Bilsport Performance Show och Custom Motor Show måste vara världens längsta namn på en mässa. Denna mässan är dock inte bara en mässa utan två mässor som är ihopslagna på något kryptiskt sätt. Här kan du läsa lite mer och se ett antal läckra bilder från tillställningen.
Mässan är mycket stor till formatet och cirka 80 000 besökare väntas under påskhelgen. De flesta under långfredagen och påskafton. På annandag påsk så är det familjedag med lite lägre inträde.
På utomhusarenan körs spektakulära shower både med bil och MC några gånger per dag och innergården fylls av folk. I år är det Freestyle Motocross förarna Fredrik ”Frog” Berggren och Fredrik ”Fredd” Johansson. Drifting stod på programmet på bilsidan och bilarna var ruggigt nära publiken i vissa lägen.
Bilsport Performance Show är en bilmässa med ombyggda bilar. Stora dyra stereos, kolfiberprylar, kameleontlack och gigantiska fälgar är vardag här. Mässans stora dragplåster var Chip Foose. Chip klassas som en av världens bästa bilbyggare de flesta med något som helst bilintresse känner nog igen honom från TV-programmen Overhaulin och Rider som sänds på bl.a. Discovery Channel.
På den andra delen av mässan, Custom Motor Show finns det massor av läckra custombyggen, båge bil och MC. Större delen av byggena var som vanligt baserade på HD:s. Inget ont om HD det då det fanns en hel del riktigt snygga custom HD:s men det är ofta läckra byggen baserade på andra cyklar som faller undertecknad i smaken, med vissa undantag... Peter Ojanperä var på plats i år igen med sin Starholk som fått mycket uppmärksamhet på utställningar och i media, både i Sverige och utomlands. Till i år har cykeln bl.a. fått ny lack, och turbo och lustgas är installerat.
Här skulle jag kunna sitta och rabbla upp läckra cyklar men jag tror det är bättre att vi tittar på några bilder istället!
Ingemar Svenssons vilda westernbygge på en Wildstar flippade ur totalt och har oändligt med detaljer.
Vyrus 984 är grymt cool redan ur kartong.
Det fanns gott om gamla klassiska cyklar renoverade till originalskick.
Gammal charmig stil på cafét inne på mässan.
En Super-X från 1925 i toppskick.
Peter Ojanperäs Staroholk väcker mycket uppmärksamhet.
”Gibson-HD:n” hade till salu skylt bredvid sig.
Detta bygge kallas föga förvånande för ”Iceman”
Minimoton såg relativt original ut så när som på lacken.
No substitue heter denna röda skapelse.
Ett streetfighterbygge baserat på en Daytona 600.
En smakfullt ombyggd HD Nighttrain från 1998.
Adam Nestors Moto Guzzi bygge. Cleant och snyggt!
Westbay Bob - med KTM framlampa och dubbdäck. Byggd av Anders Bröms. Ballt om du frågar mig!
Även några cyklar utan motor fick plats i hallen.
Den kända belgiska hojbyggaren Fredric Bertrand, även känd som Freddie Krugger var på plats och visade upp två av sina skapelser.
Quintons ”Fantasy Fighter” var på plats och cykeln är tänkt att användas som brukshoj!
En Suka GS250 från -81 rejält tillsnyggad av eleverna på Tumba Gymnasium.
Förra årets Guldbågen-vinnare Yellow Fever fanns på plats. Byggd av David Sjölund och lackad av Bosse Jensen.
Det ska va döskallar överallt.
Krugger byggena är alltid riktigt läckra!
Björn Hurtigs ”Flower Bike” har vunnit ”peoples choice” på ett otal utställningar.
Jag vet att detta är en MC-site men en bild på ett Chip Foose bygge måste ändå visas från mässan.
En snuskigt ball V-rod fighter med +300 hp på E85.