Inom kort får KTM 690 ENDURO R sällskap av de två mindre modellerna 125 ENDURO R och KTM 390 ENDURO R.

Tuffa, pålitliga och trogna sitt ENDURO R-namn uppger KTM att nya 125 ENDURO R och KTM 390 ENDURO R trivs lika bra ute i lerig terräng och traktorstigar som i den urbana djungeln.

2025 KTM ENDURO R Range 3

KTM 390 ENDURO R och KTM 125 ENDURO R introducerar ett nytt segment på marknaden. Med lång fjädringsväg, 21/18-tums trådekrade hjul, en ny minimalistisk TFT-instrumentering och med möjligheten att stänga av ABS helt.

2025 KTM ENDURO R Range 4

KTM 125 Enduro R riktar sig till förare med A1-körkort. Den encylindriga fyrtaktsmotorn på 124,9 cm³ levererar 15 hk (11 kW) vid 10 000 varv/min och har ett maximalt vridmoment på 11,4 Nm vid 7 750 varv/min. Modellen uppfyller Euro 5+-standarden.

2025 KTM ENDURO R Range 6

Chassit är anpassat för både vardagsbruk och terrängkörning. Fram sitter en icke-justerbar 43 mm WP Apex-framgaffel med 230 mm fjädringsväg, och bak finner vi en WP Apex Split Piston Monoshock stötdämpare med justerbar fjäderförspänning. Maskinens vikt anges vara 152 kg körklar, och sadelhöjden uppges mäta 890 mm.

2025 KTM ENDURO R Range 7

KTM 390 Enduro R levererar 44 hk (32 kW) vid 8 500 varv/min och maximalt vridmoment på 38 Nm vid 7 000 varv/min med sin encylindriga motor på 398,7 cm³. Den erbjuder mer kraft än 125-modellen men är ändå smidig att hantera.

2025 KTM ENDURO R Range

43 mm WP Apex-framgaffeln erbjuder justerbar retur- och kompressionsdämpning (30 klick), medan den bakre stötdämparen tillåter justering av retur-dämpning (20 klick) utöver fjäderförspänningen. Vikten uppges öka marginellt till 159 kg körklar.

662312 MY25 KTM 390 ENDURO R R Static Cat B 03 PARTS DETAIL KTM 125 390 ENDURO R

Båda modellerna delar flera viktiga tekniska egenskaper:

  • Hjul: 21-tums framhjul och 18-tums bakhjul, kompatibla med både enduro- och landsvägsdäck.
  • Bromsar: ByBre-bromssystem med 285 mm skivor fram och 240 mm bak, kompletterat med ett dubbelkanals ABS-system som kan inaktiveras bak för mer ”seriös” terrängkörning.
  • TFT-instrumentpanel: En 4,2-tums instrumentering visar information om hastighet, växelläge och bränslenivå. 390 Enduro R har dessutom Bluetooth-funktioner som navigering, musik och samtalskontroll.
  • Körlägen: 390 Enduro R erbjuder körlägena "Street" och "Offroad". Street-läget ökar ingreppet från traction control, medan Offroad-läget möjliggör mer bakhjulssladd och enklare passage över hinder.
  • Växling och koppling: Båda modellerna har en 6-växlad låda med PASC antislirkoppling. För 125-modellen finns quickshifter som tillval.

2025 års KTM 125 ENDURO R och KTM 390 ENDURO R kommer att finnas tillgängliga hos KTM-återförsäljare under våren 2025. För mer information, https://www.ktm.com/en-se/models/dual-sport.html.