Det blev en söndag fylld av dramatik på Silverstone. Direkt från start small det – bokstavligt talat. Alex Márquez, från mitten av första startled, fick en drömstart och tog täten. Men när han gick på bromsen in i Kurva 1 vek framhjulet plötsligt undan, utan förvarning. #73 låg i marken – och till synes ute ur racet – samtidigt som storebror Marc Márquez tog över ledningen före Fabio Quartararo och Francesco Bagnaia.

Men dramat var långt ifrån över. Vid slutet av det första varvet kraschade Franco Morbidelli (Pertamina Enduro VR46 Racing Team) och Aleix Espargaró (Honda HRC Test Team) tillsammans i Vale-chikanen, vilket orsakade ett oljespill som ledde till rödflagg. Innan avbrottet hann dock ännu mer drama inträffa: Marc Márquez gick omkull i Kurva 11! Båda toppförarna låg nu i gruset. Men eftersom racet inte hade passerat tre varv var samtliga förare startberättigade i omstarten – nu reducerat till 19 varv. Ett ”frikort” för bröderna Márquez, även om de tvingades använda sina reservmotorcyklar.

Vid omstarten var det Bagnaia som tog ledningen, men redan i Kurva 3 slog Quartararo till och tog kommandot. Marc Márquez körde förbi Alex Márquez, och kort därefter passerades de båda av Jack Miller (Prima Pramac Yamaha MotoGP) vid Brooklands.

Quartararo avslutade första varvet med en ledning på 1,2 sekunder. Miller körde om Marc Márquez för tredjeplatsen och passerade sedan även Bagnaia – Yamaha hade nu en 1–2. Samtidigt körde Marc Márquez brett i Copse och tappade placeringar till bland andra Johann Zarco.

Med Quartararo i täten ökade avståndet till 2,4 sekunder, samtidigt som Zarco tog sig förbi Bagnaia – och snart gjorde även Marc Márquez det. Men så var det dags för Copse igen: båda Ducati-fabriksförarna gjorde misstag och tappade till P9 och P10. Situationen förvärrades snabbt för Bagnaia, som dråsade i backen vid Luffield när framänden vek sig – Grand Prixet över för italienaren.

I täten hade Marco Bezzecchi tagit sig upp till tredjeplatsen före Zarco, medan Alex Márquez låg femma. Quartararo höll då ett försprång på 3,9 sekunder. En detalj värd att notera: samtliga i täten – Quartararo, Miller, Bezzecchi och Zarco – använde det mjuka Michelin-framdäcket, som ännu inte bevisats hålla hela racedistansen.

683337a36980b8.69482999

På varv 6 tog Bezzecchi och Zarco sig förbi Miller, som föll till fjärdeplatsen. Bezzecchi började genast kapa avståndet till ledande Quartararo – från 5,3 till 5,0 sekunder. Bakom dem var Marc Márquez uppe på P6, strax bakom sin bror Alex. I Vale-kurvan gjorde han processen kort med #73, och på nästa varv passerade han även Miller.

Samtidigt satte Bezzecchi racets snabbaste varv med 1:59.770 och fortsatte att jaga. På varv 10 var avståndet till Quartararo nere på 4,7 sekunder, och sjönk till 4,4 på nästa.

Men plötsligt var Quartararo ute ur racet. Med armen i vädret signalerade han problem – bakre höjdjusteringssystemet hade låst sig, och trots flera försök att återställa det gav motorcykeln inte med sig. En potentiell seger försvann i ett tekniskt haveri, och istället övertog Bezzecchi ledningen – en oväntad segerchans för Aprilia.

Bezzecchi låg nu 2,9 sekunder före Zarco, som i sin tur hade två sekunder till godo på Marc Márquez. Men kampen om tredjeplatsen var allt annat än avgjord. Miller, Morbidelli, Márquez och Pedro Acosta (Red Bull KTM Factory Racing) jagade frenetiskt.

683337ca0bab42.59652926

Sista varvet inleddes med Bezzecchi klart i ledning, men bakom honom pågick en fantastisk kamp. Morbidelli gick om Marc Márquez i Kurva 3 – men Márquez slog tillbaka. Morbidelli svarade i Copse, men Márquez kontring vid Stowe såg honom återta platsen. I Vale tryckte Morbidelli sig förbi igen, men kom brett och Márquez kunde svara på insidan – och säkrade precis tredjeplatsen före sin bror Alex och Morbidelli.

Marco Bezzecchi tog sin första seger i Aprilias färger – en milstolpe för både förare och fabrik. Zarco säkrade en stark andraplats, sin andra toppresultat efter framgångarna i Frankrike.

Pedro Acosta visade imponerande fart i racets andra halva och blev sexa före Miller. Luca Marini (Honda HRC Castrol) tog en åttondeplats, vilket matchade Hondas bästa resultat i år – men diskvalificerades senare med 16 sekunders straff för felaktigt däcktryck.

Pedro Acosta 2025 MotoGP UK Saturday

Resterande poäng gick till Fermin Aldeguer (BK8 Gresini Racing MotoGP), Fabio Di Giannantonio (Pertamina Enduro VR46 Racing Team) och Joan Mir. Maverick Viñales, Raul Fernandez, Alex Rins, Brad Binder och den bestraffade Marini rundade av topp 15.

Vilken söndag det blev! Silverstone bjöd på allt – och nästa anhalt är MotorLand Aragon. Vad väntar oss där? I MotoGP vet man aldrig. Det är just det som gör sporten så magisk.