Förra året introducerade Husaberg sin nya revolutionerade motor där cylindern är framåtlutad med 70 graders vinkel, i samband med lanseringen av de nya enduromodellerna FE450 och FE570. Dessa gillades skarpt av mig. Dessutom har det rosats av press och användare över hela världen, och resultaten inom enduro VM har inte låtit vänta på sig.

 

Nu är tiden mogen för Husaberg att utöka modellprogrammet med enduromodellen FE390, Supermoton FS570 och Cross Countrymodellen FX450. Här kan du läsa mina omdömen om FE390 som jag fick i samband med den internationella presentationen i spanska Igualada.

engine_cut

Den nya generationens motor från Husaberg har en helt ny utformning som framförallt påverkar motorcykelns hanterbarhet mycket positivt. Genom att placera vevpartiet så nära motorcykelns viktcentrum som det bara är möjligt minskar motorns gyrokrafter och motorcykelns hanterbarhet påverkas mycket positivt. Det kommer dig som förare till gagn vid exempelvis tajta kursförändringar, framförallt i högre hastighet.

Jämför du den nya motorgenerationen med äldre motorer från Husaberg kommer du snart se en hel del förändringar. Förutom att cylindern är framåtvinklad i 70 graders vinkel har vevhuset flyttats 100 millimeter uppåt och 160 millimeter längre bak. Dessutom finner du enbart en kamaxel. Detta bidrar i sin tur till ytterligare minskade gyrokrafter samtidigt som motorn blivit kompaktare och lättare, än om motorn varit med dubbla kamaxlar. Toppen rymmer fyra ventiler varv insugsventilerna är tillverkade av titan.

fb_200906028_mon0015

Tiden för kickstart är historia och här är det elstart som gäller för hela slanten. Generatorn levererar 210 watt och laddar batteriet redan på tomgång, vilket borgar för att elstarten har gott om kraft att dra igång bränslemotorn i alla situationer.

fb_20090628peu_037p

Dubbla oljepumpar finns. En av dessa trycker in den smörjande och kylande oljan i topp och cylinder. Den andra suger tillbaka oljan från toppen ner till den sexstegade växellådan.

Kopplingen manövreras hydrauliskt och är precis som växellådan föredömligt lättmanövrerad och distinkt. Kopplingsreglaget är av Flex-modell och går att föra fritt framåt närmare 90 grader, vilket minskar risken att det brister vid en marksyning.

fb_200906028_mon0028

FE390 är i grund och botten baserad på samma koncept som FE450 och FE570. Den har framförallt skapats för att uppfylla omvärldens efterfrågan på en ännu smidigare och mer lättkörd enduromaskin än vad FE450 är. Husabergs målsättning är att du som kör FE390 ska matcha hanterbarheten hos de 250-kubiks fyrtaktare som finns på marknaden i dag.

Efter att jag först lärt känna den tuffa banan i sadeln på FX450 och FE450 är det äntligen min tur att dra ut i periferin med FE390. Förväntningarna är skyhöga. Efter att jag under några års tid haft KTM 450EXC som favorit för endurokörning. Efter provkörningen i samband med Six-Days i Serres, Grekland, förra året blev FE450 min favorit bland alla enduromaskiner jag provkört. Efter den här provkörningen är jag inte lika säker på vilken som är min favorit längre.

fb_200906028_mon0002

FE450 är en mycket lättkörd och framförallt fantastiskt smidig enduromaskin som passar perfekt för min körstil. Jag vill framförallt att motorcykeln ska vara smidig. Dessutom ska motorn vara stark men samtidigt inte slösa för mycket av förarens dyrbara energi.

I stora drag är FE390 identisk med FE450 och FE570. Motorn är den fantastiskt trevliga och väl fungerande fyrtaktsmotorn som vände upp och ner på enduromarknaden då den presenterades under hösten 2007. Cylinderdiametern är 95 millimeter precis som hos FE450. Däremot har slaglängden hos den nya vevaxeln kortats från 63,4 till 55,5 millimeter. Svängmassan har även ökats en del. För att kompensera det kortare slaget är vevstaken hos FE390 längre. Vevstakslagret är av en ny modell som förstärkts med en ny slags legering (DLC) för ännu bättre hållbarhet.

fb_200906028_mon0004

Resultatet av den förändrade borrningen och slaget är att slagvolymen minskat från 449,3 till 393,3 kubikcentimeter. Kolven är av ny modell och liksom FE450 har kolven fått en ny typ av oljeringar. Kolvringarna har förstärkts och en ny kamkedjesträckare sitter på plats (gäller samtliga 2010-modeller). Kompressionen har även sänkts i jämförelse med FE450, från 11,8:1 till 11,1:1.

