Triumph Daytona Moto2 765

I samband med helgens MotoGP på Silverstone-banan i Storbritannien presenterade Triumph sin nya Moto2-specialversion av Daytona 765, som endast kommer att tillverkas i begränsad upplaga.

Triumph Daytona Moto2 765 är den senaste, kraftfullaste versionen av den ikoniska Daytona ännu, och har skapats för att markera det brittiska företagets engagemang i Moto2-världsmästerskapet efter att den engelska motorcykeltillverkaren tog över från Honda 2019 som den officiella leverantören av motorer till Moto2-mästerskapet.

Modellen kallas den "ultimata" Daytonan, och endast 765 numrerade exemplar kommer att göras tillgänglig för USA och Kanada, och ytterligare 765 för Europa, Asien och resten av världen.

Triumph Daytona Moto2 765 kommer med samma typ av motor som används av den nuvarande Moto2-mästerskapsledaren Alex Marquez, och uppges erbjuda en toppeffekt på 130 hästkrafter vid 12 250 varv/minut och maximalt vridmoment på 80 Nm vid 9 750 varv/minut.

Den nya motorn ska ge race-utvecklad kraft och prestanda för vägen, med en avancerad ECU från Street Triple RS. Motorn varvar också 600 varv/minut högre än Street Triple RS-motorn, med rödstrecket nu uppe vid 13 1350 varv/min.

Modellen kommer med följande godsaker:

-TFT-instrument i fullfärg

-Fem körlägen, inklusive bankörnings-läge

Triumph Shift Assist, upp- och ner quickshifter

-Insugsventiler av titan

-Starkare kolvar

-MotoGP-specade DLC-belagda kolvbultar

-Nya kamprofiler

-Nydesignat insug

-Ökat kompressionsförhållande.

-Avgassystemet använder en Moto2-inspirerat Arrow-ljuddämpare av titan.

-Brembo Stylema-bromsar

-Pirelli Diablo Supercorsa SP-däck

-Öhlins-fjädring

Modellen kommer vidare med TFT-instrumentering, ride-by-wire och fem körlägen - Regn, väg, sport, bana och förar-konfigurerbar, - som alla justerar motorkaraktär, inställningar för antispinnsystemet och ABS-inställningar för att passa körstil och vägförhållandena.

Vidare har modellen toppats med Brembo Stylema-bromsar, Pirellis Diablo Supercorsa SP-däck, och Öhlins-fjädring fram och bak - 43 mm NIX30-framgaffel och TTX36-stötdämpare - båda fullt justerbara.

MOTORTYP Vätskekyld, 12V, DOHC, 3-cylindrig radmotor

KAPACITET 765 cm3

MAX EFFEKT 130 Hk vid 12 250 varv/minut

MAX TORQUE 80 Nm vid 9 750 varv/minut

BRÄNSLESYSTEM Multipunkts sekventiell elektronisk bränsleinsprutning med SAI Elektroniskt gasreglage.

AVGASSYSTEM 3-1 avgassystem. Avgassystem i rostfritt stål. Titan-ljuddämpare.

KOPPLING våt, flerskivig

VÄXELLÅDA 6-stegad med Triumph Shift Assist

RAM Aluminium ”beam twin spar” med 2-delat högtrycks-formgjuten bakram

HJULBAS 1379mm

SVINGARM Dubbelsidig, gjuten aluminiumlegering

FRAMHJUL Gjuten aluminiumlegering 5-ekrar 17 x 3,5 tum

BAKHJUL Gjuten aluminiumlegering 5-ekrar 17 x 5,5 tum

FRAMDÄCK 120/70 ZR17

BAKDÄCK 180/55 ZR17

FRAMFJÄDRING Öhlins 43 mm upp-och-ner-vänd NIX30 framgaffel med justerbar fjäderförspänning, retur- och kompressionsdämpning

BAKFJÄDRING Öhlins TTX36 dubbelrörs stötdämpare med piggyback, justerbar retur- och kompressionsdämpning

FRAMBROMS Dubbla Brembo Stylema, 4-kolvs radiella mono-block bromsok, 310 mm flytande skivor, Omkopplingsbar ABS

BAKBROMS Brembo bromsok med enkel kolv, 220 mm skiva, Omkopplingsbar ABS

BREDD STYRE 718mm

Höjd utan speglar 1105mm

SADELHÖJD 822mm

BENSINTANK 17.4L

VIKT anges ej

Pris Inte känt i skrivande stund

LÄNK: MER INFO