Triumph Motorcycles har officiellt lanserat nya motocrossmaskinen TF 250-X, som utvecklats av Triumph i nära samarbete med racingstjärnor, inklusive Ricky Carmichael och Iván Cervantes.

TF 250-X kommer att kännas igen på banan, med sin distinkta Triumph Racing gula och svarta grafik.

TF 250 X ACCS MY24 0066 JP

Ett Triumph-återförsäljar-nätverk av specialiserade motocross-återförsäljare kommer att erbjuda försäljning, service, delar och ett nytt dedikerat sortiment av kläder, uppbackat av ett mobil-optimerat 24/7 online reservdelsförsörjningssystem.

TF 250 X ACCS MY24 02442 JP

Triumph Motorcycles Chief Product Manager, Steve Sargent kommenterar: "Lanseringen av TF 250-X är kulmen på ett betydande engagemang och investering från Triumph, och det handlar inte bara om en helt ny motorcykel till motocrossvärlden, utan att leverera vinnande prestanda. För att uppnå detta är vi fokuserade på att leverera det mest kompletta paketet för alla körnivåer, från mästare till amatör. Denna motorcykel är 100% Triumph, designad, utvecklad och tillverkad av våra världsledande chassi- och motorteam, med expertstöd från våra racingmästare. Vi började med ett tomt pappersark och skapade en helt ny design, inklusive en ny motor, nytt chassi och ny elektronik.”

TF 250 X ACCS MY24 00075 JP

Triumph har utvecklat en helt ny racing-drivlina, en racepreppad fyrataktssingel, som uppges vara ultrakompakt och superlätt. Med smidd aluminiumkolv och titanventiler har motorn även diamantliknande kolfiberbeläggningar, lättviktsmagnesiumkåpor och en Exedy Belleville-koppling.

TF 250 X ACCS MY24 00077 JP

Avancerad motorstyrning och inställning kompletteras av det valfria tillbehöret MX Tune Pro-appen, som gör det möjligt för förare att använda användarvalbar motormappning i realtid, med en instrumentering för motorsensorer i realtid och livediagnostik, via ett programmerbart motorstyrsystem.

TF 250 X ACCS MY24 00086 JP

Det unika aluminiumchassit har en höghållfast, lättvikts ”ryggrads”-ram med dubbla vaggor, designade för optimal balans mellan prestanda, vikt och flexibilitet. Den uppgivna våtvikten uppges till 104 kilogram. Den uppges även erbjuda olika inställningsmöjligheter för att passa olika förare och körstilar.

TF 250 X ACCS MY24 00096 JP

TF 250-X kommer med KYB-fjädring, med 48 mm AOS-framgaffel med 310mm fjädringsväg, smidda och bearbetade 7075-T6 aluminium-gaffelkronor och piggyback-stötdämpare med 305mm fjädringsväg, och justerbar retur- och hög- och lågfarts kompressionsdämpning.

TF 250 X ACCS MY24 00101 JP

Brembo-bromssystemet kommer med ett tvåkolvs bromsok och 260mm bromsskiva fram, och ett enkolvsok och 220 mm bromsskiva bak. DirtStar 7000-series aluminiumfälgar och maskinbearbetade aluminiumnav är klädda med Pirelli Scorpion MX32 mellanmjuka däck.

TF 250 X ACCS MY24 00112 JP

TF 250-X kostar från 116.900 SEK, och kommer att finnas tillgängliga för leverans från våren 2024. 

För mer information LÄNK

Ytterligare information om lanseringen av TF 450-X och det efterlängtade Enduro-sortimentet från Triumph Motorcycles kommer senare under 2024. 

 TF 250 X MY24 10285

TF250X MY24 JetBlack TOP

TF250X MY24 JetBlack RHS

TF250X MY24 JetBlack LHS

TF250X MY24 JetBlack BACK

TF250X MY24 JetBlack AngleRHS

TF250X MY24 JetBlack AngleLHS

TF 250 X MY24 10387

TF 250 X MY24 10345

TF 250 X MY24 10308

TF 250 X MY24 05434 JP

TF 250 X MY24 00652 JP

TF 250 X MY24 01497 JP

TF 250 X MY24 01573 JP

TF 250 X MY24 05359 JP