Ducati har lyft skynket av sin nya Streetfighter V4, en motorcykel som hämtar inspiration och teknik direkt från den tidigare presenterade superbiken Panigale V4. Enligt Ducati har den nya modellen förbättrade elektroniska system, uppdaterad aerodynamik, ett omarbetat chassi och ännu mer kraft.
2025 års Streetfighter V4 är, enligt Ducati, inte bara den mest avancerade och snabbaste streetfighter de någonsin tillverkat, utan också den vackraste. Denna hypernaked väger 189 kg och drivs av en 214 hk stark Desmosedici Stradale-motor. Med ”winglets” och ett elektronikpaket som Ducati beskriver som världsunikt, kombineras avancerad prestanda med stil.
Superbike-teknik för vägen
Streetfighter V4 har en ännu närmare koppling till Panigale V4 än tidigare versioner. Motorn är identisk vad gäller konfiguration, med undantag för ett mindre justerat insug som påverkar effekten en aning. Chassit och de elektroniska systemen är i stort sett oförändrade från Panigale, och Ducati har för första gången valt att överföra superbike-teknologi till en naken hoj utan kompromisser. Resultatet? Superbikens köregenskaper möter den nakna hojens komfort och körglädje.
Med ett effekt-/viktförhållande på imponerande 1,13 hk/kg, möjliggjort av en lättare och kraftfullare motor (+6 hk), är Streetfighter V4 optimerad för både bana och väg. Den kommer med Öhlins Smart EC 3.0 fjädring, Ducati Vehicle Observer (DVO)-systemet och det nya Race eCBS bromssystemet, vilket ska göra den ännu snabbare, smidigare och säkrare att köra, inte minst vid bankörning. Samtidigt erbjuder den förbättrad komfort och hanterbarhet för vardagskörning.
Desmosedici Stradale – en motor med MotoGP-rötter
Motorn hos nya Streetfighter V4 är en 1103 cm3 Desmosedici Stradale, samma som hos Panigale V4, med endast mindre justeringar för att optimera effektkurvan. Den uppges everera 214 hk vid 13 500 rpm och ett maximalt vridmoment på 120 Nm vid 11 250 rpm. För den som söker ännu mer prestanda sägs Ducati Performance by Akrapovič racingavgassystem höja effekten till 226 hk.
Motorn är dessutom med variabla insugstrattar, vilket enligt Ducati förbättrar både maximal effekt och körbarhet. Andra komponenter, såsom kamprofiler och oljepump, är hämtade från Panigale V4 R och Superleggera V4.
Avancerad aerodynamik och elektronik
Trots avsaknaden av några egentliga kåpor att tala om har Streetfighter V4 avancerad aerodynamik, inklusive biplanvingar som uppges generera 17 kg marktryck vid 270 km/h. Den har också ett fullt paket av elektroniska hjälpmedel: fyra körlägen (Race, Sport, Road, Wet), kurv-ABS, traction control, wheelie control, slide control och en quickshifter. Ducati har även integrerat sitt DVO-system och ett femstegssystem för bromsjustering.
Alla dessa funktioner kan styras via en ny 6,9-tums TFT-skärm som anpassar visningen efter valt körläge.
Komfort och tillgänglighet
För ökad komfort har Ducati reviderat designen av sadeln och bränsletanken, vilket ska ge bättre kontroll vid inbromsning och svängar. Styrets och fotpinnarnas placering har justerats för att erbjuda bättra komfort vid längre körsträckor utan att tumma på sportigheten. Dessutom har ”smarta” luftkanaler lagts till för att leda bort värme från förarens ben.
Nya Streetfighter V4 lanseras i mars 2025 och erbjuds i två versioner: V4 och V4 S. V4 S-versionen har Öhlins fjädring, styrdämpare, smidda fälgar och ett litiumbatteri. Båda versionerna levereras som ensitsiga, med passagerarsats som tillval.
Rek cirkapris Sverige
Streetfighter V4 = 270.000 sek
Streetfighter V4 S = 302.000 sek
Rek cirkapris Norge
Streetfighter V4 = 385.100 nok
Streetfighter V4 S = 422.600 nok