En helt ny serie av KTM 390 ADVENTURE-modeller kommer att lanseras 2025, inklusive en "R"-version.

KTM lanserar 2025 års upplaga av sina 390 ADVENTURE-modeller och lyfter fram deras mångsidighet och offroad-prestanda. Enligt KTM är 390 ADVENTURE R den mest terränganpassade äventyrshojen i sin kategori, medan 390 ADVENTURE X erbjuder ett mer prisvärt alternativ med samma grundläggande kapabilitet.

647074 MY25 KTM 390 ADVENTURE R 03 PARTS DETAIL KTM 390 ADVENTURE range

390 ADVENTURE R och 390 ADVENTURE X

KTM uppger att 390 ADVENTURE R har en rallyinspirerad design, en helt ny ram, långslagig fjädring och en trådekrad hjulkombination på 21/18 tum.

390 ADVENTURE X beskrivs som ett mer landsvägsbetonat alternativ, utrustad med gjutna hjul, en LCD-instrumentpanel, ABS och en unik grafisk design. KTM menar att detta gör modellen till ett prisvärt insteg i deras ADVENTURE-serie.

2025 KTM 390 ADVENTURE R 2

Design och grafik

KTM uppger att designen för båda modellerna hämtar inspiration från rallyvärlden. De har en smidig och kompakt kaross, en instrumentering inspirerad av rallyhojar, en 14-liters bensintank, LED-belysning fram och bak samt robusta kåpor. KTM anger vidare att båda modellerna får en ny grafisk profil med hållbar in-mold-grafik och en sadel med unik ADVENTURE-grepptextur.

647106 MY25 KTM 390 ADVENTURE R 02 STATIC KTM 390 ADVENTURE range

Ram och fjädring

Båda modellerna bygger på en nyutvecklad tvådelad stålrörsram, som enligt KTM är baserad på deras Gen 3-plattform. Jämfört med andra modeller som DUKE, ENDURO R och SMC R, ska denna ram ha en väl anpassad styvhet och ge förbättrad stabilitet under offroadkörning.

390 ADVENTURE R har en WP APEX 43 mm open cartridge-framgaffel med 230 mm fjädringsväg, justerbar i 30 klick för kompressions- och returdämpning. Bak sitter en WP APEX-stötdämpare med 230 mm fjädringsväg och justerbar returdämpning och fjäderförspänning.

2025 KTM 390 ADVENTURE R

390 ADVENTURE X har en enklare fjädringssetup, enligt KTM. Denna modell har en icke-justerbar WP APEX 43 mm-framgaffel med 200 mm fjädringsväg, medan bakdämpningen består av en WP APEX Emulsion-stötdämpare med 200 mm fjädringsväg och verktygsjusterbar fjäderförspänning.

665174 MY25 KTM 390 Adventure R 90 right stripped 04 STUDIO EUROPE GLOBAL

Hjul och däck

KTM anger att hjuluppsättningen tydligt skiljer modellerna åt. 390 ADVENTURE R är den mest offroad-anpassade, med trådekrade 21/18-tumshjul och Mitas Enduro Trail E07+ däck.

390 ADVENTURE X riktar sig mer mot landsvägskörning, med 19/17-tums gjutna hjul och MRF Meteor eller Apollo Tramplr XR-däck. Enligt KTM ger detta en bra balans mellan komfort på vägen och viss terrängkapacitet.

663123 MY25 KTM 390 Adventure X Orange 90 left 04 STUDIO EUROPE GLOBAL

Motor och transmission

Båda modellerna drivs av en ny generation av KTM:s encylindriga fyrtaktsmotor, kallad LC4c. KTM uppger att motorn är lätt, kompakt och mer bränsleeffektiv än tidigare versioner. Den har en ny optimerad cylinderhuvuddesign och en växellåda anpassad för EURO 5.2-regelverket.

KTM anger att serviceintervallerna är förbättrade, med oljebyte initialt vid 1 000 km och därefter var 10 000:e km.

2025 KTM 390 ADVENTURE R 4

Bromsar och teknik

2025 års 390 ADVENTURE-modeller är utrustade med Bybre-bromsar. Enligt KTM har 390 ADVENTURE R en 320 mm flytande främre bromsskiva, medan 390 ADVENTURE X har en fastmonterad 320 mm-skiva. KTM uppger att båda modellerna har ett nytt tvåkolvsok fram, större bromsskivor och en ny kombination av bromshandtag och pump för förbättrad ergonomi och bromsverkan.

663125 MY25 KTM 390 Adventure X White 45 right 04 STUDIO EUROPE GLOBAL

Elektronik och förarhjälpmedel

Modellerna kommer med valbara körlägen, där 390 ADVENTURE R har OFFROAD-, STREET- och RAIN-lägen. 390 ADVENTURE X saknar RAIN-läge.

KTM uppger att 390 ADVENTURE R kommer med kurv-MTC (Motorcycle Traction Control) som anpassar sig efter aktuell lutningsvinkel, medan 390 ADVENTURE X saknar denna funktion.

Båda modellerna har LED-belysning och en ny instrumentpanel. 390 ADVENTURE R har en 5-tums TFT-display, medan 390 ADVENTURE X har en LCD-instrumentering.

Nya KTM 390 ADVENTURE X och KTM 390 ADVENTURE R kommer att nå KTM-återförsäljare i början av 2025. För mer information, besök https://www.ktm.com/en-se/models/travel/2025-ktm-390-adventurer.html