WP APEX semi-aktiv fjädring 2022

Igår presenterades nya KTM 1290 Super Duke R EVO, som försetts med deras nya tekniskt avancerade semi-aktiva fjädringen (SAT). Det nya innovativa systemet är producerat i samarbete med WP Suspension och Bosch. Mjukvaran och hårdvaran erbjuder variabel dämpning så att hanteringen kan bli mer känslig, reaktiv och anpassningsbar.

Borta är de dagar då måttband, verktyg eller till och med ett besök på en specialiserad fjädringsverkstad var nödvändiga för att maximera känslan och inställningen hos en motorcykel. Via KTM:s TFT-instrumentering kan deras semi-aktiva teknologi (SAT) väljas och modifieras med några enkla knapptryckningar. Förare kan ändra höjden, responsen och det allmänna fjädringsbeteendet för att passa olika vägförhållanden, och ändringarna beskrivs med grafik som visar effekten av respektive läge och alternativ. Systemet är utformat för att hela processen ka vara både enkel för nybörjare och tillräckligt detaljerad för den mest krävande veteranen.

KTM:s senaste SAT erbjuder tre fjädringslägen - COMFORT, STREET och SPORT - med definierade nivåer av kompression och returdämpning beroende på hur och var motorcykeln kommer att köras. Fjäderförspänningen hos den bakre stötdämparen kan justeras i 10 steg, från 0-100 %.

SUSPENSION PRO-paketet öppnar upp möjligheterna med ytterligare tre konfigurationer: TRACK, AUTO och ADVANCED.

Det erbjuds även OFFROAD (i stället för TRACK) som passar perfekt för KTM 1290 SUPER ADVENTURE S. Systemet gör att SAT kommer att använda avläsningarna hos 6D-lutningsvinkelsensorn, fjädringsstyrenheten och diverse andra sensorer för att reagera omedelbart och smidigt på förarens krav i AUTO-läge. ADVANCED låter föraren bläddra genom 8 nivåer av främre och bakre dämpning, via TFT-instrumenteringen.

SUSPENSION PRO tillhandahåller tre förinställda autoreglerande fjäderförspännings-inställningar - LÅG, STANDARD och HÖG. Fjädringen kommer här att ta hänsyn till vikten på föraren, passagerare och eventuellt bagage, och sedan självjustera. Systemet kommer också bekvämt att återskapa tre definierade geometrier. STANDARD är neutral och balanserad. LOW är mindre aggressiv och mer avslappnad. HIGH är mer aggressiv, laddar fronten för en "attack"-inställning och ännu mer smidighet.

Teknikens förmåga att göra sina egna beräkningar och justeringar är en framträdande cool aspekt hos nya SAT. Allt kan göras på resande fot och i sadeln. En annan funktion som gjorts tillgänglig med SUSPENSION PRO är anti-dyk-funktionen. Det håller fronten hög för stabilitet och förbättrar passagerarkomforten vid inbromsning.

KTM har uppnått dessa SAT-parametrar till följd av nya magnetventiler, ny programmering och förfining av 6D-sensorn och slagsensorer, och den allra senaste versionen av WP Suspensions 48 mm framgaffel och hydrauliska bakre stötdämpare. Kombinationen av denna teknik ger känsliga realtidsavläsningar från vägen eller banan direkt till hjärtat av fjädringskontrollenheten och motorcykeln justeras omedelbart, beroende på vad föraren vill ha ut av sin KTM.

Med fokus på hårdvaran i synnerhet har WP APEX SAT-framgaffeln mer "konventionell" dämpning men fortfarande med alla fördelar som en elektrisk ventil erbjuder. Detta har möjliggjorts tack vare den nya designen som tillåter snabbare flöde av signaler och effektivare pulsbreddsmodulationssensorer. WP APEX SAT-stötdämparen sträcker sig över 140 till 200 mm fjädringsväg beroende på KTM-modell, och har en olje-/gaskroppskonstruktion. En ny sensor optimerar själv-fjäderförspänningsjusteringen, vilket är avgörande för inställningen och regleringen vad gäller häng och balansgeometrin.

LÄNK: Upptäck mer om delarna, tekniken och andra KTM-innovationer HÄR