Kamaxeln hos FE390 har nya kamtider och dessutom är fjädern för den automatiska dekompressionen av ny modell.

Bränsleinsprutningen från Keihin gör ett fantastiskt jobb att se till att motorn reagerar blixtsnabbt på minsta förändring hos gasreglaget, utan ryck och andra konstigheter. Givetvis har systemet anpassats till motorkonfigurationen hos FE390. På det här området har Husaberg lyckats marknadsledande bra.

fb_QD5B3087

Förutom att motorn tycks starta tämligen obekymrat i alla lägen (även efter att motorcykeln vänts upp och ned). När jag ger gas levereras motorkraften över ett jämnt och fint effektregister som inte suger musten ur mig i onödan. Samtidigt känns motorn potent och ser till att jag kommer upp för den ena branta uppförsbacken efter den andra utan större problem. Även när backarna är så pass branta att risken för att jag och motorcykeln ska slå runt baklänges är överhängande.

Under provkörningen har en liten omkopplare för olika program för insprutningens styrsystem monterats på styret. Som standard går det att välja mellan tre olika program (standard, mjuk, aggressiv). Detta är ett tillbehör som jag varmt kan rekommendera för dig som snabbt vill kunna förändra motorns karaktär beroende på förutsättningarna. Dessutom erbjuder Husaberg ett elektroniskt verktyg i tillbehörsprogrammet med vars hjälp du enkelt kan anpassa motorkaraktären med hjälp av en dator.

Precis som då jag kör FE450 så känns allt fullständigt självklart. Även fastän terrängen där vi kör är mycket olik de svenska förhållandena trivs jag och motorcykeln som fisken i vattnet. Enduroslingan som provkörningen äger rum på är mycket kuperad och jag får både kämpa med svårforcerade uppförsbackar med naturliga trapport och spännande utförsbackar där regnvattnet skapat en hel del djupa fåror som det gäller att hålla koll på.

Faktum är att körningen går oerhört mycket bättre än vad jag hade vågats hoppas på. Värmen är det största problemet för mig. Däremot klarar motorcykeln alla omgivningens utmaningar imponerande bra och inte en enda gång börjar kylvattnet att koka, i alla fall inte motorcykelns. Ännu viktigare är att dess smidighet gör att jag begår färre misstag vilket bidrar till att jag spar på kroppens energireserv, kan köra snabbare och dessutom känner mig säkrare som förare.

Något annat som känns självklart för mig är förarergonomin. Sadeln är lagom hård och med perfekt form. Styrets bred och position i relation till sadelns och fotpinnarnas placering samt utformning ger en för mig perfekt körställning. Motorcykeln upplevs som smal och tack vare en väl genomtänkt formgivning finns inga detaljer som sticker ut eller stör eller skaver på något vis.

fb_QD5B3120

Huvudramen av dubbel vaggramsmodell är tillverkad av krom-mollystål. En intressant detalj är bakramen som är tillverkad av en stryktålig och lätt plastmaterial som kallas PEX (cross-linked polythene). Här är det slut på att rikta skeva bakramar av aluminium. Praktiska grepp under sadeln underlättar vid exempelvis lyft av motorcykelns bakdel. Vidare demonteras sadeln snabbt och enkelt utan behov av verktyg tack vare ett smart utformat snabblås. Samtidigt sker byte av luftfiltret på extremt kort tid.

I samband med lanseringen av den nya motorn ökades även vinkeln på svingarmen i jämförelse med föregående modeller. Detta resulterade i 44 millimeters längre fjädringsväg vilket både ger ökad markfrigång och bättre markgrepp för bakdäcket. Med andra ord betyder det mer effekt i backen helt enkelt.

fb_200906028_mon0025

Fjädringskomponenterna från WP (samtliga FE-modeller av 2010 års modell) har fått nya grundinställningar till förmån för mer komfort och grepp för bakdäcket). Fjädringen jobbar mycket bra och sväljer såvål stora som små ojämnheter i både låg som hög hastighet. Komponenterna är fullt justerbara (bak erbjuds även justering av låg- och högfartskompression).

