Ducati fortsätter att tro på och investera i 90° V-twin-motorn, som kännetecknat några av de mest ikoniska motorcyklarna från den italienska tillverkaren i Bologna och som har varit med och säkrat över 400 segrar och 1000 pallplatser i mästerskap för serieproducerade motorcyklar. Enligt Ducati är den nya V2-motorn den lättaste tvåcylindriga motorn företaget någonsin har tillverkat, och fortsätter en tradition som började med Pantah och utvecklades genom Desmodue, Desmoquattro, Testastretta och Superquadro.
Nya V2 är designad för att ge maximal körglädje genom ett vridmoment som är kraftfullt vid alla varvtal och en sportig prestanda på höga varvtal.
Med denna nya motor bekräftar Ducati sitt engagemang för sin fortsatta motorutveckling, vilket har tagit form genom lanseringen av fyra helt nya motorer under bara sju år: från Desmosedici Stradale till Superquadro Mono, från V4 Granturismo till denna nya V2.
Ducati påpekar att varje motor är utvecklad med de tekniska lösningar som är bäst lämpade för dess avsedda användningsområde. Den nya tvåcylindriga motorn är Euro5+-godkänd, har en cylindervolym på 890 cm3, är utrustad med IVT-systemet (Intake Variable Timing) för variabel ventilkontroll och aluminiumfoder, och uppges väga in på 54,4 kg. Detta gör den till den lättaste i Ducatis sortiment, där den väger 9,4 kg mindre än Superquadro 955, 5,9 kg mindre än Testastretta Evoluzione och 5,8 kg mindre än Scrambler Desmodue.
Ventilstyrningen via fjädrar, som introducerades med V4 Granturismo och bekräftas på nya V2, sägs bidra till en motor som erbjuder jämn gång vid låga varv och låga underhållskostnader. Ducati anger att ventilspel behöver kontrolleras endast var 30 000 kilometer, vilket gör intervallet till ett riktmärke inom kategorin.
Ducati framhåller att arkitekturen hos nya 90° V2-motorn kombinerar lätthet och hög prestanda. Denna motorkonstruktion ger en smal profil och en kraftfull, balanserad effektleverans som eliminerar behovet av balansaxlar för att motverka vibrationer. Cylindrarna är bakåtvinklade med en lutning på 20° för att optimera viktfördelningen, något Ducati menar förbättrar körglädjen och motorns flexibilitet.
Ducati har även tagit fram två olika konfigurationer av V2, där den ena levererar 120 hk och den andra 115 hk vid 10 750 varv/min, med maximalt vridmoment på 93,3 Nm respektive 92,1 Nm vid 8 250 varv/min. Motorcykeln kan, med racingavgassystem för banbruk, nå upp till 126 hk och 98 Nm med en viktminskning på 4,5 kg. Hos den starkare versionen förstärks vevstaken och svänghjulet för att klara mer krävande körförhållanden, med en ökning av rörelseenergin som ger mjukare gång vid låga varvtal.
IVT-systemet säkerställer, enligt Ducati, en jämn vridmomentkurva även på låga varvtal och en snabb respons vid gaspådrag. Detta system gör att motorn levererar över 70 % av sitt maximala vridmoment redan vid 3 000 varv/min och aldrig sjunker under 80 % mellan 3 500 och 11 000 varv/min.
Ducati uppger att för att optimera motorprestandan har vippbryggorna för insugsventilens öppning en DLC-behandling (Diamond-Like Carbon), precis som hos Desmosedici MotoGP-motorerna. Distributionen styrs av kedja, medan ventilåtergången sker via fjäderstyrning. Insugsventilstängerna är ihåliga, vilket enligt Ducati bidrar till högre effektivitet i distributionssystemet tack vare en viktminskning på 5%. Ventilerna är å sin sida krombelagda.
Ducati uppger att effektmatningen sker genom ett cirkulärt gasspjäll med en diameter på 52 mm, kompletterat med en injektor för undergasspjället som styrs av ett ride-by-wire-system. Detta system har fyra olika körlägen, Power Modes, vilket gör det möjligt att anpassa effektleveransen efter olika körsituationer och motorcykelns avsedda användningsområde. Ducati förklarar att systemet kan variera vridmomentkapaciteten växel för växel genom specifika inställningar, vilket ger den mest passande gasresponsen för varje växel.
Motorn kommer med en knackningssensor i båda versionerna, vilket säkerställer att motorn kan köras utan att driftsäkerheten påverkas även om högoktanigt bränsle inte finns tillgängligt. Detta gör det möjligt att resa tryggt även i länder där högkvalitativ bensin kan vara svårt att få tag på.
Ducati anger också att nya V2-motorn har ett bypass-system för insugsluften. En kanal sammankopplar luftburken och insugskanalerna för de två cylindrarna nära insugsventilen, vilket sägs förbättra luft/bränsle-blandningen för ökad bränsleeffektivitet. Ducati menar att detta gör motorn mer effektiv vid förbränning, minskar bränsleförbrukning och skadliga utsläpp, och ökar jämnheten i effektleveransen.
Cylinderfodrens tunnväggiga konstruktion sägs ge effektiv värmeväxling med kylvätskan, medan en vatten/olja-värmeväxlare, placerad mellan cylindrarna, eliminerar behovet av en oljekylare, vilket minskar vikt och storlek.
Den nya 8-skiviga slirkopplingen, baserad på den senaste versionen som används av Testastretta 11°, dämpar det bakåtriktade vridmomentet vid stängd gas och nedväxling, vilket ökar stabiliteten hos motorcykeln under mer intensiva bromsmanövrar.
Motorblocken, som framställs genom pressgjutning, är utformade så att kylkanalerna omsluter cylinderfodren. Precis som hos Superquadro-motorn har nya V2 aluminiumfoder, som monteras i vevhuset under de första monteringsfaserna. Enligt Ducati ger denna konstruktion fördelen att cylindertoppen kan fästas direkt på vevhuset, vilket förenar behovet av strukturell styvhet med betydande fördelar i form av kompakt design. De tunna fodren möjliggör dessutom en effektiv värmeväxling med kylvätskan som flödar längs väggarna.
V2-motorns kompakta dimensioner tillåter en mer kompakt motorcykeldesign, tack vare att vattenpumpen är placerad på toppen av den främre cylindern. Denna placering minimerar behovet av exponerade gummislangar i kylsystemet, vilket ger ett stilrenare utseende på motorcyklar där motorn är synlig.
Av samma skäl har den nya tvåcylindriga motorn en vatten/olje-värmeväxlare placerad mellan cylindrarna, vilket eliminerar behovet av en separat oljekylare, till förmån för minskad storlek och vikt och även en motor med ett mer stilrent utseende.
Precis som hos nya Panigale V4 kommer växellådan med andra generationens Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. Denna version av DQS använder en strategi som helt bygger på växelsensorn, vilket möjliggör användning av pedal utan mikrobrytare. Ducati framhåller att denna lösning ger föraren en mer direkt känsla, med kortare rörelse och utan den typiska "gummieffekten" som är vanlig hos traditionella quickshifters, samt underlättar att hitta neutralen.
Ducati meddelar också att nya V2-motorn kommer att finnas i en version med reducerad effekt, avsedd för motorcyklar som riktar sig till A2-körkortsinnehavare.
De första Ducati-motorcyklarna med nya V2-motorn kommer att presenteras i samband med Ducati World Première tisdagen den 5 november kl. 18:00.