Vintertest

KTM är oroliga för vädret på Pro Superbike-premiären på Mantorp. Därför åkte KTM Scandinavias Pro Superbike-team Nylund Racing till Sälen för att för säkerhets skull testa på snö och is. I Sälen gjordes omfattande däckstester, för att hitta de optimala däcken för alla underlag och temperaturer - torrt, regn, snö och is. Vad är egentligen bäst, friktionsdäck eller dubbat?

Precis som på försäsongstesterna i Frankrike testades även här olika utväxlingar för att hitta de bästa inställningarna för att köra på snö och is på Mantorp. Teamet spenderade också många timmar på att hitta den ultimata glykolblandningen, och uppger att de nu har hittat de perfekta inställningarna för snö, is och minusgrader.

94941b6b7a

- Så här i början av säsongen kan väderförhållandena vara opålitliga. Vi vill vara 100 procent förberedda på allt som kan hända" säger Anders Sarbäcken, VD på KTM Scandinavia.

97238a80b4

Givetvis är det också väldigt viktigt att föraren är väl förberedd på allt - man blir inte Pro Superbike-förare för intet. Andreas Nylund har under hela vintern tränat både fysik och psyke för kommande säsong. Nu gjordes även omfattande tester på långkalsonger från tre olika tillverkare, men uppgifterna om vilken långkalsong som går snabbast är hemliga och lämnas tyvärr inte ut av teamet.

fb_DSC00006

KTM Scandinavias Pro Superbike-team Nylund Racing