KTM höjer ribban för 2025 års 450 SMR ännu högre, med viktiga uppdateringar av bland annat ramen, framgaffeln och ergonomin.

Med sin mästerskapsvinnande 63 hästkrafter starka 450-kubikare drar 2025 års KTM 450 SMR nytta av en rad uppdateringar från den nyligen uppdaterade 2025 års KTM SX-F-modellen. Den mest betydelsefulla av dessa kan hittas hos ramen, med synliga utskärningar och förändringar av rörväggtjockleken framtill, samtidigt som motor och bakre stötdämpare också uppdaterats.

Förutom en viktbesparing på 300 gram har dessa strukturella förändringar konstruerats för att förbättra chassits flexibla egenskaper och beteende vid kurvtagning samtidigt som den övergripande stabiliteten bibehålls. På den sistnämnda punkten maximerar mindre fotpinnar lutningsvinklarna.

2025 års KTM 450 SMR får också en fullt justerbar 48 mm WP XACT Closed Cartridge-framgaffel för första gången. Denna har ett nytt mellanventilskolvkoncept som ska optimera oljeflödet och undvika oönskad oljeskumning, för bibehållna dämpningsegenskaper. Ett nytt hydrostopp hos den sista delen av slaget hjälper till att hålla maximala reserver i extrema scenarier, som vid hårda landningar.

MY25 KTM 450 SMR 7

Baktill drar en WP XACT-stötdämpare nytta av ett uppdaterat länkage med förnyade tätningar och länkskruvar med mindre diameter. Upplägget är hämtat direkt från KTM Factory Racing Team och har testats grundligt offroad och på asfalt.

MY25 KTM 450 SMR 3

Ergonomiskt drar 2025 års KTM 450 SMR nytta av nya tankskydd av bi-kompositplast. Detta ger inte bara ett nytt mer distinkt utseende utan hjälper också till med kylning genom att kanalisera luft mer effektivt.

När det gäller luftintaget förhindrar en uppdaterad insugstratt och snorkeldesign alla deformationer, tack vare en mer robust och styvare konstruktion, medan en uppdaterad bränsletankrulle skyddar ramen mot slitage och förbättrar tankpassningen.

MY25 KTM 450 SMR 6

Uppe på allt detta finner vi helorange plastdetaljer, med röd och svart in-mold-grafik, och vad som sägs vara en mer hållbar svart sadel, som ger ett stilrenare utseende samtidigt som det kommunicerar 2025 års KTM 450 SMR:s genuina READY TO RACE-avsikter.

Som med tidigare generationer kommer 2025 års KTM 450 SMR med raceredo Metzeler Racetec SM K1 Supermoto-däck och lätta ALPINA-fälgar, 16,5" fram och 17" bak.

MY25 KTM 450 SMR 4

2025 års KTM 450 SMR har testats rigoröst för att säkerställa att den kan prestera under de mest extrema förhållanden. Supermoto-VM-föraren, Lukas Höllbacher, utvärderade modellen i en mängd olika utmanande miljöer, från stekande 40-graders värme på spansk asfalt till minusgrader på is i Sverige. Dessa ansträngande testsimuleringar ska säkerställa att 2025 års KTM 450 SMR kan leverera topp-prestanda oavsett förhållanden. 

Med siktet inställt på att behålla topplatsen i Supermoto-kategorin är 2025 års KTM 450 SMR redo att lyfta framhjulet i en hyllning till sig själv.

2025 års KTM 450 SMR kommer att börja tillverkas i Mattighofens produktionslinje och finnas tillgänglig hos din närmaste auktoriserade KTM-återförsäljare från september 2024 och framåt. 

Mer om 2025 KTM 450 SMR – Klicka HÄR