För lite mer än två år sedan publicerade vi nyheten om att en majoritet av ledamöterna i riksdagens trafikutskott ville förbjuda förare att sms:a under bilkörning. Nu är det dags igen. Frågan nu är hur många år till det kommer att dröja innan det verkligen händer något i praktiken...

Det behövs lagstiftning som förbjuder användning av mobiler och annan kommunikationsteknik som tar betydande uppmärksamhet från bilkörningen och därmed hotar trafiksäkerheten. Det menar trafikutskottet och föreslår ett tillkännagivande till regeringen. Regeringspartierna reserverar sig.

Ställningstagandet gjordes med anledning av motioner från Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Utskottet konstaterar att Sverige i dag är det enda EU-landet som saknar lagstiftning om krav på handsfree eller motsvarande utrustning vid mobilanvändning i samband med bilkörning.

Utskottet menar att det är mycket olämpligt med vissa former av kommunikation i samband med bilkörning. Hit hör aktiviteter som kräver hög koncentration och innebär kraftigt försämrad uppmärksamhet i trafiken. Det kan gälla att skicka eller läsa sms eller att bläddra i mobilens telefonbok. Sådant beteende måste motverkas, bedömer utskottet och menar att det är rimligt att införa lagstiftning som förbjuder det.


Stimulera teknikutveckling
Utskottet understryker samtidigt att en lagstiftning måste utformas på ett sätt som stimulerar teknikutveckling och är teknikdrivande. Det finns till exempel redan i dag teknik för att ta emot sms och läsa upp dem för bilföraren vid tidpunkter då trafikintensiteten är låg.


Utskottet delar regeringens syn att bilförarna måste bli mer medvetna om hur mobiltelefonerande under körning försämrar körförmågan. Utskottet understryker därför att det är viktigt att de ansvariga myndigheterna redan inom kort börjar arbeta med att tydligt upplysa om riskerna för trafiksäkerheten.

Regeringspartierna reserverar sig
Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna reserverar sig. Partierna konstaterar att de förslag som utskottsmajoriteten lägger fram inte kan förväntas leda till ökad trafiksäkerhet. Partierna hänvisar till att forskningen inom området och erfarenheter från andra länder visar att ett förbud mot en viss teknik inte har varit ett framgångsrikt koncept för att få en säkrare trafikmiljö. Istället för förbud mot en viss teknik vill partierna göra en översyn av kraven i trafikförordningen om allmän omsorg och varsamhet och som då skulle ta sikte på fler trafikfarliga beteenden. Enligt partierna bör detta göras i kombination med andra åtgärder som långsiktigt kan öka förarnas medvetenhet om riskerna med att använda kommunikationsteknik under körning. Enligt regeringspartierna är dessa åtgärder sammantaget mer heltäckande för att öka trafiksäkerheten samtidigt som de skulle gå snabbare att genomföra än ny lagstiftning.