Christoffer Bergman rapporterar från Falkenberg

A&C Racing med Christoffer Bergman hade en dramatisk helg som bjöd på lite av varje. Här följer deras racerrapport från ProSuperbike på Falkenberg.

 

Äntligen har det långa uppehållet tagig slut och i helgen kördes Pro SBK race 4 på Falkenberg (Västkustsloppet). Även detta var en helt ny bana för mig i Superbikeklassen.

 

Torsdag

Under detta race fick vi två exta träningspass som vi önskat att vi kunnat haft under de tidigare racen.

Test 1: Dags för det första testet och planen var att köra in sig på banan och hitta flyt med 1000 kubikaren, då jag inte hunnit testa tidigare.

Det kändes mycket bra och jag kunde öka succesivt hela tiden, dock var inte tidtagningen igång till vårat första test, så jag hade inget att jämnföra med, men jag hade mina egna tider (45.853)

Test 2: Under andra testet började vi med chassi inställningar, men det var inte så mycket att göra då det kändes bra efter några få ändringar. De hade fått igång tidtagningen, och jag noterade tredje tid (45.628). Vi hade dock lite problem med att däcken blev lite överhettade men det var många som hade samma problem eftersom det var 31 grader varmt ute och över 50 grader i asfalten.

DSC_0539

Fredag

Racedag och mycket svalare i luften idag.

Test 3: Tack vare den lägre temperaturen höll däcken mycket bättre och tiderna började sjunka kraftigt. Jag sänkte mig 9 tiondelar från tidigare pass och hade även detta pass 3:e tid (44.761).

I och med att det gick mycket snabbare under det sista testet fick jag mer problem än innan då jag pressade lite hårdare överallt. De största problemen satt i fram på cykeln och jag hade lite förtoende för framdäcket och hade många framhjulssläpp som jag kunde rädda. Så vi hade lite att jobba på tills kvalet.

Kval: Inför kvalet gjorde vi lite större förändringar, en liten chansning. för att försöka bli av problemen i fram, det kändes som att det vi hade gjort rät val medan däcken var nya, men i slutet av kvalet när däcken började bli slitna kvarstod problemet. Jag hade länge 2:a tid men blev nerputtad till 4:e när det var ca 3 min kvar. Jag gick ut för att göra ännu ett försök och jag tog i lite för mycket vilket resulterade i ett 2 hjulssläpp i snabbhögern och jag krashade. Jag klarade mig helt utan skador men cykeln mådde inte lika bra.

pro_bergman_1

Race 1: Chefsmekaniker Johan Forsman, Peter (Pappa) och även jag jobbade febrilt med att få ihop cykeln till racet. Det fanns inte mycket tid men vi gjorde ett försök att hinna. Hela fram partiet på cykeln var kasst, gaffel kronan hade vridit sig men vi fick det att kännas okej. När resterande förare åkte ut för sightseeing lap var jag redo för att hoppa på cykeln efter att sista kåpan sattes dit, då startade inte cykeln och innan vi hade hittat felet hade starten redan gått. Vi var väldigt besvikna eftersom det kändes som jag hade goda chanser att lyckas bra i racet. Vi kom fram till det var mobilisern som hade gått av och där av startade inte cykeln.

Senare under kvällen kom min farbror ner med den andra cykeln och vi bytte ut alla delar som hade fått små och stora skador. Dom jobbade långt in på natten för att ge mig en så bra cykel som möjligt.

DSC_0511

Lördag

Då var race dag nr. 2 och det stod en hel och fin cykel färdig när det var dags för Warmup.

Warmup: Det hade regnat större delen av natten och när vi skulle ut på den blöta banan började det regna mer. större delen av fältet körde mellan 15-20 varv medan jag körde endast 9 varv då jag var in i depån och gjorde lite små ändringar. Efter mina 9 körde varv stod jag högst upp på listorna med (51.622)

Race 2: Då startuppställningen görs efter bästa varvtid fån race 1 fick jag starta sist eftersom jag inte kunde starta och fick då inga tider alls.

Jag kände mig grymt taggad och trots allt strul såjag fram emot att ta mig an denna utmaning och se hur långt jag kunde nå. Vilket vi int visste då var att jag skulle få problem med cykeln igen. Denna gången var det ett problem som vi tidigare haft under säsongen, varvstoppet slog i vid 10800 vilket innebar att jag fick åka på varvstoppet mer än halva startrakan. Jag körde ikapp förare efter förare men tappade massor ut på rakorna, men jag hade aldrig en tanke på att ge upp, utan jag tänkte att tappar jag så mycket på rakorna får jag ta igen det i kurvorna. Men det var nog mest för att jag var förbannad på att det inte vill fungera. Jag slutade iallafall på en 7:e plats och min bästa varvtid var (46.116) 1.3 sek efter snabbaste varvtid.

Vi har mycket att lära oss av och mycket att jobba på för att gå förbi sånna här saker som verkligen inte får hända.

Nästa Pro Superbike race körs på karlskoga 12-13 augusti, men vi kommer att delta under Bikeweek i Karlskoga V.30 och vi kommer även att köra Scandinavien Open 30-31 Juli för att vara väl förberedda för ProSBK racet.

Glöm inte kolla in på hemsidan www.Ac-racing.se

Med vänlig hälsning/Best regards

A&C Racing