Husqvarna har presenterat 2024 års enduromodeller. Jörgen ”Gson” Gustafsson var på plats under den internationella lanseringen. Här kan du ta del av hans intryck efter att ha provkört nyheterna.

2024 års enduromodeller från Husqvarna kommer med bland annat nya ramar, bakramar, karosseri, fjädring och bromsar, och en del annat för att ytterligare förbättra den totala körbarheten. Husqvarna uppger att ungefär 95 procent av komponenterna är nya, hos såväl tvåtaktsmodellerna TE150, TE250, TE300 som fyrtaktarna FE250, FE350, FE450 och FE501.

Kortfattat består nyheterna i en ny ram av krommolybdenstål som optimerats för förbättrat anti-squat-beteende och förbättrade flexegenskaper.  Ny hybridbakram av polyamid/aluminium som ska erbjuda exceptionell styrka och hållbarhet tillsammans med en ny 48 mm WP XACT Closed Cartridge framgaffel och ny WP XACT stötdämpare bak, som uppges vara lättare än föregångaren och utvecklad speciellt för endurokörning. Ny ergonomisk kaross erbjuder en reviderad förartriangel för förbättrad kontroll. Nya tvåtaktsmotorer med TBI-teknik ska ge förbättrad körbarhet och användarvänlighet. Hos fyrtaktsmodellerna finner vi nya 250cm3 och 350cm3 DOHC 4-taktsmotorer för ännu bättre effekt och vridmoment än tidigare. Modellerna kommer även med ny LED-strålkastare som ska ge ett kraftigare ljusutbyte och förenklad montering. På plats sitter även ett nytt BRAKTEC bromssystem och högpresterande GSK-skivor för förbättrad stoppkraft. Här finner vi även ny multifunktionell Map Select Switch som styr Quickshifter och Traction Control (endast 4-taktare), ny Offroad Control Unit (OCU), ProTaper-styre och ODI-handtagsgrepp, och en elektrisk startmotor som drivs av ett lätt Li-ion 2,0 Ah batteri.

WP XACT Closed Cartridge-framgaffeln har en mellanventilskolv för jämn verkan och konsekvent prestanda medan ett hydrostopp under sista 68 millimetrarna av fjädringsväg hjälper till att upprätthålla farten framåt. Framgaffeln förblir 48 mm i diameter medan den totala längden ökat från 928 mm (föregående modellgeneration) till 940 mm.

Framgaffeln är fullt justerbar, med 36 klicks retur- och kompressionsdämpning vardera. Handjusterbara vred i botten och högst upp gör att du som förare snabbt och enkelt kan ändra inställningar utan behov av verktyg.

Den omdesignade WP XACT-stötdämparen kommer med en ny kolv för förbättrad komfort, och som är 100 g lättare och 15 mm kortare samtidigt som den erbjuder 300 mm fjädringsväg. Både framgaffel och stötdämpare kan justeras för hand, utan verktyg, för en snabb och enkel personlig anpassning.

De helt nya, CFD-designade fotpinnarna erbjuder en större stödyta samtidigt som de är mindre känsliga för att fastna i djupa hjulspår. Resultatet är bättre kontroll över motorcykeln under alla förhållanden. Detta uppnåddes genom ett nytt, smalare monteringskoncept integrerat hos ramdesignen, vilket också uppges ha minskat vikten.

Den nya ramen av krommolybdenstål har en blåmetallic pulverlackering, och designad för att fungera i perfekt harmoni med WP-fjädringen. Chassiet, som inkluderar en ny hybrid-bakram, erbjuder reviderade flex-egenskaper, och smidig hantering med förtroendeingivande stabilitet rakt fram. Den nya styrhuvudtätningen i ett stycke möjliggör enklare montering vid byte eller service och ger förbättrad tillförlitlighet. Dessutom är huvudröret förslutet för att undvika att vatten, damm eller bensin från överströmningsslangen tränger in och förstör lagren.

