I helgen ägde Suzuki Days rum på superläckra Gotland Ring. Hundratalet förare kunde njuta av helt okej väder, provköra olika Suzukimodeller och slipa på tekniken med hjälp av regerande mästaren i Pro Superbike, Filip Backlund, BoTT-föraren Alex Lind, "Fritte" och flera andra erfarna och duktiga instruktörer. Vidare fanns Patrik ”Budda” Andersson på plats, liksom TV- och filmkändisen Olle Sarri, Markus från Cykel och MC Hallen i Visby, Jenny, Rasmus och Klas från Suzuki. Fastbikes.se var också på plats och njöt av solen, banan och en salig massa motorcykelkörning. Här kan du läsa mer och se över 500 bilder från eventet.

 

Under Suzuki Days kunde intresserade även passa på att provköra ett stort utbud av Suzukis modeller på landsväg eller på den ringlande banan. Här nedan kan du läsa hur roligt och trevligt några av deltagarna hade det. Och längre ner på sidan finns över 500 bilder som visar hur roligt de som var där hade det…

fb__DSC6050


Folke Värme, Härnösand, Suzuki GSX1250FA

fb_FOlkeFolke Värme från Härnösand var lycklig vinnare av medlemstävlingen som Fastbikes.se hade arrangerats i samarbete med Suzuki. Vinsten innebar gratis transport till och från ön, boende och flera dagars körning på Gotland Ring. Och en salig massa skoj.

Efter att det stod klart att Folke var den lyckliga vinnaren av medlemstävlingen hos Fastbikes.se drog han till Midlanda på "träningsläger". Dessutom inhandlade han ett nytt skinnställ med knäpuckar för ändamålet...

-Man är ju rädd om livet, förklarar Folke om bytet från allväderställ till skinnställ.

-Jag har läst en hel del om hur Gotland Ring kom till, och det är skitskoj att vara här. Det är skithäftigt att vara på sådant här. Jag har utvecklat mig som förare under bankörningen. Det går ju bättre och bättre. Man blir allt bättre på att finna broms- och svängpunkter och rätt spårval, säger Folke.

-Jag tog motorcykelkörkort för fyra år sedan, och har gått en hel del olika kurser sedan dess. -Det var en gammal pojkdröm och barna är stora nu, så nu kändes det som läge för motorcykelkörning. Min mor stoppade mig då jag ville ta motorcykelkörkort vid 16 års ålder. Jag hade redan då kört en hel del illegalt med Rödmyra, CZ och några andra motorcyklar som stod i ladorna där hemma. Så vi körde hej vilt, förklarar Folke.

- Gotland Ring är mycket bättre än vad jag hade trott. Framöver blir det tveklöst mer bankörning med motorcykel, och i vinter kommer jag titta närmare på att köpa en särskild banhoj, eftersom jag inte vill krascha semesterhojen, avrundar Folke.

fb_DSC_0476

 


Melanie Ström, Stockholm, Kör en Yamaha R6

fb_melanie”Jag har kört motorcykel under ungefär tre års tid. Detta efter att jag suttit bakpå en del, och insåg då att jag hellre ville köra själv. Innan jag tog körkortet köpte jag en motorcykel för att sporra mig själv.

Det här är andra motorcykeln för min del. Första hojen var en Honda CBR600 en gammal 92:a. Efter att jag kraschade med i en kurva för två år sedan blev jag lite rädd, och bestämde mig för att gå på bankurs med SMC för att lära mig mer om körteknik. Jag började om på nytt och köpte den Yamaha R6 som jag kör nu.

Det här är tredje bankörningen. Jag gillar verkligen att köra bana, och hade hört att Gotland Ring var en rolig, kuperad och utmanande bana. Och det stämmer. Den är lång och har många sköna kurvor och ett brett utbud av olika former av kurvor. Raksträckan är lång och den är kul, ja, det är verkligen en utmaning.

Idag har jag lärt mig en hel del. Framförallt har jag slipat på körställningen, där jag tidigare framförallt har jobbat med underkroppen. Nu har jag tränat på att jobba mer med överkroppen.

Man borde verkligen pröva det här. Ute på gatan kan man inte tänja på gränserna eller lära känna hojen som man kan här. Det betyder inte att man måste köra fort. Det finns olika grupper, snabba och långsamma. Man tittar inte bakåt, utan kör i sitt tempo, koncentrerar sig på sin egen körning och får mycket hjälp från alla instruktörer, något som är ett stort plus vid körning på bana.

Jag tycker att killarna är glada över att se lite tjejer på banan, och dom är verkligen trevliga och hjälper till jättemycket. Vi får extra mycket hjälp, eftersom vi vågar fråga instruktörerna om hjälp.”

fb_fb_DSC_1032

 


Micke Svensson, Stockholm, Suzuki Hayabusa 1300R

fb_MickeMicke Svensson från Stockholm kör en Suzuki Hayabusa. Han berättar att han tog körkort för motorcykel för tre år sedan. Motorcykelintresset har funnits där sedan barnsben, men av "säkerhetsskäl" valde Micke klokt nog att vänta med motorcykeldebuten tills han blivit äldre och aningen mindre vild än har var som yngre.

-Det var en kompis som skulle ta motorcykelkörkort, så då tänkte jag, nu, bära eller brista. Nu har jag sällskap, så nu kör jag. Bankörningen på Gotland Ring innebar debuten på bana för Mickes del. Från början var det åtta kompisar som snackade om att dra tillsammans till Gotland Ring, men i slutändan begav sig Micke sig till Suzuki Days utan sällskap av sina kompisar (som missade en superskojig helg).

-Jag har tidigare hört att bankörning är så kul, och jag gillar fart och att pressa gränser. Och det är bättre att göra det här än ute på gatan. Och de som jag pratat med som har kört här på Gotland Ring har sagt att det är en rolig bana. Och det har de rätt i. Det är fruktansvärt roligt, och definitivt inte sista gången jag kört på bana, förklarar Micke.

Egentligen var Micke inbokad att åka med morgonfärjan på söndagen, men eftersom det var så oerhört skojigt under Suzuki Days valde han att boka om biljetten till en senare avgång.

-Jag är kanonnöjd. Jag har tagit rygg på några rutinerade banåkare och det har varit mycket lärorikt. Jag vill lära mig vad både jag och motorcykeln klarar av, och framförallt vill jag ha roligt. Och kanske bli av med lite horn som man annars kan ha i trafiken, avrundar Micke innan han beger sig ut och pressar på banan igen.

fb__DSC5848


MER OM SUZUKI DAYS OCH GOTLAND RING