Ducati har lanserat nya Multistrada V2. Enligt Ducati är detta ingen lätt uppdatering – utan företaget uppges ha lagt mycket arbete på att förnya nästa generation av modellen.
Den största nyheten är den nya V2-motorn, där Ducati använder samma 890-kubiks V-twin-motor som driver de senaste modellerna av Streetfighter V2 och Panigale V2.
Enligt Ducati är den nya V2-motorn den lättaste tvåcylindriga motorn företaget någonsin har tillverkat, och fortsätter en tradition som började med Pantah och utvecklades genom Desmodue, Desmoquattro, Testastretta och Superquadro.
Nya V2 är designad för att ge maximal körglädje genom ett vridmoment som är kraftfullt vid alla varvtal och en sportig prestanda på höga varvtal. I denna konfiguration levererar den 115 hästkrafter vid 10 750 varv per minut och 92 Newtonmeter vridmoment vid 8 250 varv per minut.
Den nya tvåcylindriga motorn är Euro5+-godkänd, har en cylindervolym på 890 cm3, är utrustad med IVT-systemet (Intake Variable Timing) för variabel ventilkontroll och aluminiumfoder, och uppges väga in på 54,4 kg. Detta gör den till den lättaste i Ducatis sortiment, där den väger 9,4 kg mindre än Superquadro 955, 5,9 kg mindre än Testastretta Evoluzione och 5,8 kilogram mindre än Scrambler Desmodue.
Ventilstyrningen via fjädrar, som introducerades med V4 Granturismo och bekräftas på nya V2, sägs bidra till en motor som erbjuder jämn gång vid låga varv och låga underhållskostnader. Ducati anger att ventilspel behöver kontrolleras endast var 30 000 kilometer, vilket gör intervallet till ett riktmärke inom kategorin.
IVT-systemet säkerställer, enligt Ducati, en jämn vridmomentkurva även på låga varvtal och en snabb respons vid gaspådrag. Detta system gör att motorn levererar över 70 % av sitt maximala vridmoment redan vid 3 000 varv/min och aldrig sjunker under 80 % mellan 3 500 och 11 000 varv/min.
Ducati uppger att för att optimera motorprestandan har vippbryggorna för insugsventilens öppning en DLC-behandling (Diamond-Like Carbon), precis som hos Desmosedici MotoGP-motorerna. Distributionen styrs av kedja, medan ventilåtergången sker via fjäderstyrning. Insugsventilstängerna är ihåliga, vilket enligt Ducati bidrar till högre effektivitet i distributionssystemet tack vare en viktminskning på 5%. Ventilerna är å sin sida krombelagda.
Effektmatningen sker genom ett cirkulärt gasspjäll med en diameter på 52 mm, kompletterat med en injektor för undergasspjället som styrs av ett ride-by-wire-system. Detta system har fyra olika körlägen, Power Modes, vilket gör det möjligt att anpassa effektleveransen efter olika körsituationer och motorcykelns avsedda användningsområde. Ducati förklarar att systemet kan variera vridmomentkapaciteten växel för växel genom specifika inställningar, vilket ska ge den bäst lämpade gasresponsen för varje växel.
Motorblocken, som framställs genom pressgjutning, är utformade så att kylkanalerna omsluter cylinderfodren. Precis som hos Superquadro-motorn har nya V2 aluminiumfoder, som monteras i vevhuset under de första monteringsfaserna. Enligt Ducati ger denna konstruktion fördelen att cylindertoppen kan fästas direkt på vevhuset, vilket förenar behovet av strukturell styvhet med betydande fördelar i form av kompakt design. De tunna fodren möjliggör dessutom en effektiv värmeväxling med kylvätskan som flödar längs väggarna.
V2-motorns kompakta dimensioner tillåter en mer kompakt motorcykeldesign, tack vare att vattenpumpen är placerad på toppen av den främre cylindern. Denna placering minimerar behovet av exponerade gummislangar i kylsystemet, vilket ger ett stilrenare utseende på motorcyklar där motorn är synlig.
Av samma skäl har den nya tvåcylindriga motorn en vatten/olje-värmeväxlare placerad mellan cylindrarna, vilket eliminerar behovet av en separat oljekylare, till förmån för minskad storlek och vikt och även en motor med ett mer stilrent utseende.
Precis som hos nya Panigale V4 kommer växellådan med andra generationens Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Denna version av DQS använder en strategi som helt bygger på växelsensorn, vilket möjliggör användning av pedal utan mikrobrytare. Ducati framhåller att denna lösning ger föraren en mer direkt känsla, med kortare rörelse och utan den typiska "gummieffekten" som är vanlig hos traditionella quickshifters, samt underlättar att hitta neutralen.
Fokus har legat mer på viktbesparing än på att öka effekten. Trots detta har Multistrada V2 faktiskt fått tre hästkrafter mer än den tidigare 937-kubiksmodellen. Utöver den ökade effekten har vikten också minskats.
Denna viktbesparing är genomgående för hela motorcykeln. Tack vare optimering av chassit och andra noggranna åtgärder har Multistrada V2 S en torrvikt på cirka 202 kg, enligt Ducati. Den semiaktiva Skyhook-fjädringen på S-modellen ökar vikten med cirka 3 kg jämfört med standardmodellen.
Chassit är uppbyggt kring en aluminium-monocoque-ram med en stålbakram och en dubbelsidig svingarm i gjuten aluminium. Karossdesignen har de klassiska Multistrada-linjerna. Ducati uppger att de nedre panelerna på framkåpan styr kylande luft mot förarens ben för att öka komforten. Sadelhöjden är justerbar i två lägen (830/850mm) för att anpassa benutrymmet, och vindrutan/kåpglaset är också justerbart. Dessutom erbjuder Ducati Performance-katalogen som tillbehör en högre sadel (870 mm) och även en sänkt till 810mm. På S-versionen, tack vare semi-aktiva DSS (Ducati Skyhook Suspension) och Minimum Preload-systemet, är det möjligt att sänka sadelhöjden ytterligare, till 790 mm.
Basmodellen kommer med en fullt justerbar Marzocchi-gaffel och Sachs-dämpare med 170 mm fjädringsväg. S-modellen å andra sidan har Ducati Skyhook Suspension, som nämnts tidigare. Multistrada V2 är utrustad med en 19-tums framfälg och en 17-tums bakfälg med gjutna fälgar och Pirelli Scorpion Trail 2-däck.
Motorcykeln har en 5-tums TFT-skärm tillsammans med ett omfattande elektroniksystem med ett antal förarhjälpmedel. Ducati erbjuder flera körlägen: Sport, Touring, Urban, Enduro och Wet. Dessa lägen anpassar bland annat nivåerna av ABS och traction control (båda lutningskänsliga), wheelie control och motorbroms. Dessutom kan föraren välja mellan visningslägena Road, Road Pro och Rally för att anpassa instrumenteringens information efter körningen.
Rek cirkapris från:
Multistrada V2 = 178.000 sek
Multistrada V2 = 238.900 nok