Under helgen körde Filip Backlund sin första tävlingshelg med sitt nya team, FFX Yamaha, i British Superbike (BSB) på engelska Donington Park. Han körde in på en 17:e respektive 15:e plats i de två heaten och tog därmed sitt första poäng i det tuffa mästerskapet.

- Det här var det absolut svåraste men samtidigt det roligaste jag någonsin har gjort! Jag fick lära mig att köra hoj på nytt, säger en lyrisk Filip Backlund efter sin första helg som Superbike-förare.

Filip startade heat ett från tjugonde startruta och efter att ha blivit påkörd i kurva ett tappade han ner till 24:e plats. Därefter körde han upp sig åtta platser under heatet och var en kort stund uppe på 16:e placering, före Michael Rutter, då han gjorde ett litet misstag som kostade honom cirka fem sekunder. Över mål fick Filip nöja sig med en 17:e plats med ett nytt personbästa runt banan som löd 1.31,191.

Tävlingens 16:e bästa varvtid räckte därmed till 16:e startruta i det andra heatet.

Filip gjorde en kanonstart i heat två och var uppe på 14:e plats efter det första varvet och fick nu förmånen att haka på de snabbare förarna. Filip närmade sig toppförarna varvtidsmässigt då han sänkte sig till 1.30,875 som bäst och lyckades knipa sin första viktiga poäng i mästerskapet genom att korsa mål som 15:e, några få tiondelar efter Dan Linfoot.

- Teamet är väldigt nöjda med min prestation, särskilt efter det andra heatet. Visst har den här cykeln tagit poäng tidigare men oftast har det berott på att många framför har kraschat så de var väldigt nöjda med vad jag åstadkom under min premiär, säger Filip Backlund.

Filip fick endast en testdag inför premiären men har under sin första tävlingshelg börjat komma underfund med hur hans Yamaha R1 vill bli körd. Med 215-220 hästar på bakhjulet och utan varken traction- eller wheelie-control så kräver den sin förare. Reglementet i BSB är densamma som i Superbike VM med skillnaden att de har fri elektronik i VM. När fri elektronik rådde i BSB var även dessa cyklar mer lättkörda, men utan traction- eller wheelie-control är de riktiga dräparcyklar som inte bara vill ha, utan kräver respekt av förarna.

- En Superstock-cykel är väldigt lättkörd. Det är ju vad jag är van vid sedan 2007 men detta var en helt annan värld! Det är så otroligt mycket effekt och bra fäste men ger man bara gas så drar den omedelbart upp på bakhjulet, så jag har fått lära mig att använda bakbromsen under acceleration ut ur kurvorna för att kontrollera sladden. Ett annat märkligt problem jag hade var för hög kurvhastighet, med Superbiken måste jag lära mig att bromsa senare än jag någonsin tidigare gjort och till en lägre fart än jag är van vid inför en hårnål, sedan snabbt vända runt och ge gas tidigt, säger en exalterad Filip Backlund.

Filip var med riktigt bra i de två första sektorerna på Donington Park och tappade några få tiondelar mot de snabbaste förarna. Genom ”Esset” var han en av de snabbaste men tappade däremot lite mer tid under de efterföljande hårnålskurvorna.

- Det jag ska jobba vidare med är att förstå hur cykeln reagerar under hårda inbromsningar och in i kurvor. Inför helgen tänkte jag ”hur svårt kan det vara”, men det går inte att förstå hur svårt det är innan man själv har testat. Det är en helt annan värld. Teamet förklarade för mig att Donington Park inte är någon ultimat bana för Yamahan, däremot ska Assen och Silverstone passa den bättre, säger Filip Backlund.

Ryuichi Kiyonari vann bägge heaten före Shane Byrne. Milwaukee Yamaha förarna Tommy Bridewell och Josh Brookes delade tredje platserna. 

Nästa deltävling körs på holländska Assen 19-21 september.