Det helt nya styrlåssystemet, som kläms fast under den övre gaffelkronan, garanterar perfekt funktionalitet och kan enkelt bytas ut, eller tas bort, utan att du behöver kapa i ramen. 2-taktsmodellerna fortsätter att ha en oljetank integrerad i ramen, och som nu optimerats och specialanpassats till det nya ramkonceptet.

Bestående av 60 procent polyamid och 40 procent aluminium uppges den nya tvåkomponents bakramen väga in på en totalvikt på 1,8 kg. Med hjälp av beräkningsdynamik konstruerades specifik styvhet hos bakramen, för enastående hantering och förarkomfort.

De nedre ramdelarna hos bakramen och ramfästena är tillverkade av aluminiumprofiler, medan den övre bakramen består av en kombination av formsprutad polyamid och 3D-format aluminium, vilket ska möjliggöra specifika flex-egenskaper och pålitlig konstruktion.

Ett nydesignat sidostöd finns där, väl undangömt, och stöttar när motorcykeln behöver parkeras.

Standardramskydden har en ny och förbättrad topologi, som ska garantera bästa skydd, hållbarhet och bra grepp i alla förhållanden.

Runt det nya chassit finns en ny kaross som pryds av modern, svenskinspirerad grafik och ett nytt sadelöverdrag med högt grepp. Med en förbättrad förartriangel, som ska säkerställa bättre knäkontakt och därmed bättre kontroll, erbjuder den slimmade designen av karossen också fullständig rörelsefrihet när man kör stående. Den uppdaterade karossen är komplett med en omdesignad strålkastare som ska ge starkare ljus, tillsammans med ett mycket mer användarvänligt monteringssystem.

Den nya, ihåliga, gjutna aluminium-svingarmen är designad för att erbjuda optimal styvhet och tillförlitlighet vid lägsta möjliga vikt. Topologin har optimerats för optimal styvhet, medan en förbättrad gjutprocess uppges ha minskat vikten med cirka 190 gram. För att optimera och matcha de nya chassi-flex-egenskaperna sitter en ny 22 mm bakaxel på plats.

Dessutom har kedjeskyddet och kedjeskjutaren blivit helt omdesignade, till förmån för förbättrad hållbarhet och mindre känslighet att fastna i alla möjliga föremål som skog och mark har att erbjuda. Den här nya designen är tänkt att hjälpa till att minska graden av lera och smuts som fastnar hos svingarmen och kedjeskyddet, särskilt under extremt leriga förhållanden. Kedjejusteringsmarkeringarna är också synliga uppifrån för att göra justeringen snabbare och enklare.

De nya 8,5 (TE) / 8,0 liters (FE) transparenta bensintankarna har ett gängat påfyllningslock och en integrerad bränslepump. En ny bränslepump, i ett stycke och med integrerat filter ska ge förbättrad bränsletillförsel. Den externa bränsleledningen är speciellt placerad för att göra den mindre utsatt och känslig för skador. Bränslefiltret kan enkelt bytas ut med verktygslös åtkomst.

Den CFD-optimerade luftburken är designad med omsorgsfullt placerade insugskanaler för att förhindra luftdeformation och säkerställa maximalt luftflöde och filterskydd. Luftfiltret är lätt att komma åt, utan verktyg, genom att ta bort den vänstra sidokåpan. Enkelt underhåll garanteras av Twin Air-filtret och filterburdesignen, med ett enkelt felsäkert monteringssystem för säker och exakt filterinstallation.

Tvåtaktsmodellerna TE 150, TE 250 och TE 300 drivs av nya motorer med TBI-teknik (Throttle Body Injection). Denna innovativa teknik ersätter traditionella ventiler med ett elektroniskt avgaskontrollsystem för förutsägbar och skräddarsydd kraft på varje växel. TBI uppges garantera en mycket mer konsekvent och kontrollerbar kraftfördelning över hela varvtalsområdet, även under de tuffaste förhållanden.

