Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

I syfte att ytterligare betona sin sportiga attityd kommer nya Multistrada V4 Pikes Peak med ett brett utbud av komponenter av kolfiber utöver Akrapovič titan- och kolfiberljuddämpare (godkänd för landsvägsbruk). Andra utmärkande estetiska inslag är lågt rökfärgat kåpglas, Öhlins framgaffel med guldanodiserade ben, tvåfärgad svart och röd sadel prydd med V4-loggan och Ducati Corse-märket applicerat på "näbben".

I direkt jämförelse med Multistrada V4 har Multistrada V4 Pikes Peak reviderats avsevärt. Först och främst har den fått ett 17” framhjul (istället för 19”), där de smidda aluminiumhjulen från Marchesini (2,7kg lättare än hjulen hos Multistrada V4 S) är skodda med sportiga däck (120/70 fram; 190/55-17 bak), vilket bidrar till minskningen av den totala viktmängden på 4 kg jämfört med Multistrada V4 S. Dessutom borgar Öhlins Smart EC 2.0-fjädring för bättre fjädringsprestanda vid sportigare körning, genom användningen av ett "händelsebaserat" läge, samma som hos Panigale V4 S och Streetfighter V4 S, som automatiskt justerar inställningen efter förarens körstil.

Multistrada V4 Pikes Peak ärver den senaste generationens elektroniska paketet från Multistrada V4 S, som bland annat inkluderar den standardiserade radartekniken både fram och bak, som erbjuder Adaptive Cruise Control (ACC) och Blind Spot Detection (BSD).

6,5” TFT-instrumenteringen, som är standard på Multistrada V4 Pikes Peak, låter användaren se GPS-navigatorn tack vare det avancerade Ducati Connect-systemet, som gör det möjligt att spegla förarens smartphone.

Bromssystemet hos nya V4 Pikes Peak härstammar direkt från det hos Panigale V4. Frambromsen inkluderar 330 mm diameter stora bromsskivor och Brembo Stylema monoblock bromsok, som Multistrada V4 S, och belägg från Panigale V4. Bak sitter en 265 mm bromsskiva och ett Brembo flytande bromsok.

Nya Multistrada V4 Pikes Peak har även fått dedikerade förarergonomi, speciellt designad för att säkerställa maximal kontroll och optimera nedläggningsvinklar. I jämförelse med Multistrada V4 har körställningen blivit helt uppdaterad: fotpinnarna är placerade högre och flyttade bakåt för att öka den maximala lutningsvinkeln, medan styret är lägre och smalare.

Nya Ducati Multistrada V4 Pikes Peak drivs av V4 Granturismo-motorn på 1160 cm3, som uppges erbjuda 170 hk som bäst med ett maximalt vridmoment på 125 Nm vid 8 750 varv/minut. Denna motor, speciellt designad av Ducati för Multistrada V4-familjen, uppges väga endast 66,7 kg.

 

Cirkapris Sverige: 299.000 Sek

Cirkapris Norge: 379.000 Nok