Är du less på att leta efter parkeringsplats för din bil vareviga dag, krypa fram i milslånga köer och slira fram på kopplingen? Önskar du att du kunde svischa förbi med en motorcykel men inte kan eftersom du saknar körkortsbehörighet för motorcykel. Trehjuliga skotern Quadro 350D är ett praktiskt fordon som får köras även av dig som bara har bilkörkort. Tack vare centrifugalkopplingen behöver du bara vrida på gasrullen för att reglera farten, utan någon växellåda som behöver manövreras.

För mig som vanligtvis kör motorcykel, något som för mig betyder ett tvåhjuligt motorfordon, känns det konstigt och ovant till en början. Att köra trehjuligt känns inte som att köra tvåhjulig motorcykel, på gott och ont. För det finns faktiskt en del fördelar med att ha ett "extrahjul".

DSC 9041

Som van bilförare kommer du antagligen direkt älska frihetskänslan av att kunna köra förbi bilköerna. I vissa fall är det tillåtet att köra i bussfiler med motorcykel, i alldeles för många fall är det inte det. Däremot betyder motorcykelkörning att man kan, om man vill, köra i bussfiler och mellan bilar som står still i köer, något som är fantastiskt praktiskt samtidigt som det spar en massa tid som du kan använda till annat skoj, som att köra motorcykel exempelvis... Dessutom spar det på miljön, eftersom skotern i det här fallet har en bränsleförbrukning som i jämförelse med de flesta bilar är tämligen ringa, något som kommer att märkas på bensinkontot.

DSC 8987

För mig som är van motorcyklist, och föredrar detta fordon före bil i det allra flesta lägen, känns hoppet från vanlig konventionell tvåhjulig motorcykel till den trehjuliga Quadron lite avig till en början. Bara det här med att sitta med fötterna tätt ihop och placerade framåt rubbar hela min balans. Att dessutom ha stödhjul får mig att tänka tillbaka på barndomen och den allra första trehjulingsfärden i lekparken. Vad ska ett extra hjul vara bra för frågar jag mig? Ett till däck och fler rörliga delar som slits, helt i onödan? Faktum är att fördelarna är många, inte minst för den personliga säkerhetens skull. Med fler hjul minskar risken för sladd och omkullkörning markant. Dessutom är risken att "tappa" motorcykeln minimal, något som främst ovana motorcyklister verkar vara rädda för.

quadro-350d-2012 21

Vid tvåhjulskörning får man snabbt lära sig att man ska passa sig för allt som blänker... Med andra ord, alla dessa "tillfälliga" tjärlagningar, brunnslock, vägmarkeringar, glatta stenläggningar och spårvagnsspår för att nämna några av de vanligaste riskfaktorerna. Till detta kan vi lägga glykol- och dieselutsläpp, regnvatten och rullgrus och i värsta fall rentutav is. Givetvis erbjuder Quadro 350D inte ett 100-procentigt skydd mot halka, men tack vare de dubbla framhjulen, minskar risken för framhjulssläpp markant. Skulle du dessutom råka köra på en trottoarkant, något som med tvåhjulig motorcykel betyder stor risk för omkullkörning, kommer du antagligen att förvånas över hur de dubbla hjulen "sväljer detta odramatiskt med hull och hår".

DSC 8930

Quadro 350D har ett oleopneumatiskt fjädringssystem, som i det här fallet kallas Hydraulic Tilting System (HTS). Det patenterade systemet läger grunden till ett stadigt och följsamt chassi som erbjuder bra säkerhet och god komfort.

DSC 8976

Vid tajta lågfartsvändningar gäller det att man litar på tekniken, och lutar fordonet inåt samtidigt som man vrider på styret. Nedläggningsvinkeln är mycket mer tilltagen än man kan tro. Skulle man luta mer än vad de främre dämparna tillåter (40 graders lutning i vardera riktning) kommer de yttre framhjulet att lätta från marken, något som kan kännas lite läskigt de första gångerna, och nu är vi nära på vad maskinen tillåter innan kåpdelar, stöd och annat skrapar mot marken. Jag måste säga att jag är imponerad över hur pass aktiv körning denna maskin tillåter. Något som är båda roligt, och bra ut säkerhetssynvinkel när du snabbt måste väja kraftigt för ett hinder.

DSC 8994

Den encylindriga fyrtaktsmotorn är med enkel överliggande kamaxel och bränsleinsprutning. Med sina 23 hästkrafter på topp vid 7000 varv är visserligen inget effektmonster, men i gengäld kan du glädjas åt centrifugalkopplingen som gör att du slipper växla. Och då kraftöverföringen till bakhjulet sker via rem finns ingen kedja som behöver smörjas. Du hänger enkelt med i trafikrytmen, i synnerhet vid stadstrafik.

DSC 8997

På grund av lagar och andra bestämmelser, som gör att Quadro 350D godkänns att köra även för dig som bara har bilkörkort, har en fotbroms monterats, som ett komplement till handbromsarna. Personligen är detta en detalj som jag bortser helt från, då dess placering känns avig, och att pedalen saknar känsla, och det mest blir som ett slags "av-och-på-knapp" för bromsen. Istället förlitar jag mig helt och fullt till handreglagen som ger betydligt bättre fingertoppskänsla och feedback om vad som händer och sker.

DSC 8712

Bortsett från att jag personligen inte gillar att sitta med benen tätt ihop som på en köksstol är förarkomforten god. Sadeln är mycket komfortabel även för längre turer, och med gott om plasts för passagerare. Dessutom ger kåpan med sitt kåpglas tämligen gott om skydd mot vädrets makter, och även om man kör utan regnkläder klarar man sig ganska torrskodd även vid en kortare tur i regn.

Quadro-350D-BIG

Totalt sett är Quadro ett praktiskt fordon som lämpar sig ypperligt som pendlarfordon. Bränsleförbrukningen under provkörningen (som sker i såväl storstan som på mindre landsvägar) hamnar på genomsnittet 0,43 liter per mil, ett värde som givetvis är beroende på hur friskt du gasar. Vidare kan du enkelt smita förbi de långa bilköerna, slipper betala "trängselavgift" och kan parkera gratis på de flesta mc-parkeringar som finns lite varstans, inte minst i storstäderna.

home 2

 

Under sadeln finns ett tämligen rejält utrymme för ombyte och andra småsaker. Där kan du även förvara din hjälm då du inte kör. Dessutom kommer du få ett mycket roligare liv, där du får tid över till en massa annat, istället för att sitta och häcka i en bil. Om du "spar" en timme varje dag betyder det att du får cirka 20 timmar till annat skoj, varje månad. Sett ur en ekonomisk synvinkel betyder det att du i praktiken kanske skulle kunna vara ledig från jobbet varje fredag...

 

KLICKA HÄR FÖR TEKNISKA FAKTA (PDF)