Triumph Motorcycles har lanserat sin allra första 450-kubiks motocrossmotorcykel: TF 450-RC Edition. Här delar Jörgen ”Gson” Gustafsson med sig av sina första intryck från en kortare provkörning.

Den nya motocross-modellen är framtagen i nära samarbete med den flerfaldige världsmästaren Ricky Carmichael, en amerikansk motocross- och supercrossförare som allmänt betraktas som den mest framgångsrika motocrossföraren genom tiderna. Han kallas ofta för "The GOAT" – Greatest of All Time, vilket speglar hans enastående meritlista och dominans inom sporten.

AHL 5790

Carmichael har under sin karriär vunnit 150 professionella race, tagit hem 15 AMA-mästerskap – däribland tio i motocross och fem i supercross – och han var en nyckelfigur i tre segrar med det amerikanska landslaget i Motocross of Nations (MXoN). Särskilt anmärkningsvärt är att han under två säsonger i AMA Pro Motocross var helt obesegrad, något som ytterst få förare lyckats med.

AHL 5784

Motorn hos TF 450-RC Edition är en encylindrig 450cm3 SOHC-konstruktion. Triumph anger att den kommer med komponenter i absolut toppklass – exempelvis en smidd aluminiumkolv från König för ökad hållbarhet vid höga varvtal, samt titanventiler från Del West som enligt tillverkaren förbättrar luftflöde och ventilrörelse. Växellådan har fem växlar och kommer standard med quickshifter för kopplingsfria uppväxlingar från tvåan till femman.

AHL 5838

Triumph framhåller att motorns förbränningsrum är CNC-bearbetat för optimal geometri, vilket tillsammans med DLC-beläggning på vipparmarna ska minska friktion och öka livslängden. Luftinsuget är särskilt utformat för att säkerställa jämnt och högt luftflöde, med ett luftfilter från TwinAir som enligt Triumph är både slitstarkt och enkelt att underhålla utan verktyg.

AHL 5786

Triumph beskriver dessutom motorcykelns motorstyrning och insug/avgaslösningar som tekniskt avancerade. Bland annat används ett Dellorto-spjällhus i kombination med ett Athena-motormanagementsystem. Detta gör det möjligt att finjustera parametrar som traction control och launch control via appen MX Tune Pro, vilket ger föraren möjlighet att anpassa maskinen efter olika kör- och banförhållanden.

AHL 5798

Motorcykeln erbjuder flera valbara motormappar - körprogram – inklusive en specialanpassad mappning framtagen av Ricky Carmichael själv. Triumph betonar att denna inställning är utvecklad för att motsvara den kraft och kontroll som Carmichael efterfrågar på högsta nivå.

AHL 5799

450-kubiksmotorn är inkapslad i lätta magnesiumkåpor för ytterligare viktbesparing. Den hydrauliska kopplingsmanövreringen, med Brembo huvud- och slavcylindrar, ger mjuk och jämn kopplingskontroll.

AHL 5795

ODI RC4 Signature-styret är tillverkat av trippelkonat rör med avsmalnande väggar, utformat för att ge en perfekt balans mellan styrka och flex. Det är byggt i sömlös 2014-T6-legering och hårdanodiserat för ökad hållbarhet. Styret har överdimensionerade klämmor och ODI lock-on-handtag med halv-våfflat grepp.

AHL 5802

XTrig Holeshot Device ska bidra till att ge föraren den perfekta starten genom att komprimera framfjädringen, sänka tyngdpunkten och minska framhjulslyft för snabbare acceleration. Hojen är dessutom standardutrustad med ett Triumph Racing Hinson kopplingslock, ett skydd för framhjulsskivan, samt ett sadelöverdrag med greppyta som minskar halkrisk och förbättrar kontrollen. 

AHL 5848
Vidare kommer avgassystemet med ett lättviktsavgasrör i rostfritt stål med en integrerad resonator som förbättrar cylinderutrymning, samt hydroformade komponenter för optimerad ledningsdragning och högt gasflöde.

För förare som söker ännu högre prestanda finns ett Akrapovič-avgassystem i titan som tillval, med en dedikerad motormapp för att optimera motorns effektuttag. Detta system uppges säkerställa att avgaserna effektivt leds ut, minimerar mottryck och förbättrar motorns prestanda, särskilt vid höga varvtal.

AHL 5808

TF 450-RC kommer med ett unikt aluminiumchassi, designat för att ge en perfekt balans mellan prestanda, vikt och flexibilitet. Ramens ryggrad och dubbla vaggram bidrar till ökad styrka samtidigt som vikten uppges minimeras, vilket ska bidra till hojens totala smidighet och hantering på banan. 

