Dramatiken började redan innan lamporna släcktes inför starten av Frankrikes Grand Prix på Le Mans.
Lätt regn föll över banan, men trots det valde samtliga förare att starta uppvärmningsvarvet på slicks. Det visade sig snabbt vara ett felbeslut. Poleföraren Fabio Quartararo var nära att krascha redan i Kurva 3, och när uppvärmningsvarvet var över rullade hela startfältet in i depån. Det utlöste en rödflaggssituation på grund av trängsel vid depåutfarten. Racet reducerades till 26 varv och kördes som ett regnrace, vilket tillät förarna att byta motorcykel under racets gång.
Dramatiken fortsatte under sighting-lapet, då mer än halva startfältet, däribland Quartararo, Alex och Marc Marquez, återvände till depån. Francesco Bagnaia däremot stannade kvar på startgriden.
När starten väl gick kraschade Bagnaia redan i Kurva 3 på första varvet. Samtidigt tog Quartararo ledningen före bröderna Marquez. Aldeguer låg fyra och Bagnaia tog sig tillbaka till depån för att byta till sin torrvädershoj – men straffade sig själv. Eftersom många förare bytte hoj redan under sighting-lapet, fick över hälften av startfältet dubbla Long Lap-straff.
Quartararo, som inledningsvis ledde med över en sekund, var först bland toppförarna att ta sitt straff. Alex Marquez, Aldeguer – som då passerat Marc Marquez – samt Maverick Viñales följde kort därefter. Marc Marquez väntade dock. Bagnaia, som vid det laget blivit varvad, tog återigen beslutet att byta däck – ett misstag som blev ödesdigert.
Sedan kom nästa smäll: Quartararo kraschade i sista kurvan, och bakom honom gick även Brad Binder i backen. En tung smäll för de över 100 000 franska fansen på plats. Under tiden bytte både Pedro Acosta och Viñales tillbaka till regndäck.
Marc och Alex Marquez var näst på tur att byta, vilket öppnade för Fermin Aldeguer att ta ledningen – med hela tolv sekunder. Men den unge spanjoren var nu uppenbart på fel däck och tvingades in i depån varvet därpå.
Till publikens stora glädje övertog då Johann Zarco ledningen i sitt hemmarace. Fransmannen hade hållit sig på regndäcken och ledde nu med sju sekunder över Miguel Oliveira, som gjort samma val. Bröderna Marquez jagade Oliveira och passerade honom utan problem på varv 9.
Zarco fortsatte öka sitt försprång – åtta, nio, elva, tolv sekunder – medan Marc Marquez försökte hålla jämna tider. Alex Marquez tappade mark men höll en trygg fjärdeplats före Acosta. Med elva varv kvar hade Zarco en ledning på över 12 sekunder och var snabbast på banan.
Olyckorna fortsatte. Oliveira kraschade i sista kurvan och kort därefter försvann även Alex Marquez från tävlingen efter en highsider i Kurva 3. Acosta avancerade till tredjeplats, men Gresinis hopp levde vidare – Aldeguer kom snabbt ikapp.
Med två varv kvar låg Aldeguer precis bakom Acosta. Samtidigt var Zarcos försprång uppe i ledning 19 sekunder. Allt som återstod var att säkert ta sig i mål – och det gjorde han. Jublet visste inga gränser när Johann Zarco korsade mållinjen och blev den första franske föraren att vinna på hemmaplan i MotoGP sedan 1954.
Marc Marquez tog andraplatsen, nära 20 sekunder efter, medan Aldeguer säkrade sin första pallplats i klassen med en imponerande tredjeplats – efter bronsmedaljen i lördagens sprint.
Pedro Acosta slutade fyra, Viñales säkrade ännu en topp-fem för KTM, och HRC:s testförare Takaaki Nakagami imponerade med en sjätteplats i sitt wildcard-framträdande. Raul Fernandez tog säsongens bästa resultat med en sjundeplats.
Fabio Di Giannantonio, Lorenzo Savadori och Ai Ogura fullbordade topp tio. Därefter följde Luca Marini, Alex Rins, Enea Bastianini, Marco Bezzecchi och Franco Morbidelli. Bagnaia blev sist i mål – som sextonde man.
En historisk dag för fransk motorsport. En oförglömlig seger för Johann Zarco. Le Mans bjöd återigen på ett historiskt drama.
Nästa stopp: Silverstone.