Vi hade fortfarande en del problem, och speciellt under den andra hälften av racet då vi fick ett ganska ordentligt med framdäcks slitage vilket gjorde att vi fick framhjuls tjatter igenom kurvorna. Vi diskuterade en del och kom fram till att vi inte ville ändra alldeles för mycket inför race två, men några små förändringar som förhoppningsvis skulle bli till det bättre.

Till race två så gjorde jag en kanonstart och tog genast en 6-7 platser in mot kurva ett. Jag blev trängd mot innern som gjorde att jag stod still och många av förarna som jag precis hade passerat körde om mig igen. Efter första varvet så var jag ända nere på 20e plats innan jag började att jaga mig uppåt genom fältet igen. När jag väl fick upp tempot så gick det väldigt bra, och jag körde bra varvtider med. Jag plockade allt fler platser och var till slut uppe på en 13e plats och tampades. Mot dom två sista varven så var vi 3st förare som fightades. Jag förlorade en plats när vi skulle köra om en långsammare förare på sista varvet, vilket gjorde att jag korsade mållinjen som 14e man.

Helgen gick helt okej, inte toppen men inte dåligt heller. Det var mycket nytt för oss med ny bana, nytt motstånd och ny organisation. Men det känns också skönt att första helgen än nu gjord. Och vi vet nu att vi bara Måste vara med i kvalen, och även i starten. Förarna åker alldeles för fort i början av racen för att du ska kunna köra upp dig så många placeringar.

Jag vill ge ett stort tack till hela mitt team som kämpade under hela helgen med att få allt att fungera. Jag vill också tacka alla mina partners och personer som är med på denna resa. Ni laddar vi järnet inför den kommande premiären i det Svenska Pro Superbike mästerskapet som körs den 1 maj på Anderstorp Raceway. Det känns otroligt roligt att allt äntligen är igång igen.

 

Tills vidare får ni alla ha det underbart!

Mvh

Filip Backlund

Team Suzuki Sweden – Teknova – Bilsport & Mc

Backlund Racing