Idag har Suzuki presenterat en ny version av sin populära högfartsmaskin Hayabusa.

Under årens lopp har undertecknad provkört otaliga nya motorcykelmodeller. En del sätter tydligare spår i minnet än andra. Intrycken från provkörningen av Hayabusa i norra Spanien i samband med världslanseringen 1999 sitter kvar tydligt i minnet. I synnerhet då jag och några av mina kollegor, likt en ringlande orm, lämnade Catalunya-banan för att kontrollera toppfarten på en betal-motorväg. En av mina kollegor hade en systemkamera monterad på tanken, och på bildbeviset som publicerades i tidningen, syns mätarens nål peka på en bit över 300 kilometer i timmen. Sedan dess har modellen inte blivit snabbare (i alla fall inte i serietillverkad form). Däremot har den förädlats på annat vis. Nu är det dags igen.

Försäljningen av den första generationens Suzuki Hayabusa översteg 115.000 enheter. En fullständig modelluppdatering under 2008 behöll alla kännetecknade funktioner hos ursprungliga Hayabusa, samtidigt som motorns slagvolym ökades tillsammans med implementeringen av nya funktioner som bland annat bestod av en djärvare design.

 

Ytterligare förbättring av prestandan under 2013 innebar bland annat uppgraderade frambromsar och introduceringen av låsningsfria bromsar (ABS). Dessa nya funktioner hjälpte till att sälja ytterligare 74,100 enheter under den andra generationens livslängd, vilket innebär att den totala försäljningen av Hayabusa ökade till mer än 189.000 enheter.

Designkonceptet för nya Hayabusas styling kallas "The Refined Beast".  Målet var att visuellt lyfta fram den intelligens som ingår i de elektroniska styrsystem som förbättrar körupplevelsen, och som skickligt gifter sig med den djärva stylingen som anstår denna magnifika best vars hållning skriker av kraft, prestanda, balans och viktiga förmågor. Resultatet är en hyllning till den japanska pilgrimsfalk (som kan dyka i en hastighet på över 300 km/h) från vilken Hayabusa hämtat sitt namn.

Bland annat innebär den nya designen att 2021 års Hayabusa fått ett aggressivare stuk, med en front med ett nytt utseende som framhävs genom sin snävare, djärvare nya strålkastardesign och positionslampor med integrerade blinkers, högsvepande bakdel, nya bakre kombinationsljus. Vidare finner vi ny backspegel-design, och nya 7-ekrade hjul.

Instrumenteringen har fått ett nytt modernt utseende och utökad funktionalitet. Detta inkluderar en ny TFT LCD-skärm mellan den stora analogt visande varvräknaren och hastighetsmätaren, som har en aktiv data-display  vilken erbjuder aktuell info av motorcykelns körstatus.

Motormässigt ärver den nya versionen Hayabusas legendariska högpresterande 1 340cm3 vätskekylda radfyra, samtidigt som den implementerar finesser som ytterligare ska förbättra effektiviteten och hållbarheten. Modellen har bland annat fått nya kamprofiler, större luftburk, och ett nytt avgassystem som sägs bidra till förbättrad effekt på botten- och mellanregistret och ökat vridmoment, och även till att uppfylla utsläppsnormerna enligt Euro 5. 

2021 års Hayabusa använder en ny version av Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), en samling av elektroniska system som syftar till att optimera prestandaegenskaperna och göra Hayabusa mer kontrollerbar och förutsägbar. 

Andra nyheter är fullt justerbar 43mm inverterad KYB-framgaffel och KYB stötdämpare, vilket båda har uppdaterats för att bättre absorbera stötar och ge bättre stabilitet rakt fram.

Fram finner vi dubbla 4-kolvs Brembo Stylema bromsok och 320mm bromsskivor, som ska förbättra bromseffektiviteten, medan nya Bridgestone BATTLAX  HYPERSPORT S22 ska ge bättre grepp, hantering och hållbarhet. Styret har vinklats så att handtagen sitter 12mm närmare föraren, vilket sägs förbättrar komforten avsevärt, minska tröttheten och förbättra hanteringskontrollen.

Andra egenskaper:

- Motion Track Traction Control System (10 lägen + OFF)

- Effektlägesväljare  (3 lägen)

- Dubbelverkande Quick Shift-system  (2 lägen + OFF)

- Anti-lift Control System (10 lägen + OFF)

- Motorbroms-kontrollsystem    (3 lägen  +  AV)

-Aktiv hastighetsbegränsare

-Launch Control System (3 lägen)

-Nödstoppssignal

-Suzuki Easy start system

-Low RPM Assist

-Farthållare

-Kombibroms-system

-Motion Track Brake  System

-Lutningsavkännande kontrollsystem  

-Hill Hold

 

 


Reportage

Fler artiklar

BMW Motorrad har lanserat nya F 900 GS, som ersätter F850GS. Det betyder omfattande förändringar. Inte minst har formatet slimmats och vikten...

Att resa med motorcykel betyder enorm frihet att parkera och stanna i stort sett när som helst utan allt för mycket strul. Nu börjar det dra ihop...

Här hemma i Sverige finns otaliga spännande vägar och resmål. Men för dig som inte kan få nog av läckra, till synes oändligt välkurvade vägar, är en tur i...

Sport

Fler artiklar