För säsongen 2025 har Yamahas motocrossmodeller förfinats omsorgsfullt för att förbättra konkurrenskraften.  Uppdateringar har gjorts inom områden som anses vara viktiga för att kapa varvtiderna på banorna samtidigt som körkänslan sägs ha förbättrats.

YZ450F har fått ett nytt bakre fjädringslänkage som ska förbättra stabiliteten under många olika körförhållanden. Detta, i kombination med modifierade bakfjädringsinställningar, uppges bidra till en bättre greppkänsla vid kurvtagning och ge en mer stabil känsla i hopp.

2025 YAM YZ450F EU DPBSE ACT 003 03 preview

För att matcha förändringarna baktill har fjädringsinställningarna fram också uppdaterats, inklusive att förlänga fjäderlängden för att öka förspänningstrycket, modifiera ventilernas form och öka storleken på de ingående oljehålen för att justera oljeflödet. Detta ska ge ett lugnare framparti och göra motorcykeln lättare att manövrera totalt sett. Modifieringarna av framfjädringen har också reviderats för att ge föraren en jämnare dämpningskänsla i varierande terräng och körsituationer, särskilt vid inbromsning och kurvtagning.

Nya främre motorfästen har utformats för att förbättra den övergripande chassibalansen och samtidigt matcha de ändringar som gjorts i fjädringen. Detta ändrar chassits styvhet och gör det mindre känsligt för yttre krafter, vilket i förlängningen förbättrar stabiliteten. Vidare uppges kopplingens kylningseffektivitet förbättrats. Antalet hål som matar olja till kopplingslamellerna har trefaldigats från sex till 18.

Även körupplevelsen har uppdaterats med en nydesignad sadel som har ett ytmaterial i ett enda lager med sömlös design, utan skarvar och svetsar. Nya aluminiumfästen för fotpinnarna ska ge en bättre känsla av närhet till maskinen till följd av ett stabilare grepp om ramen.

En nydesignad omkopplarenhet på styret har en ribbad form för att förhindra att föraren trycker på fel knapp med handskar på. Och för att minska trycket på förarens högra tumme har 2025 års YZ450F en ny typ av gashandtag.

I linje med FIM:s nya bullerföreskrifter för 2025 sänks ljudnivån för YZ450F via ett nytt avgassystem. Och genom att optimera bränsletillförseln och tändinställningen uppges styrningen och gasreglagekopplingen ha förbättrats för att ge en mer distinkt körkaraktär. 

2025 års YZ450F är tillgänglig från och med juli månad.

YZ250F genomgick en stor uppdatering inför 2024, bland annat fick den en ny ram baserad på YZ450F, samt reviderad geometri och ny placering av grenröret.

Inför 2025 har modellen uppdaterats med nytt stötdämparlänkage. Vidare har modellen fått nya fjädringsinställningarna bak samt fram.

Precis som YZ450F har avgassystemet fått en ny design för att ge en lägre ljudnivå i linje med FIM:s bullerföreskrifter för 2025. Dessutom har motorns egenskaper förfinats för att ge en jämn och kontrollerbar respons på låga varvtal och ett linjärt mellanregister.

Power Tuner-appen gör det möjligt att finjustera YZ250F motorkaraktär för en mer personlig körupplevelse. 

2025 års YZ250F är tillgänglig från och med augusti.

2025 YAM YZ125LCSV EU YB ACT 001 03 preview

Till 2025 uppdateras tvåtaktsmodellerna YZ250 och YZ125 med en modifierad kylare och introduktionen av manuell klickjustering av framgaffelns kompressionsdämpning, vilket ska göra det ännu enklare att finjustera körningen. Uppdaterad dekor och skydd på styret kompletterar den nya looken i de nya Icon Blue-färgerna. YZ250 kommer att finnas tillgänglig från och med oktober och YZ125 från och med september.2025 YAM YZ250LC EU DPBSE ACT 001 03 preview

YZ-tvåtaktssortimentet fullbordas med YZ65 och YZ85, som kommer med den uppdaterade Icon Blue-dekoren för 2025. YZ65 och YZ85 kommer att finnas tillgängliga från och med juli.

2025 YAM YZ65 EU DPBSE ACT 001 03 preview

PW50 har fått en ny racinginspirerad Icon Blue- grafik för 2025.

2025 YAM PW50 EU DPBSE ACT 001 03.tif preview