En helt ny serie av KTM 390 ADVENTURE-modeller kommer att lanseras 2025, inklusive en "R"-version.
KTM lanserar 2025 års upplaga av sina 390 ADVENTURE-modeller och lyfter fram deras mångsidighet och offroad-prestanda. Enligt KTM är 390 ADVENTURE R den mest terränganpassade äventyrshojen i sin kategori, medan 390 ADVENTURE X erbjuder ett mer prisvärt alternativ med samma grundläggande kapabilitet.
390 ADVENTURE R och 390 ADVENTURE X
KTM uppger att 390 ADVENTURE R har en rallyinspirerad design, en helt ny ram, långslagig fjädring och en trådekrad hjulkombination på 21/18 tum.
390 ADVENTURE X beskrivs som ett mer landsvägsbetonat alternativ, utrustad med gjutna hjul, en LCD-instrumentpanel, ABS och en unik grafisk design. KTM menar att detta gör modellen till ett prisvärt insteg i deras ADVENTURE-serie.
Design och grafik
KTM uppger att designen för båda modellerna hämtar inspiration från rallyvärlden. De har en smidig och kompakt kaross, en instrumentering inspirerad av rallyhojar, en 14-liters bensintank, LED-belysning fram och bak samt robusta kåpor. KTM anger vidare att båda modellerna får en ny grafisk profil med hållbar in-mold-grafik och en sadel med unik ADVENTURE-grepptextur.
Ram och fjädring
Båda modellerna bygger på en nyutvecklad tvådelad stålrörsram, som enligt KTM är baserad på deras Gen 3-plattform. Jämfört med andra modeller som DUKE, ENDURO R och SMC R, ska denna ram ha en väl anpassad styvhet och ge förbättrad stabilitet under offroadkörning.
390 ADVENTURE R har en WP APEX 43 mm open cartridge-framgaffel med 230 mm fjädringsväg, justerbar i 30 klick för kompressions- och returdämpning. Bak sitter en WP APEX-stötdämpare med 230 mm fjädringsväg och justerbar returdämpning och fjäderförspänning.
390 ADVENTURE X har en enklare fjädringssetup, enligt KTM. Denna modell har en icke-justerbar WP APEX 43 mm-framgaffel med 200 mm fjädringsväg, medan bakdämpningen består av en WP APEX Emulsion-stötdämpare med 200 mm fjädringsväg och verktygsjusterbar fjäderförspänning.
Hjul och däck
KTM anger att hjuluppsättningen tydligt skiljer modellerna åt. 390 ADVENTURE R är den mest offroad-anpassade, med trådekrade 21/18-tumshjul och Mitas Enduro Trail E07+ däck.
390 ADVENTURE X riktar sig mer mot landsvägskörning, med 19/17-tums gjutna hjul och MRF Meteor eller Apollo Tramplr XR-däck. Enligt KTM ger detta en bra balans mellan komfort på vägen och viss terrängkapacitet.
Motor och transmission
Båda modellerna drivs av en ny generation av KTM:s encylindriga fyrtaktsmotor, kallad LC4c. KTM uppger att motorn är lätt, kompakt och mer bränsleeffektiv än tidigare versioner. Den har en ny optimerad cylinderhuvuddesign och en växellåda anpassad för EURO 5.2-regelverket.
KTM anger att serviceintervallerna är förbättrade, med oljebyte initialt vid 1 000 km och därefter var 10 000:e km.
Bromsar och teknik
2025 års 390 ADVENTURE-modeller är utrustade med Bybre-bromsar. Enligt KTM har 390 ADVENTURE R en 320 mm flytande främre bromsskiva, medan 390 ADVENTURE X har en fastmonterad 320 mm-skiva. KTM uppger att båda modellerna har ett nytt tvåkolvsok fram, större bromsskivor och en ny kombination av bromshandtag och pump för förbättrad ergonomi och bromsverkan.
Elektronik och förarhjälpmedel
Modellerna kommer med valbara körlägen, där 390 ADVENTURE R har OFFROAD-, STREET- och RAIN-lägen. 390 ADVENTURE X saknar RAIN-läge.
KTM uppger att 390 ADVENTURE R kommer med kurv-MTC (Motorcycle Traction Control) som anpassar sig efter aktuell lutningsvinkel, medan 390 ADVENTURE X saknar denna funktion.
Båda modellerna har LED-belysning och en ny instrumentpanel. 390 ADVENTURE R har en 5-tums TFT-display, medan 390 ADVENTURE X har en LCD-instrumentering.
Nya KTM 390 ADVENTURE X och KTM 390 ADVENTURE R kommer att nå KTM-återförsäljare i början av 2025. För mer information, besök https://www.ktm.com/en-se/models/travel/2025-ktm-390-adventurer.html