Fyrtaktsmodellerna FE 250, FE 350, FE 450 och FE 501 kommer med en ny generations motorer som erbjuder förbättrat vridmoment och toppeffekt. För bästa möjliga personlig körupplevelse kommer respektive modell med Traction Control och två motorkartor som tillval, som erbjuder olika typer av kraftleverans. Dessa avancerade förarhjälpmedel kan enkelt regleras via styrmonterade omställaren ”Map Select Switch”.

FE 250- och FE 350-maskinerna drar nytta av nya och kompaktare DOHC-motorer. Dessa är placerade inuti ramen, vinklade två grader bakåt jämfört med föregående generation, vilket sägs centralisera vikten ytterligare, och bidra till det förbättrade anti-squat-beteendet hos chassit. Dessutom är båda motorerna utformade för att placera alla huvudkomponenter så centralt som möjligt för förbättrad hantering och samtidigt generera maximalt vridmoment och effekt.

EMS tillåter varje maskin att erbjuda två förinställda körprogram för att passa varierande terräng, där varje vald växel kopplar in en skräddarsydd kraftleverans. 4-taktsmodellerna erbjuder ytterligare förarhjälpmedel inklusive Traction Control och en Quickshifter för positiva uppväxlingar, även under tung belastning.

Modellprogrammet är komplett med premiumkomponenter som delas över hela sortimentet, inklusive en ny LED-strålkastare, förbättrade BRAKTEC-bromsar med högpresterande GSK-skivor, en kombinerad start/stopp-knapp, ProTaper-styre och Michelin endurodäck.

Vid första ögonkastet så tyckte jag att 2024 års enduromodeller från Husqvarna i det stora hela är rätt lika 2023 års maskiner. Och så var även känslan när jag först provsatt på nyheterna. 

Så här efter att ha provkört modellerna kan jag slå fast att fjädringen känns mycket ”mysigare” än föregångaren, och bättre sväljer småsaker, så hela konceptet upplevs mycket lugnare under körning. Modellerna upplevs överlag som smala och där fotpinnarnas placering gör att du som förare kommer in mer i hojen, och helt enkelt blir mer som ett med den.

Jag inledde bakom styret på FE350, och upptäckte direkt att kontakten med hojen är väldigt bra, den känns smalare och lite smidigare än tidigare. Jag blir mer ett med hojen. Fötterna kommer längre in mot ramen. Dessutom står man lite lägre nu. Kontaktytan mot stövlarna är helt slät nu, och jag känner inga kanter eller skruvar. Till och med sidostödet är bättre undangömt. Riktigt bra!

Något jag däremot inte riktigt kommer överens med är styret, som nu har en rakare form än tidigare, precis som hos Husqvarnas motocrossmodeller, och därför blir lite väl lågt för mina 180 centimeter. Personligen hade jag föredragit att få styret lite högre, omkring 15-20 millimeter, vilket visserligen enkelt går att fixa genom att shimsa upp det. Samtidigt erbjuder styrkronan många andra justeringsmöjligheter, där du kan flytta styret längre fram eller bak efter eget tycke och smak.

Något jag gillar desto mer är att Husqvarna kittat enduromaskinerna med lite tunnare handtagsgrepp, som jag menar ger bättre känsla. Gillar!

En annan sak som slår mig under det inledande körpasset är att fjädringen fått sig en rejäl uppryckning. Den jobbar fint hela tiden, över alla småstenar och rötter, med en jätteskön känsla. Dessutom jobbar den inte ner sig så mycket, som jag anser att 2023 års modeller gör. Den höll emot bra och det blev inga överraskningar då det dök upp ett dike eller större grop.

Samtidigt upplever jag 2024 års modeller som mycket kursstabila. Något annat som är riktigt bra hos samtliga modeller är bromsarna. Här finns det inget negativt att säga. Bra bett och fingertoppskänsla. Fina!

