Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) ledde söndagens MotoGP i Österrike från start till mål. I slutändan var Peccos segermarginal bara 0,4 s till världsmästerskapsledaren Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) som levererade en fenomenal körning för att avsluta på andra plats före tredjeplacerade Jack Miller (Ducati Lenovo Team).

Inför 92 000 jublande fans slocknade startljuset för MotoGP-racet och det var Bagnaia som tog holeshot från Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP), Miller klev in på P3 med Jorge Martin (Prima Pramac Racing) hållstation på P4. Quartararo fick en hyfsad start men i slutet av första varvet passerade Maverick Viñales (Aprilia Racing) fransmannen för att degradera mästerskapsledaren till P6. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) fick däremot ingen bra start efter att hans holeshot-enhet inte fungerade, men nummer 41 återhämtade sig till P7 i början av andra varvet. Joan Mir (Team Suzuki Ecstar) kraschade vid kurva 4 på första varvet och det bekräftades senare att 2020 års världsmästare drog på sig en ledbandsskada i foten i fallet.

Den ledande Ducati-kvartetten befann sig snabbt över en sekund före Viñales, som i sin tur hade utökat sitt övertag över Quartararo till en halv sekund. Samtidigt var det full action uppe i ledargruppen. Miller körde om Bastianini vid sväng 3, men Martin lyckades sedan med en framgångsrik omkörning, bara för att kort därefter se sig omkörd av Bastianini vid sväng 1 på varv 5. Viñales gjorde sedan ett misstag nere vid sväng 4, spanjoren blev i den vevan omkörd av Aleix Espargaro och Johann Zarco ( Prima Pramac Racing).

Bastianini såg ut som om han hade problem på väg in i sväng 3. Zarco gjorde ett utmärkt jobb med att undvika kollision, innan Bastianini sedan drog rakt ut i gruset några sekunder senare vid sväng 4, för att kort därefter avbryta sitt race. 

Vid det här laget hade Bagnaia och Miller en sekunds fördel gentemot Martin. Quartararo var ytterligare 1,3 s efter på P4 med Espargaro och Viñales på P5 och P6. Martin grävde djupt och på varv 11 av 28 var spanjoren i kapp sina Ducati-kamrater. Quartararo var fortfarande 1,4 s bakom den tredje av GP22:orna och, då Bagnaia satte ett personbästa varv för att skapa sig en 0,6 s ledning över Miller.

Under varv 14 satte Quartararo sitt personbästa varv i racet och den regerande mästaren var nu 0,6 s efter Martin. Den senare gjorde ett misstag vid chikanen med 12 varv kvar och tvingades ge upp positionen till Quartararo.

Situationen med åtta varv kvar var denna: Bagnaia hade en 0,9s ledning över teamkamraten Miller, som nu hörde Quartararos YZR-M1 svärma alldeles bakom sin GP22. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) tog sig förbi Aleix Espargaro upp till P5, och Espargaro var hett uppvaktad av Zarco och Alex Rins (Team Suzuki Ecstar). Martin var kvar på P4, 0,6s efter Quartararo, men snart hade den marginalen minskat till 0,3s, efter att Martin nu var den snabbaste föraren på banan.

Med fyra varv kvar, ett sensationellt drag vid sväng 2B tog sig Quartararo förbi Miller upp på P2. Miller lyckades nätt och jämt hålla Martin bakom sig för att behålla P3 samtidigt som Quartararo kunde se Bagnaia 1,5 s framför sig i början av varv 26 av 28. Från och med 27:e varvet hade Quartararo kapat 0,2 s och vid inledningen av det sista varvet var han mindre än  en sekund efter.

Martin kraschade oskadd vid sväng 1 vilket gav Miller en enkel resa mot tredjeplatsen. Men kunde Quartararo göra något för att hindra Bagnaia från att vinna? Nej, inte riktigt, även om han inte var särskilt långt efter. Pecco tog segern med bara 0,4 s för att göra det till ett hattrick och minska avståndet till fransmannen till 44 poäng, med Miller på pallen igen på P3.

Fjärdeplatsen för Marini är italienarens bästa resultat i den främsta klassen hittills, med Zarco på femte plats. 2,4s där bakom var Aleix Espargaro som ser gapet gentemot Quartararo växa till 32 poäng, men efter en tuff helg för spanjoren kunde det ha varit värre efter hans inledning från 9:e startplats.

Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) gav KTM en 7e-placering på deras hemmabana, och det var ytterligare en solid söndagskörning för sydafrikanen, där han och Rins skildes åt med en ynka tiondels sekund på mållinjen. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) tog P9 före Martin på 10:e plats, efter att den sistnämnde komma på hjul igen efter sin vurpa under sista varvet i sväng 1.

Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP), Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing), Viñales, Alex Marquez (LCR Honda Castrol) och Andrea Dovizioso (WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team) avrundade poängplaceringarna på Red Bull Ring.

Efter helgens race utökar Quartararo sin mästerskapsledning, men där endast 44 poäng skiljer fransmannen (200p), Espargaro (168p) och Bagnaia (156p) åt.

Nästa MotoGP körs på Misano-banan i Italien 4 september.

Topp 10 – MotoGP – Red Bull Ring 2022:
1. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team)
2. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) + 0.492
3. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 2.163
4. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) + 8.348
5. Johann Zarco (Prima Pramac Racing) + 8.821
6. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 11.287
7. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 11.642
8. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 11.780
9. Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) + 16.987
10. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) + 17.144