KTM 690 Enduro R och 690 SMC R - 2021

KTM har presenterat 2021 års 690 Enduro R och 690 SMC R. 

KTM 690 ENDURO R är en motorcykel för dig som i första hand anser att vägen börjar där asfalten tar slut. Inför 2021 har offroadhojen fått en del nytt.

 

Kurv-ABS (vilket innebär att ABS-funktionen även fungerar då motorcykeln lutar i kurvor), offroad-ABS, antispinn och ”Motor Slip Regulation ” (MSR) säkerställer anpassningsbar inställning för olika typer av körförhållanden. Modellen kommer även med WP XPLOR-fjädring (Hämtad från Enduro-sortimentet och anpassad speciellt för KTM 690 ENDURO R). Toppeffekten uppges vara 74 hk och max vridmoment 73,5 Nm.

 

KTM har lagt till förbättrad körlägesfunktionalitet som manövreras från styret: STREET-läget möjliggör två-kanals ABS både på fram och bak. OFFROAD-inställningen kopplar från ABS-funktionen bak för körning i terräng med lågt däckfäste. ABS-systemet i sig drar nytta av en ny moduleringsenhet för att bättre reglera kraften och appliceringen av den nödvändiga bromskraften, vilket också innebär att den kan aktiveras "i farten" och det inte längre finns något behov av en "ABS-dongel".

Den nya instrumentpanelen har en ABS-knapp som ger ett snabbt sätt att stänga av förarhjälpen. Samma display visar nu motorvarvtal och växelläge. 

2021 års KTM 690 SMC R är en busmaskin för dig som i första hand gillar att sladda fram på asfalten. Ramen är en krom-molybden stålrörs-konstruktion. Modellen kommer vidare med WP APEX-fjädring, målmedveten supermoto-ergonomi och elektroniska ABS-lägen som ”Cornering” och Supermoto-läge (ABS-deaktivering hos bakhjulet för feta sladdar).

2021 års KTM 690 SMC R har samma nya ABS-modulator som KTM 690 ENDURO R, vilket möjliggör justering "i farten", liksom den nya instrumenteringen.

För 2021 har bromssystemet uppdaterats. Den senaste generationens Brembo M 4.32 monoblock-bromsok ska höja ribban ytterligare vad gäller bromsprestanda, med en 320 mm främre bromsskiva (240 mm bak). Resultatet sägs även vara ännu bättre kontroll och fingertoppskänsla.

Precis som sin LC4-kusin får KTM 690 SMC R en kosmetisk makeover.

Dessutom har en nyspecificerad katalysator installerats hos ljuddämparen, som gör att båda LC4-maskinerna lever upp till Euro5 avgaskrav. Båda modellerna finns även i 35 kW-utförande för A2-körkorts-innehavare.