Precis som hos fyrtaktarna är det mesta nytt även när det kommer till tvåtaktsmodellerna TE150, TE250 och TE300. 

Min upplevelse är att tvåtaktarna nu blivit ännu mer exakta när det kommer till gasresponsen, och samtidigt mer lättkörda. Samtliga är mycket linjära i registret. 

Då testbanan var väldigt kupera och stenig, med mycket körning upp- och nedför i bergen. Det här gjorde att motorn blev ett extra viktigt segment. Jag prövade bland annat att starta i en brant, stenig backe, och upplevde inga som helst problem att smyga iväg och få bra fäste tack vare den finavstämda motorn. 

 

Fjädringen är supermysig, lugn och fin där det är stökigt och bökigt. Modellerna erbjuder fina, smala chassin, där jag som förare kommer in bra i hojen och får lågt placerad tyngdpunkt, och hela tiden känner mig trygg i körningen. 

När det kommer till tvåtaktarna TE250 och TE300 så blev jag särskilt imponerad av TE250, som blev lite av en favorit bland tvåtaktarna, med dess fina motor, kraftleverans, och finavstämda exakthet. TE300 upplevs i grunden likadan fast ännu starkare. Här finns kraft så det räcker. TE250 erbjuder lite av två världar, lättheten hos TE150 och bottendraget hos TE300. 

Efter att inledningsvis ha kört på standardmappen hos TE150 valde jag den lite aggressivare mappen för mer kraft, vilket jag gillade lite bättre, och det här är precis som fyrtaktaren FE250 en mycket snäll maskin. Helt klart en lämplig instegsmodell, som även kan leverera på toppnivå. 

Precis som tvåtaktarna är 2024 års fyrtaktsmodeller från Husqvarna underbart lättkörda.

4-taktaren FE250 är verkligen supersnäll, perfekt ”myshoj”. Banan under officiella provkörningen var mycket tuff, kuperad, stenig, så det handlar mycket om att bara ta sig fram. I det stora hela är FE250, FE350 och FE450 ganska lika när det kommer till karaktär. Upplevelsen när det handlar om skillnader är mest att styrkan ökar vartefter du ger på gas, där 450-kubikaren totalt sett är starkare än FE250. Men i grunden är samtliga lika linjära vad gäller motorkaraktären, och där samtliga är superlättkörda. 

Som exempel kan jag lyfta fram FE450. Helt klart en stark maskin, men som jag inte blir rädd för, utan den är lika mysig som 250-kubikaren, i alla fall på botten. Sedan är känslan att det finns hur mycket kraft som helst lite längre upp i registret. 

Däremot är FE501 något annat, en hoj i en klass för sig. Här är det genomgående en brutalare känsla. Så här får man tänka lite mer kring hur man ska använda hojen, vilken typ av enduro du tänkt dig att köra, och att du rannsakar dig själv kring hur mycket kraft du klarar av. FE501 är tuff att köra i skogen med, även om den är snäll i sin karaktär är det mycket kraft, och blir man trött så är det lätt att kraften tar överhand.

Avslutningsvis kan jag nämna att samtliga modeller passade väldigt bra i den typen av lite tuffare, krävande terräng som provkörningen ägde rum. Dom var helt enkelt i sitt rätta element.

Favoriten över lag är tvåtaktsmodellen TE250, som jag tycker är så himla skön. Stark som en liten 300-kubikare, och samtidigt lättkörd som TE150. Helt enkelt det bästa ur två världar, tycker jag.

På andra plats, i min personliga topplista, hamnar fyrtaktaren FE350, som jag tycker är lagom för allt. Precis som TE250 är den stark, med lite mer knuff än hos FE250, samtidigt extremt smidig och lättkörd, som dess mindre syskon.

MER OM HUSQVARNAS ENDUROMODELLER - LÄNK