BMW R1200GS är onekligen en oerhört populär modell bland all världens motorcyklister. Men på grund av en tämligen hög sadelhöjd har modellen inte varit riktigt alla förunnade. Fastbikes.se har provkört modellen då den kittats med sänkningssats och låg sadel, vilket gör modellen betydligt smidigare att hantera. I synnerhet då det är läge att böka omkring i låg hastighet. Frågan är hur det påverkar körbarheten när det kommer till äventyrligare körning…

Under årens lopp har jag kört tusentals mil i sadeln på BMW:s GS-modeller, framförallt R1150GS Adventure och R1200GS Adventure. Dessa allsidiga motorcyklar från BMW har onekligen matchat mitt äventyrliga sinne perfekt och varit mig trogen på såväl asfalterade landsvägar som små spännande grus- och skogsvägar, såväl sommar- som vintertid, ute i vildmarken och i all världens storstäder. Men hur mycket man än gillar denna monstermotorcykel, som är betydligt mer lättkörd än den ser ut att vara, så är det något som den inte är något vidare bra på, och det är att vara lätt och smidig när det kommer till storstadskörning eller liknande, i synnerhet för personer som är lite kortare…

DSC 6983

Själv mäter jag 183 centimeter, och även för mig kan R1200GS ibland vara i högsta laget. Jag älskar verkligen att man sitter högt på den här modellen, inte bara att komfortskäl, utan även för att man bra överblick, har kortare väg mellan stående och sittande position. Dessutom känns det häftigt. Fånigt kan tyckas, men inte desto mindre viktigt för den som vill köpa sig lite extra coolhetsfaktor. 

bmw107

Vid en snabb överblick ser BMW R1200GS ut att vara ett gigantiskt monster. Stor och klumpig. Men där har betraktaren fel. Helt fel. För BMW R1200GS Adventure är en imponerande välbalanserad och betydligt smidigare motorcykel än vad den ser ut att vara. Men vi ska inte heller överdriva. För det finns givetvis betydligt lättare och smidigare motorcyklar, i synnerhet då det kommer till mer avancerad offroadkörning eller att vara smidigast när det kommer till att böka runt i krypfart inne i storstaden. Då är det inte alltid bra att det är långt ner till marken…

DSC 4347

Med BMW:s fabriksmonterade sänkningssats (tillval 773) och låg sadel (tillval 499) blir BMW R1200GS betydligt lättare att hantera i låg hastighet, i synnerhet för personer som är 180 centimeter eller kortare. Dessutom upplever vi inte att den blir märkbart sämre då vi testar dess offroad- och äventyrs-prestanda på de kladdiga grus- och traktorstigarna.

DSC 4285

Johan Wing, som mäter 175 centimeter (innerbenslängd = 820 millimeter) är imponerad över hur pass smidig och lättkörd R1200GS Adventure är. För hans del är sadeln i lägsta läget, vilket get 820 millimeters sadelhöjd att föredra.

DSC 4397

Mikael Samuelsson, som mäter 181 centimeter (innerbenslängd = 880 millimeter), föredrar sadeln i det högre läget, precis som jag själv. I synnerhet då det nalkas lite mer avancerad körning, då man snabbt vill skifta mellan stående och sittande position. Dessutom får jag bättre stöd för benen då jag står upp och kör med en lite högre sadel.

Vår slutsats är: att du som prioriterar en användarvänlig R1200GS är denna sänkningssats definitivt något att satsa på. Personligen, med mina 183 centimeter, skulle jag satsa på sänkningssatsen, men behålla originalsadeln. Det skulle underlätta då det är dags att baxa runt i låg fart och man snabbt och smidigt vill nå ner med fötterna, samtidigt som jag skulle kunna dra nytta av en avslappnad benvinkel, till följd av den högre sadeln (till följd av längre avstånd mellan fotpinnar och sadel).

Priset för detta sänkningskit, inklusive lägre sadel, är 2225 kronor, som fabriksmonterat tillval. För mer information rekommenderar vi dig att ta kontakt med din BMW-återförsäljare.

LÄNK TILL PROVKÖRNING AV BMW R1200GS

LÄNK TILL VÅRT VINTERÄVENTYR MED R1200GS ADVENTURE

SE FILMEN DÄR DU FÅR SE OCH HÖRA MER…