Under fredagen körde svenske Alexander Lundh från Cresto Guide Racing Team helgens första fria träning i Supersport 600, som därefter följdes av ett kval. Efter en träningsrunda som var fylld med en massa strul gick det betydligt bättre i kvalet. Här följer rapporten från fredagen och lördagen från Portimaobanan i Portugal, med Alex egna kommentarer och körningen.

 

Fredag:

Dagens första pass, friträningen.

Mycket mer strul får man leta efter, först bromsar utan känsla, sedan kontaktlinser som ramla ur. För att avsluta med en slirande koppling. Det resulterade i en sjuttonde plats på listan.

 

På andra passet kval 1, fungerade allt mycket bättre.

En femtonde plats med tiden 1,48,94 är godkänt, en putsning av tidigare personbästa från testet i Januari med 0,4 sekunder. Alex är med den tiden 3,14 sekunder bakom Eugene Laverty från Irland som var snabbast. Men det viktigaste är att det kändes bra och allt fungerade som det skulle.

 

Alex: Första passet vill jag nog helst glömma. Men till kvalet kändes det som det skulle, och jag tror att jag kan sänka mina tider minst 1 sekund i morgon.

Min Honda 600 fungerade utan problem, chassie settingen från Australien är inte ändrad nämnvärt och det känns som vi har en bra bas att stå på.

Öhlins har gjort ett bra jobb det nya NIX 30 cartridgekitet det funkar som en dröm. Cykeln går bra på rakorna trots att vi idag kört på vanlig mackbensin, anledningen är enkel, det skiljer c:a 65 kr litern i pris, men till kvalet blir det racing soppa, då får vi se vad Jansbergmotorn går för.

 

Lördag:

Friträning Lördag, med tiden 1,47,84 sänkte Alex sin tid från fredagens kval med 1,1 sekund. Det gick dessutom lätt, och han satte flera liknande tider. Små ändringar på chassit visade sig vara i rätt riktning.

 

Till kvalet hade Alex och teamet förhoppningar om ytterligare sänkningar. Dessvärre fick vi problem med instabilitet och sämre fäste när asfaltstempen steg på eftermiddagen. Flera förare klagade på samma sak och den enda som lyckades förbättra sin tid mot morgonens friträning var Kenan Sofuoglu (Ten Kate Honda) men varvet efter kraschade han.

Vi provade flera olika däck men vi får försöka lösa det på annat sätt till racet. Alex verkade lida mer av problemet än en del andra, men han lyckades dock behålla sin femtonde plats på griden från fredagens kval, med tiden 1,48,68 (Fredagens kval 1,48,94). Snabbast var suveräne Eugene Laverty på en Honda före Kenan Sofuoglu Honda.

-Klart jag är besviken när det gick så bra på morgonen, jag hade hoppats på att kunna sänka min tid från morgonens träning. Femtonde är inte helt kass men jag är lite för långt efter dom snabba förarna. Men det är bara att bita ihop och försöka lära sig något av det, tex. Att både jag och teamet måste lära oss att analysera problemen snabbare under träning trots stor tidspress, det är inte lätt men vi får mer erfarenhet ock kunskap för varje pass vi kör.

På söndagens race är det viktigt att jag tar mig i mål då jag nollade första racet på Phillip Island, kommenterar Alex lördagens körning.