Ducati inleder en ny era för sina tvåcylindriga motorcyklar och lanserar nya modellerna Panigale och Streetfighter V2 – de första motorcyklarna som utrustas med den nya V2-motorn som vi publicerade en artikel om tidigare.

Helt nya Panigale V2 markerar början på en ny era för Ducatis sportmotorcyklar. Baserad på den nya V2-motorn, som är betydligt lättare än den tidigare Testastretta-motorn, når motorcykeln, tack vare en allmän optimering av komponenterna, en imponerande vikt på endast 176 kg körklar. I denna konfiguration levererar V2-motorn 120 hk och ett maximalt vridmoment på 93,5 Nm. 

01 NEW ENGINE V2 UC716648 High

LÄS VÅR ARTIKEL OM NYA V2-MOTORN: LÄNK

Ducati Panigale V2 markerar ett epokskifte i historien för företagets tvåcylindriga sportmotorcyklar. Den här modellen för vidare arvet från ikoniska modeller som 748, 848 och 959, och behåller den sportiga känslan, men sägs addera en lättkörd karaktär och en ännu större körglädje på vägen.

01 MY25 PANIGALE V2 STUDIO 4 UC719931 High

Den nya tvåcylindriga Panigale är en helt omdesignad motorcykel. Tack vare den nya 90° V2-motorn och monocoque-ramen (som väger bara 4 kg) har den blivit den lättaste Panigale hittills – faktiskt 15 kg lättare än föregående modell i V2 S-versionen.

Lätthet, intuitivitet, ett generöst effektregister vid låga varvtal och massor av kraft på höga varvtal, design och teknisk utrustning är de främsta egenskaperna hos nya Panigale V2.

Den elektroniska utrustningen är omfattande och inkluderar bland annat en 6-axlig IMU, traction control, motorbromskontroll, anti-wheelie och Sport-ABS med en slide-by-brake-funktion. Allt styrs av fyra körlägen som föraren kan anpassa helt efter sina önskemål.

02 MY25 PANIGALE V2 STUDIO 2 UC719929 High

Designen av Panigale V2 är inspirerad av Panigale V4. Insidan av kåpans sidor har ett passivt ventilationssystem som leder in frisk luft mot föraren och samtidigt leder bort den varma luften från kylaren.

Fronten har tydliga referenser till Panigale V4, med en Full-LED-strålkastare och dubbla DRL. Bränsletankens design, noggrant utformad i storlek och form för att stötta föraren vid framförallt mer aktiv körning, påminner också om Panigale V4 och är anpassad efter den nya basen och en ny ergonomisk förartriangel. Detta har utvecklats för att minska belastningen på handlederna och samtidigt ge en utmärkt körkänsla vid kurvtagning.

08 MY25 PANIGALE V2S DINAMICHE 14 UC719932 High

Bakdelen har även fått en designbehandling inspirerad av dess större syskon, som i sin tur är tydligt inspirerad av 916. LED-baklyset är delat i två delar. Avgassystemet, som avslutas med två ljuddämpare placerade under sadeln, knyter an till Panigales racingarv och understryker motorcykelns sportiga själ.

03 MY25 PANIGALE V2 STUDIO 6 UC719930 High

De nya ekerfälgarna med en ”Y”-profil är en modern tolkning av den ikoniska Marchesini-designen med tre ekrar, där den svarta färgen skapar en kontrast mot den helröda Ducati-lacken.

Det finns två Panigale V2-versioner, som främst skiljer sig åt i fjädringskomponenterna. Panigale V2 är utrustad med en Kayaba-stötdämpare och en Marzocchi-gaffel, medan Panigale V2 S har Öhlins-fjädring. Båda versionerna är utrustade med ett komplett Brembo bromssystem med M50 monoblock-ok och 320 mm skivor fram. Sanna supersportdäck är monterade, med dimensionerna 120/70-17 fram och 190/55-17 bak.

DUCATI STREETFIGHTER V2

Ducati har nu också skapat vad som uppges vara den lättaste Streetfighter-modellen: en spännande naken motorcykel för landsvägkörning som även lär vara högpresterande på banan. Formeln är i grunden enkel: en V2 890 cm3 motor, Panigale V2-chassi, en vikt på 175 kg, brett styre och inga kåpor som skymmer körupplevelsen.

04 MY25 STREETFIGHTER V2S STUDIO 9 UC719926 High

Den nya Streetfighter V2 är den lättaste Streetfighter Ducati någonsin skapat (18 kg lättare än föregående modell) tack vare ett chassi baserat på en mycket lätt monocoque-ram och den nya 90° V2-motorn. Resultatet lär vara en motorcykel som är smidig men samtidigt stabil och exakt i höga hastigheter, lika högpresterande på banan som föregångaren, men betydligt mer njutbar och rolig för landsvägkörning och vardagsbruk.

05 MY25 STREETFIGHTER V2S STUDIO 7 UC719927 High

Mer intuitiv att köra, livlig och spännande tack vare V2-motorns lätthet och vridmoment. 

Designen hos nya Streetfighter V2 förstärker de typiska stildragen för Ducatis Streetfighter-familj, där avsaknaden av kåpor framhäver den mekaniska grunden från den Panigale-supersportmodell som den härstammar från. Fronten har ett distinkt utseende, med en LED-strålkastare och DRL.

06 MY25 STREETFIGHTER V2S STUDIO 11 UC719928 High

Bränsletanken, sadel och bakpartiet, och aluminiumfälgarna är desamma som hos Panigale V2.

LÄS VÅR ARTIKEL OM NYA V2-MOTORN: LÄNK