Bojkott av Dakarrallyt

I onsdags presenterade tävlingsorganisationen för Dakarrallyt, helt utan förvarning och mitt underpågående anmälningsperiod, nya regler som begränsar slagvolymen hos motorcyklarna i tävlingen. Endast motorcyklar med en maximal slagvolym på 450 kubikcentimeter tillåts i proffsklassen. Detta får nu oanade konsekvenser för tävlingen efter att KTM nu meddelar att de drar sig ur tävlingen på alla sätt och vis. Detta trots att KTM har vunnit rallyt de senaste åtta åren och dominerat tävlingen totalt sett under lång tid. Istället kommer KTM fokusera på världsmästerskapet i rally.

 

KTM kommer inte vara representerad i Dakarrallyt med vare sig ett officiellt fabriksteam eller KTM-stödda team under 2010. Samtidigt understryker KTM att de kommer att fortsätta sin hängivna satsning på motorcykelrally men nu istället koncentrera sig på Rally VM och andra viktiga rallyn.


fb_Heinz_KinigadnerDakar-organisatörens (A.S.O) besked om nya regler kom sent och helt utan förvarning. Givetvis kommer regeländringen att ställa till det ordentligt för många privata team och förare. Och KTMs tillbakadragande är nog inte det sista vi lär se från rallyt.

-Inom alla former av sport behövs regeländringar och anpassningar till nya rådande faktorer, men det kräver tillfredställande tid för omställning. Nu under juni var det egentligen meningen att vi skulle skruva ihop tävlingsklara 690 Rally motorcyklar till våra fabriksförare och ett femtiotal kunder. Samtliga kontrakt med föraren är påskrivna och medarbetarna i de olika teamen är bokade. De ekonomiska påföljderna av beslutet är enorma. Bortsett från detta är vi förvånade över organisatörens avsaknad av lojalitet, säger Heinz Kinigadner.

 

 

fb_Winfried_Kerschhaggl-Rallytävlingarna är ett bra sätt att påvisa hur effektiva och pålitliga våra motorcyklar är. Vi kommer att fortsätta vår satsning inom rallysporten! Med detta sagt är, för KTM:s del, rallyt i Sydamerika nu historia. Vi kommer istället att koncentrera oss till fullo på världsmästerskapet i rally och dessutom kommer vi söka efter nya alternativ. Kanske får vi snart se en full rallysatsning från KTMs sida på afrikansk mark - tillbaka till rötterna, säger KTM:s sportchef Winfried Kerschhaggl.

 

LÄS MER OM REGELÄNDRINGARNA I DAKARRALLYT