AHL 5802

KYB AOS 48mm-framgaffeln med 310 mm fjädringsväg är fullt justerbar, och kommer med ett Air-Oil Separation (AOS)-system som uppges ge jämnare och mer konsekvent dämpning genom att förhindra oljeluftning. Bak sitter en trevägs stötdämpare med 305mm fjädringsväg och separat reservoar (piggyback), som möjliggör finjustering av kompression, retur och fjäderförspänning.

AHL 5844

TF 450-RC kommer vidare med Brembo-ok och -grepp, tillsammans med Galfer-bromsskivor, D.I.D DirtStar-fälgar, i kombination med Dunlop Geomax MX34-däck.

AHL 5813 

Nog om teknik och hårda fakta. Här kommer Jörgens sammanfattning efter han första kontakt med Triumphs motocrossmaskin. Vi ska vara tydliga med att det här är Jörgens första intryck efter en kortare provkörning, som endast varade under cirka en timme.

AHL 5883

Maskinen jag provkörde var 100% standard. Det enda jag justerade var reglagen. Jag gjorde ingenting med fjädringen, vilket jag gärna hade gjort om mer tid hade funnits. 

Första intrycket är att det är en väldigt neutral hoj. Lättkörd. Lättsvängd. Välbalanserad.

AHL 5942

Det enda som stack ut lite var att jag tycker att det var lite brett vid knäslutet. Jag hade förväntat mig lite smalare. Det var visserligen inget jag kända av jättemycket under körning, men personligen hade jag föredragit om det varit några millimeter tajtare.

AHL 5964

Men det är som mycket annat, en smak- och körstilsfråga. Detsamma gäller typ av styre, bredd och sådant. Ja, det är lite personligt. Det är sådant personligt man skulle kunna ändra. Och när vi ända snackar om styret, så skulle jag personligen föredragit ett lite högre styre. Det tyckte jag var lite lågt.

AHL 6002

Fjädringen har en hård grundinställning, både fram och bak. Man skulle kunna säga att den är optimerad för typisk amerikansk körstil. Rent generellt kör de oftast med tuffare, hårdare inställd fjädring än vad vi européer normalt sett gör. Och med tanke på att modellen är utvecklad i tajt samarbete med amerikanaren Ricky Carmichael så är det kanske inte så konstigt.

AHL 6030

Motorn är jättesnäll på botten. Däremot sänkte jag tomgången lite, som jag tyckte var lite väl hög som standard. Men i gengäld fick jag lite små tjuvstopp i stället. Så att jag vet inte riktigt om det har någonting med mappningen att göra.

AHL 6090

TF 450-RC Edition levereras som standard med ett Wi-Fi-modulkit som möjliggör kommunikation mellan motorcykeln och Triumphs MX Tune Pro-app för smartphones. Basinställningen är Triumphs standardinställning för TF 450-RC Edition, medan förprogrammerade mapp 2 är exklusivt utvecklad och anpassad av Ricky Carmichael för just denna modell. Det är endast möjligt för användaren att justera inställningar i mapp 2 medan mapp 1 alltid förblir oförändrad.

AHL 6132

Men under provkörningen på Arlandas sandbana så upplevde jag inte att skillnaden var särskilt stor, vilket jag tycker att det borde vara. Men nu finns ju möjligheten att anpassa mapp 2 via Triumphs mobil-app, som gör det möjligt att finlira mer för att anpassa motorkaraktären efter eget tycke och smak, och för att hojen ska bli bredare i sitt användningsområde. 

AHL 6117

Personligen vill jag ha flera olika körprogram som jag kan skifta mellan under körningen, utan att behöva stanna. Exempelvis för att kunna anpassa motorkaraktären efter vad det är för bana och väderförhållanden, eller din körstil. 

AHL 6154

På vänster styrhalva finns lättåtkomliga knappar för launch control (LC), quickshift (QS), traction control (TC) och mappval (M). På högra sidan, vid gasreglaget, finns en kombinerad start- och stoppknapp för motorn, med en större röd knapp för att stänga av motorn.

AHL 5832

Skön sadel. Lagom hård. Sadelgreppet är också lagom, så att jag fortfarande kan glida framåt och bakåt på sadeln för att byta position under körning. Det uppskattar jag.

AHL 6200

Jag är också imponerad av hur skön och lättsväng den är. Jag vågar knappt säga det, men den påminner om en Suzuki. Suzukis motocrossmaskiner har alltid erbjudit fin hantering i kurvor. Och Carmichael har ju onekligen kört en del med Suzuki.

AHL 6265

Det finns inget som är uppenbart dåligt. Det finns ju onekligen gott om pulver. Men det är trots det inte allt för jobbigt att hantera. Fjädringen tyckte jag var lite väl hård, och den hade jag gärna pillat lite mer på, för att anpassa den bättre till banan och min körstil. Sedan hade jag gärna kört längre på den. För att testa lite fler inställningar, hos fjädring och motorn. Men summasummarum är Triumph FC 450 RC Edition en motocrossmaskin som levererar på hög nivå inom alla områden.