I höstas introducerade KTM det säkerhetshöjande systemet ”Motorcycle Stability Control (MSC) hos den populära äventyrsmodellen 1190 Adventure och 1190 Adventure R. Som vi redan meddelat tidigare behöver inte ägare av 2013-modellen avstå från denna innovativa säkerhetsfunktion, då det nu erbjuds eftermontering av de nödvändiga komponenterna.

I samarbete med BOSCH har KTM utvecklat MSC stabilitetskontroll och är därmed den första motorcykeltillverkaren i världen med ett ABS-system som lär fungera även i kurvor med rejält nedlägg. KTM menar att detta gör KTM:s Adventure-modeller med systemet till världens säkraste motorcyklar.

01-Diagnosegeraet-an-ADV

 

MSC stöder föraren tillsammans med det kombinerade låsningsfria bromssystmet C-ABS (Combined ABS) och där den antispinn-systemet (MTC - Motorcykel Traction Control) känner av hur mycket motorcykeln lutar och väger in denna information tillsammans med ett antal andra faktorer för att upprätthålla högsta möjliga säkerhet - givetvis inom gränserna för de fysiska lagarna...

02-Autoscan-Anforderung

 

Sedan mitten av januari 2014 erbjuds MSC för eftermontering hos auktoriserade KTM-återförsäljare, för dig som ägare av en KTM 1190 Adventure eller KTM 1190 Adventure R.

MSC som eftermontering är en uppdatering av motorcykeln mjukvara, som kan installeras av återförsäljaren inom loppet av en timme utan behov någon extra hårdvara. Priset för att eftermontera MSC är cirka 4400 kronor.

MSC – Vad är det?

Tillsammans med det kombinerade låsningsfria bromssystemet C-ABS och motorcykelns antispinnsystem MTC stöder MSC föraren av KTM 1190 Adventure på en mängd olika sätt - naturligtvis inom ramarna för de fysiska lagarna, precis som alla andra assistans-system:

• MSC kan förhindra att hjulen tappar fästet vid bromsning då motorcykeln lutar kraftig vid exempelvis kurvtagning.

• MSC minimerar det "upprätande momentet" (det vill säga att motorcykeln driver ut ur kurvan) vid inbromsning i samband med kurvtagning.

• MSC ska förhindra att motorcykeln slår runt framlänges vid "nödstopp".

• MSC ska förhindra att bakhjulet tappar fästet vid acceleration i samband med nedlägg.

• MSC ska förhindra att framhjulet lättar till väders under acceleration.

KTM hävdar att MSC ger den perfekta förutsättningen för maximal dynamik och renodlad körglädje i kombination med det förtroende som du som förare får genom känslan av optimal säkerhet.

Med hjälp av denna teknik, tillsammans med vad KTM menar är en kompromisslös kunskapsöverföring från racingen, och inte minst en hel rad av avancerade elektroniska hjälpsystem har säkerställt att den 150 hästkrafter, 230 kilograms, 1190 Adventure sätter en ny standard för äventyrskörning på såväl asfalt som grusvägar och andra typer av vägar med löst underlag.

HÄR KAN DU LÄSA PROVKÖRNINGEN AV KTM 1190 ADVENTURE…