Med eller utan ABS-bromsar på grus?

I den här filmen får vi se hur det går när Ryan Dudek, som är testförare hos amerikanska Cycleworld, testar hur bromssträckan skiljer sig på löst underlag, med eller utan ABS-systemet inkopplat, i sadeln på en KTM 1190 Adventure R. Ryan Dudek är en mycket kompetent offroadförare, som tillsammans med sina teamkompisar var snabbast i sin motorcykelklass och kom trea totalt i 2013 års Baja 1000.

Inte helt förvånande blir bromssträckan mycket kortare då Ryan väljer att köra med ABS-systemet aktiverat. 

Från 30 mph (nära på 50 km/h) blir bromssträckan som bäst 15,58 meter utan ABS och 15,51 meter då ABS-systemet är aktiverat. En marginell skillnad, men ändå till ABS-systemets fördel.

Från 100 kilometer i timmen till stillastående var bromssträckan 59,83 meter utan ABS, och 57,45 meter med ABS-systemet aktiverat. Detta ger över 2 meter tillgodo då ABS-systemet är aktiverat, och det med betydligt minskad risk  för att bromsa omkull sig. 

Dessutom ska man ha i beaktande att detta test gjordes under ordnande förhållanden, där föraren var fullt koncentrerad och förberred. Ute i verkligheten är det inte alltid man vet när man plötsligt kan komma att behöva "panikbromsa", och då får vi hoppas att ABS-systemet är aktiverat...