Rapport från MotoGP på Sachsenring

Fabio Quartararo vann helgens tyska Grand Prix som på många sätt och vis var ett avgörande race i 2022 års MotoGP-titelkamp. Monster Energy Yamaha MotoGP-föraren tog inte bara sin andra seger på raken för första gången i år utan är dessutom i 34 poängs ledning i toppen av ställningen. Aprilia Racings Aleix Espargaro förblir tvåa i titelracet efter att ha slutat fyra på Sachsenring medan Ducati Lenovo Teams Francesco Bagnaia har ett ”berg att bestiga” efter att han kraschade när han jagade Quartararo på varv 4.

Från den punkten fortsatte Quartararo att köra ett race som för hans del blev ett slags dominerande uppvisning för att slutligen vinna med nästan fem sekunder efter 30 varv, med Prima Pramac Racings Johann Zarco som tvåa. Det fanns en viss tröst för Ducati Lenovo Team i form av Jack Miller, som säkrade den sista platsen på pallen, medan Mooney VR46 Racing Teams Luca Marini tog femteplatsen på sin Desmosedici.

Bagnaia hade sensationellt kvalificerat sig på pole på lördagseftermiddagen men, som så ofta är fallet, tänkte Quartararo inte tillåta en nyckelrival att få ett försprång. "El Diablo" var sen på bromsarna när de anlände till racets första kurva och tog den tidiga ledningen, samtidigt som Aleix Espargaro intog tredjeplatsen före Zarco, Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) och Miller. Bagnaia körde sedan om Quartararo i början av det andra varvet, men fransmannen hade det inte vad som krävdes, och fick se sig omkörd av Ducatin vid utgången av kurva 1.

Manövern gjorde att Pecco var tvungen att jaga, men hans jakt slutade bara två varv senare när han tappade bakdelen av sin Desmosedici när han försökte ta kurva 1 igen. Kraschen gav Quartararo en frispark i VM-sammanhang, och en klar ledning på en sekund över andraplatsen i det tyska GP:t, som hade ärvts av Zarco efter att han hade klämt sig förbi Aleix Espargaro på varv 2. Men det var mer förändringar på gång i ordningen, på varv 5, efter att Miller körde sitt långa straffvarv för en krasch under fria träningen samtidigt som det viftades med gula flaggor, och han var nästan nere i backen igen på grund av gruset som han ”hittade” på straffslingan. Han föll till sjundeplatsen men tog snart tillbaka sjätteplatsen från Jorge Martin (Prima Pramac Racing).

I den här vevan hade Maverick Viñales avancerat upp genom startfältet och låg nu bara en position bakom tredjeplacerade Aprilia-teamkamraten Aleix Espargaro, och började utöva en hel del press. Längre ner tog sig Miller förbi Di Giannantonio på varv 12 och upptog jakten efter båda RS-GP-förarna. Han såg ut att bli en handfull för Viñales men "Top Gun" fick snart större problem när hans bakre Ride Height-anordning fastnade och han drog sig ur racet.

Efter lite mer än 20 varv hade Quartararo, som hade gjort det djärva valet att välja ett Michelin- medium bakdäck, trots att den hårdare gummiblandningen var det populäraste alternativet med tanke på de varma förhållandena, utökat sin ledning över Zarco till mer än tre sekunder.
Zarco hade å andra sidan en liknande ledning till Aleix Espargaro, samtidigt som Aprilias "Captain" blev seriöst uppmärksammad av Miller. 'Jackass' tog sin Ducati och smet förbi på insidan av #41 vid kurva 1 på varv 23 men drev ut väl långt och lyckades inte ta sig förbi, och resultatet var detsamma när han försökte igen på varv 26. Ironiskt nog körde Espargaro själv brett på samma plats under varv 28 varpå Miller tog tillfället i akt för att passera, till tredje position.

Quartararo låg mer än fem sekunder före resten av fältet under de sista varven innan han körde i mål med en officiell segermarginal på 4,939 sekunder. Zarco passerade den rutiga målflaggan 3,433 sekunder före tredjeplacerade Miller, med Aleix Espargaro ytterligare några tiondelar efter. Luca Marini segrade i kampen med Martin som slutade femma respektive sexa, medan Brad Binder (Red Bull KTM factory Racing) återigen visade att han är den typiska "söndagsmannen" genom att avancera upp från 15:e startruta till sjundeplatsen i mål.

Topp 10 avrundades av Di Giannantonio, Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) och Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP). Poäng säkrades också av Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team) på elfte plats, Raul Fernandez (Tech3 KTM Factory Racing), Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP), Andrea Dovizioso (WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team) och Remy Gardner (Tech3 KTM Factory Racing). Stefan Bradl (Repsol Honda Team) var den sista föraren att ta sig hem, på 16:e plats.

Ytterligare fem förare anslöt sig till Bagnaia och Viñales som DNF. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) avbröt racet på grund av revbenssmärtor från en krasch under fria träningen och Alex Marquez (LCR Honda Castrol) hade också ett fel på bakre Ride Height-anordningen, som enligt uppgift inte kopplade ur efter starten. Hans teamkamrat Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) kraschade, liksom Darryn Binder (WithU Yamaha RNF MotoGP Team) och Joan Mir (Suzuki Ecstar). Den senare gjorde det vid kurva 1, ögonblicket efter att Bagnaia hade dråsat i backen där.

I MotoGP-mästerskapet är Quartararo inte bara en raceseger poängmässigt före Aleix Espargaro utan dessutom mer än två racepoängs marginal (61 poäng, för att vara exakt) före Zarco. Bagnaia har tappat till sjätte plats i mästerskapstabellen, hela 91 poäng efter ledaren, för att nu ligga lika med Ducati-teamkamraten Miller.

MotoGP-cirkusen fortsätter nu till "katedralen" för den sista rundan innan sommaruppehållet, TT Assen den 24-26 juni!

MotoGP – Tysklands GP 2022 - Topp 10:

1. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP)
2. Johann Zarco (Prima Pramac Racing) + 4.939
3. Jack Miller (Ducati Lenovo Team) + 8.372
4. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 9.113
5. Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) + 11.679
6. Jorge Martin (Prima Pramac Racing) + 13.164
7. Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) + 15.405
8. Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) + 15.851
9. Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing) + 19.740
10. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP™) + 21.611