Under onsdagen möttes representanter från FIM, MSMA, IRTA, och Dorna (den så kallade GP-kommisionen) i Barcelona, Spanien, för att diskutera framtiden för bland annat MotoGP. Där beslutades bland annat att motorer på maximalt 1000 kubik kommer återigen att vara tillåtet från och med 2012 års MotoGP-säsong. Därmed kan vi komma att få se både 800- och 1000-kubikare tävla mot varandra i mästerskapet.

 

På mötes fanns bland annat Carmelo Ezpeleta (Dorna Sports ordförande), Claude Danis (FIM), Hervé Poncharal (IRTA) och Takanao Tsubouchi (MSMA), Ignacio Verneda (FIM), Javier Alonso (Dorna) och M. Paul Butler (sekreterare för mötet), som tillsammans diskuterade och fastställde de nya tekniska föreskrifterna för 2012 års MotoGP-säsong.

 

Redan i december förra året bestämdes att motorns maximala kapacitet skulle öka till 1000-kubikcentimeter för starten av 2012 års säsong. Samtidigt bestämdes att högst fyra cylindrar och ett maximalt borr per cylinder på 81mm kommer att vara tillåtet. Igår tillkännagav GP-kommissionen ytterligare specifikationer.

 

Bland annat reglerades minimivikten till 153 kilogram för cyklar över 800-kubikcentimeter, och 150 kilogram för motorcyklar upp till 800-kubikcentimeter. Vidare bestämdes att maximalt sex motorer tillåts per förare, och att bensintanken får rymma maximalt 21 liter.

 

Det bestämdes även att privata team kommer att köra under andra regler. Bland annat gäller då att respektive förare tillåts ha maximalt 12 motorer per säsong, och en bensintank som rymmer max 24 liter.

Utöver dessa regler beslutade kommissionen att införa ändringar när det gäller däcktryck för 2010. För den kommande säsongen kommer däcktrycksgivare inte att medges, och däcktemperaturgivare är ju redan förbjudet.

Under mötet bestämdes också vad som gäller om Moto2-team begär en ny motor på grund av undermålig prestanda under 2010 års säsong.

 

LÄS DOKUMENTET FRÅN MÖTET HÄR