Designade från grunden med innovativa ingenjörstekniker fortsätter Husqvarnas FC och TC motocrossmodeller att höja ribban inom motocrossvärlden.

Helt nya 2023 års Husqvarna Motorcycles TC- och FC-modeller fortsätter att leverera äkta motocrossprestanda och förbättrar alla förares körupplevelser på banan ytterligare. Högst kapabla att tävla på högsta nivån inom motocrossracing som standard har modellerna uppdaterats med nya motorer, fjädring, ramar, nydesignad svingarm och plastdetaljer, där respektive 2-takts- och 4-taktsmaskin fått skräddarsydda uppdateringar för maximal prestanda.

TC 125 och TC 250 kommer i standardutförande med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) och E-Start som standard. Bränsleinsprutningssystemet säkerställer racevinnande kraft och körbarhet, samt förbättrar tillförlitligheten och sänker de totala driftskostnaderna. Båda maskinerna startas nu smidigt med en enkel knapptryckning.

2023 års FC 250 och FC 350 drivs av helt nya 4-taktsmotorer som är designade för att vara snabbare, lättare och spela en avgörande roll för att förbättra den totala hanteringen. Genom att använda den senaste tekniken och elektroniska förarhjälpmedel ligger dessa modeller i framkanten inom motorcross-utvecklingen, tillsammans med FC 450, som har en reviderad och ompositionerad motor som ska förbättra viktbalansen.

FC- och TC-modellerna kommer i standardutförande med påkostade komponenter för förbättrad prestanda, tillförlitlighet, såsom WP-fjädring för oöverträffad komfort och stabilitet. Den nya WP XACT 48 mm-framgaffeln erbjuder mer progressiv dämpning i slutet av slaget tack vare ett uppdaterat hydrostopp. Dessutom är WP XACT bakdämparen designad med en förfinad huvudkolv för förbättrad komfort, och kommer med verktygsfria justeringar för snabba inställningsändringar. Komplett med ProTaper-styre, Brembo-koppling och Dunlop-däck, är dessutom respektive modell standardkittad med en omställare för olika motormappar och bästa personliga körupplevelse.

Vad är nytt för 2023:

Ny kaross med specialanpassad ergonomi för smidigare körställningsbyten på motorcykeln

Ny hydroformad krom-molybdenram förbättrar anti-squat-beteendet

Ny topologi-optimerad svingarm i pressgjuten aluminium ger förbättrad styvhet och låg vikt

Ny bränsleinsprutning för 2-taktsmotorerna ska säkerställa racevinnande kraft och körbarhet

Nya FC 250 och FC 350 DOHC-motorer med förbättrat vridmoment och toppeffekt

Ny Quickshift-sensor säkerställer smidig uppväxling på alla 4-taktsmodeller

Ny elstart hos båda 2-taktsmodellerna

Ny aluminium-polyamid bakramskonstruktion

Ny WP XACT 48 mm framgaffel med AER-teknik ska erbjuda mer progressiv dämpning vid slutet av slaget

Ny WP XACT-bakdämpare med CFD-optimerad huvudkolv och verktygsfri justering

Ny multifunktionell mapp-switch reglerar även Quickshifter, Traction och Launch Control

Brembo hydrauliskt kopplingssystem

ProTaper-styre

Elstart som drivs av ett lätt Li-Ion 2,0 Ah batteri