Honda presenterar ytterligare sju 2021-modeller

Tidigare i år presenterade Honda elva uppdaterade och nya 2021-modeller. Nu fyller den japanska tillverkaren på med ytterligare sju modeller för den europeiska marknaden.

Här följer en kortare presentation av respektive 2021-modell:

SH350i

En ny, starkare 350cm3 ”eSP+”-motor innebär att SH350i ersätter SH300i som toppmodellen inom SH-familjen. Förutom den större motorn ger även förbättringar av både luftintag och kylning ännu skarpare acceleration och klassledande toppeffekt.

SH350i har också en fått ny LCD-instrumentering och ny muskulös design; där varningsblinkers och ett USB-uttag nu gör sällskap med Honda Smart Key och Honda Selectable Torque Control för att ytterligare öka säkerheten och användarvänligheten.

SH Mode

I andra änden av SH-sortimentet drivs den snygga instegsmodellen SH Mode av en ny, starkare eSP+-motor för 2021, som kan leverera enastående bränsleekonomi med 47,6 km/l,  och sitter monterad i en ny, lättare ram.

Användbarheten förstärks med ett större golv, USB-uttag , större förvaringsutrymme(med större utrymme under sadeln och nytt handskfack) och Honda Smart Key, medan det estetiska förhöjts med en nydesignad front och LED-strålkastare,  plus nya snygga hjul.

PCX125

Den näst mest sålda skotern i Europa i år, nya 2021 års PCX125 drivs av en starkare och bränslesnålare eSP+ fyrventils, vattenkylda motor som nu har Hondas valbara vridmomentskontroll ”Honda Selectable Torque Control” (HSTC).

Helt nya kåpan ger ett futuristisk utseende, som flödar fram från den omdesignade LED-strålkastaren, komplett med signatur-ljus, till X-format bakljus.

En ny lättare stålram främjar smidig hantering, medan längre och större dubbla bakre stötdämpare och nya hjul med större däck ger en bekvämare, tryggare körning. Det praktiska förstärks ytterligare genom ökat förvaringsutrymme under sadeln (+2,4 liter till 30,4 liter)och ett USB-uttag.

Adventure-uppdateringar

Efter att de nya färgvarianterna tillkännagavs tidigare i år för CB500X och CRF1000L Africa Twin, får två av Hondas topp-tio-mest-sålda on-offroad-motorcyklar i Europa - NC750X och X-ADV - omfattande uppdateringar inför 2021.

NC750X

Hondas bränsleeffektiva, mångsidiga allroundhoj får uppdateringar hos motorn, chassi, styling och ökad användbarhet.

Toppeffekten hos den vätskekylda 750cm3 parallelltwin-motorn stiger till 43kW, samtidigt som rödstrecket flyttas upp med 600 varv/minut. En 6kg viktminskning och lägre utväxling för de tre första växlarna ger ytterligare sportigare känsla, liksom skarpare designlinjer och mer slimmade kåpor.

Tre förvalda körlägen (och en användaranpassad) jobbar tillsammans med den elektroniska gasregleringen ”Throttle by Wire” och låter föraren anpassa motorkaraktär och gasrespons, med respektive körläge  (Sport, Rain och Standard) som är kopplade till relevanta ”Dual Clutch Transmission” växlingsprogram.

NC750Xs välrenommerade användarvänlighet förbättras ytterligare genom en volymökning av förvaringsutrymmet till 23 liter, nytt kåpglas, fullfärgs LCD-instrumentering, USB-uttag och 30 mm lägre sadel;Hondas valbara vridmoments-inställningar erbjuder nu förbättrade nivåer av kontroll, och panikbroms-varningsljus är ytterligare en ny funktion, medan bränsleekonomin fortfarande är attraktivt låg med 28.3km/l.

X-ADV

Med sin häftiga styling och äventyrliga anda har X-ADV skapat ett unikt utrymme i motorcykellandskapet sedan lanseringen 2017. För 2021 får X-ADV en stor uppdatering med förbättringar av motor och chassitillsammans med nytt utseende och ny teknik.

X-ADV delar många av NC750Xs uppdateringar, med en sportigare körning med 3kW effektökning (till 43kW),optimerade utväxlingsförhållanden, omarbetad ram och 3kg viktreducering, plus förbättrad teknik i form av nya körlägen som verkar genom Throttle by Wire,  och förfinad funktion och inställningar hos Dual Clutch Transmission och Honda Valbar Torque Control.

Designen får ett ännu häftigare utseende, med dubbla LED-strålkastare; samtidigt som motorcykelns praktiska egenskaper också förbättrats, med ökat väderskydd från ett nytt kåpglas, ett nytt 1.2L handskfack, och ett större(22 liter)  förvaringsutrymme under sadeln som nu även rymmer ett USB-uttag.

X-ADV kommer också att erbjuda nya Honda Smartphone Voice Control system som standard. Tekniken tillåter förare att använda styrreglage och (via ett headset) röstkommandon för att styra viktiga funktioner hossin Smartphone, inklusive samtal, navigering, musik och meddelanden, via en skräddarsydd app. All information visas på den nya 5 tum stora TFT-skärmen.

Nakenmodeller -  Neo Sports Café-sortimentet vidarutvecklas

Neo Sports Café-serien förde in en ny identitet till Hondas nakna motorcykel-modeller 2017, med en unik blandning av caféracer-inspiration och ett framåtsträvande ultra-minimalistiskt utseende.

Efter de uppdateringar som redan aviserats för CB650R mellanvikt, uppdateras ytterligare två medlemmar av familjen för 2021.

CB1000R och CB1000R Black Edition

Flaggskeppet inom Neo Sports Café-sortimentet, CB1000R,  uppdateras med nya, ännu mer minimalistisk ochmålmedveten "framåtsträvande" styling. Den runda strålkastaren, nu inrymt i en dropp-formad lyktkåpa, är nu bakåtvinklad. Längre bak finner vi de nya, mer slimmade sidokåporna och den omdesignade bakramen. Nya sju-ekrade hjul lägger till ytterligare estetiskt touch.  

Nya CB1000R Black Edition förstärker det aggressiva stuket ytterligare, med ”Deep Graphite Black” färgschema och svart strålkastarhus, kåpglas, gaffel- och kylardetaljer, luftburkslock, avgas- och ljuddämpar-detaljer.

Fyrcylindriga CBR1000RR Fireblade-radmotorn har reviderade inställningar för bränsleinsprutningen, vilket ger smidigare kraftleverans och gasrespons. Både CB1000R och CB1000R ”Black Edition” kommer med Honda Smartphone Voice Control system, som ansluts till den nya fullfärgs 5-tums TFT-instrumenteringen.

CB125R

2021 års CB125R har en ny 4 ventils vätskekyld motor, som nu levererar maximala 11kW för A1-kategorin, och 1.2Nm ökat vridmoment. Som en världens första 125cm3-motorcykel, kommer CB125R nu med Showas”Separate Function Big Piston” (SFF-BP) USD-framgaffel som standard, som ytterligare förhöjer toppspecifikationen som inkluderar LED-lampor, LCD-instrumentering och ABS-system som jobbar tillsammans med en IMU, med 296mm flytande främre skiva och ett radiellt monterat fyrkolvs bromsok. 

Tidigare i år presenterades 2021 års CRF450R, CRF450RX, CB500F, CB500X, CBR500R, CB125F, CRF1000L Africa Twin, Forza 750, Forza 350, Forza 125 och MSX125 Grom.