Honda Racing Corporation (HRC) kommer att börja leverera kitdelar för CRF450RX, som ska tävla i Rally Raid-mästerskapen, inklusive Dakarrallyt. Dessa kitdelar kommer att levereras av HRC till RedMoto, ett italienskt företag specialiserat på distribution av Hondas offroad-motorcyklar och tillhörande produkter. När RedMoto har monterat delarna kommer maskinen att säljas som tävlingsmodellen CRF450RX RALLY.
I Dakarrallyt 2025 använde sex förare kitdelar som levererades till RS Moto på prov och testbasis. Med utgångspunkt från dessa erfarenheter har HRC beslutat att leverera kitdelar och har valt RedMoto som partner, tack vare företagets gedigna meritlista inom europeisk offroad-racing.
RedMoto kommer att tillverka och sälja CRF450RX RALLY med HRC-kitdelar som har vidareutvecklats och blivit mer konkurrenskraftiga genom erfarenheterna från Dakarrallyt 2025. Inför Marocko-rallyt i oktober i år planerar HRC att utöka möjligheterna för fler förare att köra med fordon utrustade med HRC-kitdelar.
För att bygga upp ett service- och supportsystem för rallyförare har HRC även inlett samtal med ledande rallyteam och kommer att erbjuda stöd inom både hårdvara och mjukvara.
HRC har utvecklat CRF450RX RALLY med målsättningen att skapa en maskin som kan leverera hög prestanda i världens tuffaste rallytävlingar och ge både privatförare och elitförare möjligheten att fullfölja tävlingen tillsammans. Fokus har legat på att uppnå både hög konkurrenskraft och hållbarhet i varje aspekt av motorcykeln.
Den lätta och styva aluminiumramen, hämtad från motocrossracingen, säkerställer stabil körning även på ojämna och steniga underlag. Stora bränsletankar fram och bak ska inte påverka inte balansen.
Motorn uppges ha en bred effektkurva från låga till höga varvtal. En 6-växlad låda med bred utväxling möjliggör anpassning till olika hastigheter, medan lägre varvtal vid högfartskörning förbättrar både hållbarhet och bränsleekonomi.
Navigationstornet, som har stor inverkan på motorcykelns vikt, är tillverkat av lätt och starkt CFRP (kolfiberförstärkt plast). Det ger en smidigare körupplevelse och tål höga påfrestningar vid omkullkörning. Förarens elektriska roadbook-hållare har en justerbar vinkel, vilket gör det möjligt att anpassa navigationspositionen.
Fjädringssystemet har optimerats genom en justerad fjäderkonstant, vilket möjliggör anpassade dämpningsinställningar. Innerben och den bakre stötdämparstången är titaniumbelagda för att minska friktionen och förbättra prestandan.
Med dessa tekniska förbättringar och ett starkt samarbete med RedMoto och ledande rallyteam tar HRC ett nytt steg i sin satsning på Rally Raid-tävlingar.
Mer på www.redmoto.it