Stötdämparen är av PDS-modell vilket betyder att inget separat länkagesystem mellan svingarm och stötdämpare finns. Framgaffeln är av inverterad modell och med 48 millimeters innerben. Fram erbjuds 300 millimeters fjädringsväg och bak 330 millimeter.

fb_200906028_mon0023

Hos 2010 års FE-modeller har gaffelkronorna svarteloxerats och fått ökad offset från 19 till 22 millimeter.
Som grädde på moset har den redan mycket potenta tvåkolvsoket från Brembo fått nya bromsbelägg (Toyo B153) som ger ännu bättre bromsverkan än tidigare. Bak finner vi ett enkolvsok som greppar kring den 220 millimeter stora vågformade bromsskivan.

Tack vare motorns utformning och placering är de underliggande ramrören vinklade i en ovanligt snäll vinkel vilket ger ökad markfrigång. Hasplåten av plast är standard och fungerar som en slags pulka vid närkontakt med exempelvis stock och sten.

fb_200906028_mon0030

Bensintanken rymmer 8,5 liter och är konventionellt placerad framför sadeln. Till i år har bränsletanken kompletterats med en nivågivare samt indikering för låg bränslenivå. Genom en snillrik lösning där du vrider på nivågivaren 180 grader kan du själv välja om du vill att varningen för låg bränslenivå ska ske då mindre än två eller tre liter finns kvar i tanken. Delar av bensintanken fungerar även som luftburk. Tack vare luftburkens placering är luftfiltret väl skyddat från damm, smuts och vatten. Samtidigt bidrar det till ett bra luftflöde rakt ner till det 42 millimeter stora spjällhuset.

Slutligen kan jag passa på att nämna att strålkastarkåpan har fått en ny hållare för bromsslangen. En intressant detalj är att strålkastarenheten även fungerar som stabilisator för framskärmen. Den nya drivkedjan från D.I.D med X-ringar sägs minska friktionen till ett minimum och även erbjuda en mycket god livslängd.

Efter provkörningen av Husabergs revolutionerande 2009-modeller var jag såld. Och nu är det dags igen. Jag vill inte anklaga FE450 för att vara särskilt krävande eller jobbig att köra. Däremot är jag övertygad om att jag kommer prestera ännu bättre om jag väljer en FE390 istället för exempelvis FE450 då det är dags att köra Gotland Grand National eller Novemberkåsan.

fb_200906028_mon0026

För precis som alltid då det handlar om tävlingskörning, i synnerhet då det handlar om långlopp, gäller det att orka hela vägen till mål. Och tillsammans med FE390 ökar oddsen för att du kommer att orka hela vägen dit.

fb_QD5B3215

FE390 vinner helt enkelt i längden. FE390 passar även perfekt för dig som satsar seriöst och som vill vara snabbast under extrema förhållanden där FE450 kanske blir för krävande för dig. Däremot är det i och med detta inte sagt att den är trött och slö på något vis. Är du på jakt efter en smidig maskin som även har motorstyrka i överflöd är det FE570 som gäller.

I slutändan känns det ändå som om valet mellan FE390 eller FE450 är mycket beroende på din kondition, körstil och tävlingens beskaffenhet. Oavsett om du väljer en Fe390, FE450 eller FE570 kommer du glädjas åt dess lättkörda och smidiga karaktär, väl avstämda fjädringskomponenter och effektiva men samtidig finkänsliga bromsar.

+ Energisparande enduromaskin som vinner i långa loppet. Världsledan avstämt system för bränsleisnprutningen. Smidig som en betydligt mindre enduromaskin.

- Priset

 

Fakta Husaberg FE390 -2010

Motor

1-cyl, OCH, 4-takt, vattenkyld, 4 vent/cyl

Borr x Slag

95x55,5 mm

Slagvolym

393,3 cm³

Effekt

Ingen uppgift

Vridmoment

Ingen uppgift

Kompression

11,1:1

Bränslesystem

Insprutning

Transmission

6växlar, hydraulisk våtkoppling, kedja

Hjulbas

1475 ±10 mm

Sadelhöjd

985 mm

Fjädring fram

Inverterad gaffel, 48 mm, fullt justerbar,

300 mm fjädringsväg

Fjädring bak

Enkeldämpare, fullt justerbar, 330 mm fjädringsväg

Broms fram

260 mm skiva, 2-kolvsok

Broms bak

220 mm skiva, 1-kolvsok

Däck fram

90/90-21"

Däck bak

140/80-18"

Tankvolym

8,5 liter

Torrvikt

114 kilogram

Färg

Blå/gul/vit

Pris

96.500 kronor (FE450: 97.500, FE570: 99.500)

Importör

Husaberg Scandinavia